CFR Marfă, companie deținută de către Ministerul Transporturilor, va putea da în plată statului active mobile și imobile pentru a stinge creanțe fiscale și bugetare, prevede un proiect de ordonanță de urgență aflat acum pe masa Guvernului și analizat de Profit.ro. Executivul acordă astfel derogare de la Codul de procedură fiscală pentru a permite recuperarea de la CFR Marfă a unui ajutor de stat de circa 1 miliard de lei (fără dobânzi), așa cum a solicitat Comisia Europeană, dar va permite companiei de stat să achite, prin prevedere specială, și creanțele fiscale cu reținere la sursă și accesoriile aferente acestora. Ministerul Transporturilor, inițiatorul proiectului, notează că, având în vedere reincriminarea ca faptă penală a reținerii la sursă și nevirării unor contribuții și impozite cu reținere la sursă, CFR Marfă va achita prin operațiunea de dare în plată inclusiv aceste creanțe.
Conform unei modificări legislative intrate în vigoare la 1 martie (prevăzută în OUG 130/2021), ANAF trebuie să depună automat sesizare penală pentru restanțe mai mari de 60 de zile la reținerea și nevirarea a 19 tipuri de contribuții și impozite. Câteva sute de mii de firme ar putea ajunge să facă obiectul unor sesizări penale automate, dacă Guvernul nu introduce la nivelul ANAF un instrument de analiză care să protejeze companiile care ajung în imposibilitate de plată din motive obiective. În timp ce numărul companiilor de stat este unul redus, o parte dintre acestea sunt constant pe pierdere și acumulează datorii uriașe către bugetul statului.
Potrivit termene.ro, CFR Marfă avea, la finele anului trecut, datorii de aproape 2 miliarde de lei către ANAF, din care 1,68 miliarde lei către bugetul de stat, iar restul către bugetele de asigurări sociale, sănătate și șomaj. Compania, deținută integral de către Ministerul Transporturilor, a avut în 2020 o pierdere de 335 milioane lei, la afaceri de 517 milioane lei. Potrivit datelor Ministerului Transporturilor, CFR Marfă avea 3.356 salariați la 1 martie 2022 și o cotă de 28,3% pe piața transportului feroviar de marfă, calculată pe baza datelor pentru primele nouă luni din 2021.
Derogarea care scapă CFR Marfă de penal
Modificări pregătite în ordonanță:
1. Se reglementează o derogare de la regula prevăzută la art. 263 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, în ceea ce privește datoriile SNTFM CFR Marfă, sub trei aspecte:
a) operațiunea de trecere de active în proprietatea statului va putea stinge și creanțele fiscale cu reținere la sursă și accesoriile aferente acestora;
b) operațiunea de trecere de active în proprietatea statului va putea stinge și creanțele bugetare ale SNTFM CFR Marfă, pe lângă cele fiscale, reglementate în prezent;
c) operațiunea de trecere de active în proprietatea statului va putea implica și transferul de bunuri mobile (inclusiv titlurile de participare) ale SNTFM CFR Marfă, pe lângă cele imobile, reglementate în prezent.
2. Se reglementează o procedură accelerată de trecere în proprietatea statului a bunurilor mobile și imobile ale SNTFM CFR Marfă în vederea stingerii creanțelor fiscale și bugetare.
Stingerea creanțelor cu reținere la sursă, necesară pentru ca CFR Marfă să evite o sesizare penală
Prin intermediul Ordonanței de urgență nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale a fost modificată și completată după cum urmează:
"- Art. 61
(1) Constituie infracțiuni și se pedepsesc cu închisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amendă reținerea și neplata, încasarea și neplata, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și/sau contribuțiilor prevăzute în anexa la prezenta lege.
(2) Prevederea de la alin. (1) intră în vigoare la data de 1 martie 2022."
"Având în vedere că operatorul de transport feroviar de marfă va stinge impozitele și/sau contribuțiile prin operațiunea de dare în plată, se vor achita inclusiv creanțele prevăzute de art. 61 din Legea nr. 241/2005", arată Ministerul Transporturilor.
Codul de procedură fiscală prevede că poate fi folosită darea în plată pentru stingerea creanțelor fiscale, cu excepția celor cu reținere la sursă și a accesoriilor aferente acestora, a drepturilor vamale și a altor creanțe transmise spre colectare organului fiscal central. Pot fi date în plată doar bunuri imobile reprezentând construcție și teren aferent, precum și terenuri fără construcții.
CFR Marfă va putea da în plată și bunuri mobile și va putea stinge și creanțe fiscale rezultate din neplata unor contribuții și impozite cu reținere la sursă, faptă care a fost reincriminată ca penală de la 1 martie.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Nou șef ANAF - Lucian Heiuș. Decizia a fost semnată de premier. Trece la ANAF din poziția de secretar de stat la Finanțe, iar în trecut a lucrat și la ANAFComisia Europeană cere recuperarea unui ajutor de stat de peste 1 miliard de lei de la CFR Marfă
Potrivit Deciziei C(2020) 1115/24.02.2020 emisă de către Comisia Europeană, datoria principală constând în ajutor de stat ce trebuie recuperată de către Ministerul Finanțelor, prin ANAF este de un miliard de lei. Conform Deciziei, sumele care trebuie recuperate sunt purtătoare de dobândă de la data la care au fost puse la dispoziția beneficiarului până la recuperarea lor efectivă.
Până la data prezentă, calculul dobânzilor nu a fost confirmat de către Comisia Europeană, prin urmare cuantumul exact nu este cunoscut.
Dat fiind că derogările privesc exclusiv stingerea datoriilor SNTFM CFR Marfă, Ordonanța de Urgență odată adoptată va produce efecte doar după comunicarea acceptului Comisiei Europene privind stingerea datoriilor SNTFM CFR Marfă prin dare în plată, respectiv confirmarea că acest mijloc alternativ de stingere a datoriilor reprezintă o executare conformă a Deciziei C(2020) 1115.