Tichetele de masă și voucherele de vacanță, dar și tichetele de creșă și tichetele culturale, ar putea fi eliminate din categoria veniturilor salariale și astfel vor fi scutite de la plata impozitului aferent, conform unei propuneri legislative.
De ce este important: Inițiativa vine imediat după ce Parlamentul a decis că valoarea nominală a unui tichet de masă va fi, începând cu semestrul al II-lea al acestui an, respectiv de la 1 iulie, de până la 30 de lei, față de cel mult 20 lei în prezent.
Mai este bine de știut: În prezent, dintre biletele de valoare care pot fi oferite de angajator angajaților, doar tichetele cadou sunt neimpozabile și doar în măsura în care valoarea acestora, pentru fiecare persoană în parte, nu depășește 300 lei.
Angajatorul care oferă angajaților acest tip de beneficiu este scutit de orice taxă și contribuție la stat, iar sumele plătite pentru tichete sunt deductibile șa calculul impozitului pe profit, în anumite condiții și limite. Salariatul datorează însă impozit aferent venitului din biletele de valoare primite, care se adună la restul impozitelor și contribuțiilor pe salarii pe care le datorează, acestea fiind reținute de către angajator și virate către bugetul de stat.
Acum, aleșii USR au inițiat un proiect, semnat și de câțiva parlamentari PSD și PNL, prin care doresc să se revină la situația de până la data de 1 iulie 2010, când potrivit vechiului Codul fiscal (din 2003, abrogat în 2015), tichetele de masă nu erau incluse în veniturile salariale și nu erau impozabile.
Inițiatorii arată că o astfel de creștere a veniturilor, prin eliminarea impozitării, este necesară în această perioadă în care pandemia generată de răspândirea virusului Sars-Cov-2 a determinat dezechilibre la nivelul indicatorilor macroeconomici, astfel încât este nevoie de o serie de intervenții pentru a acorda sprijin forței de muncă.
”De asemenea, prin liberalizarea prețurilor la energie ca măsură impusă la nivel international și european s-a generat o creștere fără precedent a prețului la energia electrică, gazele naturale, precum și la combustibil, care au avut impact atât asupra creșterii prețurilor la utilitățile publice pentru populație, precum si asupra creșterii prețurilor la bunurile de consum, determinând, în principal, o scădere a puterii de cumpărare a persoanelor. Ulterior. criza războiului din Ucraina a determinat la rândul său un impact puternic asupra prețurilor la bunurile de consum”, amintesc autorii propunerii legislative.
CITEȘTE ȘI TABEL Turismul post-pandemie: Destinațiile de top pe care le caută românii. Vara acestui an este punctul de cotiturăPrin urmare, proiectul prevede includerea în sfera veniturilor neimpozabile a biletelor de valoare, respectiv și a tichetelor de masă, voucherelor de vacanță, tichetelor de creșă și tichetelor culturale.
Acestea nu vor fi cuprinse, prin urmare, în baza de calcul a impozitului pe venitul din salarii și asimilat salariilor, așa cum nu vor fi cuprinse nici în baza de calcul a contribuțiilor sociale.
Astfel, se va aplica același tratament fiscal pentru celelalte biletele de valoare cu cel aplicat pentru tichetele de cadou, dar fără a fi precizată o limită.
”Tichetele de masă și tichetele cadou pot fi cheltuite doar în magazinele alimentare în interiorul țării și doar pentru produse alimentare/igienă, tichetele culturale pentru evenimente culturale din România, iar voucherele de vacanță pentru destinații de turism intem, neimpozitarea lor ar ajuta sectorul cultural, HORECA și afacerile autohtone care sunt pafteneri în a valorifica biletele de valoare. Pe lângă aceste beneficii, economia României ar beneficia de un impuls prin încurajarea consumului intern”, afirmă inițiatorii.
CITEȘTE ȘI VIDEO Mohammad Murad a luat în concesiune Închisoarea Doftana. Cum arată acum "Bastilia României"Având în vedere că orice modificare a regimului fiscal ar trebui legiferată cu 6 luni înainte de intrarea sa în vigăare, proiectul este prevăzut a intra în vigoare ”cu data de întâi a celei de-a şaptea luni următoare publicării în Monitorul Ofîcial al României”.