Discuțiile recente dintre mediul de afaceri și reprezentanți ai autorităților, ANAF și Ministerul Fiananțelor, în ce privește regimul fiscal al tichetelor cadou conduc spre necesitatea unei soluții politice, posibil o amnistie pentru anii trecuți și clarificarea legislației astfel încât să poată fi aplicată în continuare de către companii fără riscuri, similar cu abordarea pe care autoritățile au inițiat-o în cazul similar al tratamentului fiscal referitor la diurnele transportatorilor, a declarat Stela Andrei, Partener Asociat, Departamentul Impozit pe Venit și Contribuții Sociale din cadrul EY la Webinarul "Radiografia Contestațiilor Fiscale - EY în dialog cu ANAF", găzduit de Profit.ro.
ANAF are deja de câțiva ani o campanie de controale vizând tichetele cadou, însă direcția de soluționare a contestațiilor nu a luat încă nicio decizie asupra contestațiilor formulate de firme, a afirmat șeful direcției de soluționare a contestațiilor din ANAF, Alin Ghiurca, asigurând, însă, că au loc consultări, astfel încât instituția să se poată asigira că are o abordare unitară în această speță.
Tichetele cadou reprezintă un subiect de interes pentru companii de mai mult timp. Din 2019, în cadrul unei operațiuni denumită Pandora, Antifraua a desfășurat controale vizând tichetele cadou acordate de firme angajaților partenerilor comerciali. Antifrauda a considerat veniturile ca fiind de natură salarială, cu obligația reținerii de impozit și contribuții sociale. Companiile care au acordat astfel de tichete cadou au fost vizate și de inspecții fiscale.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit partenerului EY, valoarea tichetelor cadou achiziționate de către companii pe parcursul anului 2018 a fost de 888 milioane de lei, conform unei analize a ANAF din 2019.
"Nemulțumirea fondată vine din partrea acelor companii care au declarat tichetele cadou, care s-au asigurat că există o trasabilitate foarte clară în ce privește destinația lor, iar obligațiile fiscale au fost cele pe care le-au considerat ca fiind datorate, nu doar bazandu-se pe prevederile Codului Fiscale, care pot fi interpretate, ci bazându-se pe diverse opinii, comunicări și surse publice puse la dispoziție chiar de către ANAF. Au fost inițiate și inspecții fiscale în urma controalelor direcției Antfraudă", a spus consultantul.
Speța pare, încă, destul de neclară și pentru ANAF, care nu a luat încă nicio decizie la contestațiile depuse de firmele vizate de controale și care s-au ales cu sume importante recalculate de ANAF din urmă.
"Au fost aceste acțiuni derulate de Antifraudă, multe dintre ele au fost contestate de către contribuabili, avem pe rol câteva dosare. Încă nu am emis nicio soluție, deci nu pot să mă antepronunț să vă spun mare lucru despre această situație. Pot doar să spun că situațiile de fapt sunt destul de diferite, cu toate că la prima vedere lucrurile par simple, s-au dat niște tichete cadou. În practică, lucrurile s-au întâmplat diferit, am sesizat în dosarele pe care le avem deja de la Antifraudă contestate. Vor trebui analizate foarte bine toate aceste aspecte. Vor exista consultări și ne vom asigura de o abordare unitară a acestei spețe cu tichetele cadou", a afirmat Ghiurca.
CITEȘTE ȘI ANAF schimbă criteriile pentru lista marilor contribuabiliÎntre mediul de afaceri, ANAF și Ministerul Finanțelor există o dezbatere și s-a creat și un grup de lucru pe subiectul tichetelor cadou, subiectul fiind discutat, din nou, recent de către părțile implicate
"Constatăm din discuțiile de până acum că pare mai degrabă o decizie politică, care ar fi necesară pentru a rezolva această dispută pentru trecut, poate o amnistie cum este cea care a fost propusă pentru diurnele transportatorilor. Este important și să vedem ce reglementări specifice vom avea pentru viitor, pentru a ne asigura că este foarte clar contribuabililor în ce condiții pot acorda și să nu se aștepte ca peste cinci ani la o nouă serie de inspecții. Din câte am înțeles, în acest sens s-au discutat câteva variante privind reglementările pentru viitor, au fost vehiculate mai multe idei. De exemplu, una dintre ele ar fi o posibilă plafonare sau limitare a numărului de tichete cadou care pot fi acordate de către o societate cu obligații fiscale reduse, iar excesul să fie impus cu tote taxele salariale. Este o situație care se discută de foarte mult timp, iar viitorul pare relativ incert având în vedere climatul actual. Avem încrederea că interesul părților implicate este să nu ajungem la un număr mare de acțiuni în instanță și înainte de asta să identificăm niște măsuri de remediere cât mai curând posibil", a declarat Stela Andrei.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Guvernul pune piedici celor care aduc mașini second hand și nu plătesc taxe - schimbă legislația privind RAR. Vîlceanu: În ultimii cinci ani, bugetul a pierdut 1,4 miliarde de lei din frauda la astfel de operațiuniDiurnele transportatorilor - caz similar cu rezolvare politică
ANAF a inițiat în ultimii ani controale vizând diurnele acordate de către transportatorii de marfă șoferilor care efectuează transport în străinătate. Inspectorii au interpretat diferit de firme prevederile referitoare la regimul fiscal aplicabil diurnei, ceea ce a condus la reîncadrarea acesteia ca venit asimilat salariilor, cu obligațiile fiscale suplimentare.
"Această situație se poate rezolva în Parlament ca urmare a unei inițiative legislative depuse deja, prin care se clarifică regimul fiscal aplicat diurnelor. Sunt convins că Parlamentul va trata cu celeritate această speță, pentru ca problema să fie rezolvată în cel mai scurt timp", a transmis, la finalul lunii septembrie, ministrul Finanțelor, Dan Vîlceanu.
După cum a scris Profit.ro recent, doar în trei luni, ANAF a stabilit firmelor care fac transport rutier de marfă sume suplimentare de plată de circa 300 de milioane de lei. Trebuie menționat că printre semnatarii proiectului de lege nu se mai regăsește ministrul Finanțelor, Dan Vîlceanu. Acesta pregătise proiectul împreună cu parlamentarii PNL înainte de a deveni ministru al Finanțelor.
Chiar dacă pentru rezolvarea situației pare să existe sprijin politic, criza guvernamentală din ultima perioadă pare să pună sub semnul întrebării rapiditatea cu care se va ajunge la o soluție.