Guvernul a aprobat vineri proiectul de lege privind bugetul de stat și proiectul de lege privind bugetul asigurărilor sociale pentru 2019. Proiecția bugetară pentru acest an este construită pe un produs intern brut de 1.022.500 milioane lei, o țintă de creștere economică de 5,5%, o rată a inflației de 2,8% și un deficit bugetar pe cash estimat la 2,55% din PIB. Deficitul ESA este prognozat la 2,57% din PIB, conform datelor confirmate de Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici.
Proiectul va fi transmis acum spre aprobare Parlamentului, a cărui conducere se va reuni sâmbătă pentru a-l înregistra și începe procedurile de dezbatere.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit ultimelor date prezentate de Guvern, veniturile bugetului general consolidat proiectate pentru 2019 sunt estimate la 342,7 miliarde de lei, respectiv 33,5% din PIB. Cele mai mari venituri sunt înregistrate la contribuțiile de asigurări sociale, 11,5%, TVA, 6,8 %, accize 3%, impozit pe salarii și pe venit 2,3 % din PIB.
Cheltuielile bugetului general consolidat pentru anul 2019 sunt estimate la 368,8 miliarde lei, ceea ce reprezintă 37,1% din PIB.
Datoria publică
În anul 2017 România se situa pe locul 5 printre statele membre UE cu cel mai scăzut nivel de îndatorare, cu o valoare a datoriei publice în PIB de 35,1%, semnificativ sub nivelul înregistrat la nivelul zonei Euro (88,9% din PIB) și Uniunii Europene (83,2% din PIB ).
CITEȘTE ȘI Probleme pentru PSD în Parlament: Taxa pe activele băncilor, nesusținută de UDMR. Liderul Hunor vrea respingerea OUG 114 și amânarea măsurilor până la 1 ianuarie 2020. Bursa reacționează, acțiunile băncilor se apreciazăNivelul estimat al datoriei guvernamentale brute pentru sfârșitul anului 2018 este de 34,9 % din PIB, iar pe termen mediu (2019 - 2021) se va situa sub 40% din PIB, sub plafonul de 60% stabilit prin Tratatul de la Maastricht .
Pentru anul 2019 este estimat un nivel al datoriei guvernamentale brute de 35,3%.
ULTIMELE DATE PRIVIND BUGETUL PENTRU 2019 PREZENTATE DE GUVERN POT FI CONSULTATE AICI
În bugetul asigurărilor sociale de stat, viramentele către sistemul de pensii administrate privat (Pilonul II) sunt de 8,6 miliarde de lei.
De asemenea, în proiectul de buget al Secretariatului General al Guvernului, pentru Comisia Națională de Strategie și Prognoză, sunt cuprinse:
•pentru Fondul de Dezvoltare și Investiții: plată de dobânzi 100 milioane lei și rambursări de împrumuturi în valoare de 200 milioane lei (aferente unui plafon de împrumut de 5 miliarde de lei și un plafon de trageri de 500 milioane lei). Prin acest Program se asigură împrumuturi ale unităților administrativ-teritoriale și ale universităților din veniturile trezoreriei pentru investiții, în conformitate cu prevederile OUG nr. 114/2018.
CITEȘTE ȘI Comisia Europeană se așteaptă la încetinirea economiei românești la 3,8% în 2019 și la 3,6% în 2020, sub previziunile Bucureștiului•Programul stațiuni balneare, programul "gROwth - investim în copii, investim în viitor", programul "Investește în tine", programul Sprijinirea cinematografiei - 995 milioane lei credite de angajament și 162 milioane lei credite bugetare.
Pentru primari, Guvernul susține că sunt alocări record, dar în ședința de vineri a efectutat unele ajustări la cifrele propuse.
- 11,4 miliarde lei din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale, cu 5,7 miliarde lei mai mult decât s-a alocat în anul 2018. Această sumă se adaugă la veniturile proprii ale unităților administrativ teritoriale care se vor încasa în anul 2019 precum și excedentele acumulate până la sfârșitul anului 2018, în valoare de 13,1 miliarde lei dar și sumele defalcate din TVA pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate, adică 2,3 miliarde lei.
- 100% din impozitul pe venit colectat la bugetul de stat se repartizează bugetelor locale, respectiv 22,2 miliarde de lei, comparativ cu 71,5% (15 miliarde de lei) cât s-a repartizat în anul 2018;
- 10,9 miliarde de lei – totalul subvențiilor de la bugetul de stat care se alocă prin bugetele unor ministere pentru investiții (PNDL, spitale, școli, cofinanțate proiecte finanțate din fonduri europene, turism, mediu, etc.) și asistență socială și din bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate;
- La fundamentarea sumelor alocate bugetelor locale s-au avut în vedere asigurarea:
o la Consiliile Județene - minim 450 lei/locuitor la nivelul județului, comparativ cu 250 lei/locuitor în anul 2018,
o la municipii (cu excepția Municipiului București), orașe, comune – 1.200 lei/locuitor, comparativ cu 750 lei/locuitor în anul 2018. De asemenea s-au stabilit plafoane minime de 2 milioane lei la comune, față de 1 milion de lei în anul 2018, 6 milioane lei la orașe, comparativ cu 3 milioane lei în anul 2018 și 12 milioane lei la municipii, de la 5 milioane lei în anul 2018.
o La Municipiul București - minim 1.450 lei/locuitor;
o La Sectoarele Municipiului București - minim 1.250 lei/locuitor.
o Finanțarea integrală din bugetul local a cheltuielilor de asistență socială aferente protecției copilului și persoanelor cu handicap, precum și contribuțiile pentru personalul neclerical, în sumă de 6,3 miliarde lei.
Astfel, totalul sumelor care se alocă din veniturile bugetului de stat și din subvenții sunt de 46,6 miliarde lei, cu 22,4% mai mari decât cele alocate în anul 2018 ceea ce reprezintă 60,5% din totalul veniturilor bugetelor locale.