Centrul Național pentru Informații Financiare (CNIF) implementează unele dintre sugestiile venite din partea utilizatorilor și, mai ales, a firmelor de soft contabil și de facturare, cu care are întâlniri zilnice, transmite Dan Peștină, director general al CNIF. După rezolvarea problemei trimiterii repetate a facturilor prin eFactură, urmează acum un nou instrument, cel de autofacturare, care să permită corectarea unor greșeli.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
"Sunt convins că, din partea Ministerului Finanțelor, partea de eFactură funcționează și acum. Da, se poate optimiza, putem implementa multe dintre sugestiile pe care le fac contribuabilii. Unele ni se par ok, le implementăm. Dacă vedem că un lucru este semnalat din mai multe părți înseamnă că noi nu am văzut că trebuia făcut așa și nu suntem capsomani, implementăm ce vrea lumea.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Sunt convins că până la 1 aprilie vor fi implementate absolut toate (optimizările, n.r.). Sugestii din partea contribuabililor sau a firmelor care produc softuri de facturare, multe dintre ele le-am luat în considerare, sunt în analiză, am și implementat dintre ele, unele încercăm să le implementăm", a spus Peștină.
Au fost probleme din partea firmelor care fac soft de facturare, unde am avut și milioane de facturi duplicate, pentru că a fost o eroare de codare în soft și transmitea încontinuu
CNIF, așa cum a anunțat deja Ministerul Finanțelor, a rezolvat în cea mai mare măsură, problema facturilor multiplicate.
"Cea mai mare problemă care ne-a fost semnalată și pe care am rezolvat-o între timp, este duplicarea facturilor în eFactură. Un contribuabil raporta o factură, i se părea că nu s-a raportat și mai apăsa o dată și încă o dată. Un om nu poate să facă de multe ori lucrul ăsta. Dar au fost probleme din partea firmelor care fac soft de facturare, unde am avut și milioane de facturi duplicate, pentru că a fost o eroare de codare în soft și transmitea încontinuu.
CITEȘTE ȘI Ministrul Boloș: Modulul e-factură a rezistat la 665.000 de facturi emise vineri, așteptăm să ajungem la un milion zilnic. Ce amenzi riscă firmele care nu folosesc factura electronicăSistemul nostru nu avea o problemă. Nu avea însă nici un algoritm prin care să oprească multiplicarea facturii. Asta pentru că nu ne-am gândit că cineva vrea să transmită o factură de mai multe ori. Între timp am rezolvat problema, am implementat un mecanism care previne duplicarea facturilor, face o analiză și dacă factura e identică, o respinge. Dacă nu este complet identic codul XML,vorbim de alt document. (La orice modificare, n.r.), în momentul ăla vorbim de alt document", a spus șeful CNIF.
Urmează autofacturarea până la sfârșitul lunii ianuarie - funcție solicitată de către utilizatori
"Autofacturarea reprezintă o modalitate de a repara o greșeală pe care ai făcut-o. Ai scris o factură către un beneficiar și vrei să o anulezi. Am avut probleme cu ea pentru că au fost multe reclamații. Dă eroare pentru că s-a completat valoare negativă. Dacă eu am avut o factură cu 100 și vreau să fac storno la ea, fac o factură cu valoare negativă. Trebuie trecut un cod special, trebuie rubricat într-un fel, pe 380 sau pe 384. Noi sperăm ca până la sfîrșitul acestei luni să fie gata autofacturarea.
CITEȘTE ȘI Sibiu, cel mai mare câștig salarial mediu din Regiunea Centru; la polul opus, HarghitaAvem mai multe variante, sugerate în urma întâlnirilor pe care le-am avut cu producătorii de softuri de facturare, și să vedem care este optimă. Lucrăm și cu direcția de legislație și cu ANAF, pentru a alege cea mai bună variantă, de aceea am luat un termen generos, de sfârșitul lunii", a declarat șeful CNIF.
Problemele de la MIPE, pentru proiecte cu fonduri UE, și de la CNAS - CNIF a format grupuri de lucru și pregătește soluții
Două situații au fost semnalate, privind proiectele derulate cu fonduri UE, prin Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), și facturile trimise de către medicii de familie către Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS).
În cazul proiectelor cu fonduri europene, la MIPE, la depunere pentru decontare trebuie depusă pe site și factura de la achiziția bunurilor finanțate. De exemplu, cumperi un utilaj depui factura. Trebuie să o depui după ce scrii pe ea, de exemplu: Finanțat in cadrul POC, Axa prioritara 4, Actiunea 4.1.1, codul SMIS 161757, contract Nr. X/POC/4.1.1./AM/09.08.2023 . Pe fiecare document trebuia scris textul. Situația a ridicat problema modului în care se va opera după 1 iulie, când doar fișierul XML va mai fi considerat factură.
O altă situație care generează complicații la o instituție de stat este la CNAS. La Casa de Asigurări, medicii de familie trebuie să trimită facturi prin e-factura, deși exista un sistem propriu, SIUI. Sistemul CNAS permitea și unele mici reglaje pe sume sau date de plată, care nu vor mai fi posibile odată cu raportarea în eFactură. La fel și în cazul farmaciilor. CNAS a anunțat prin comunicat să li se trimită prin e-factura și separat prin SIUI până la 30 iunie cel puțin, dar nu e clar ce vor face mai departe.
CITEȘTE ȘI Ministerul Muncii: Poți să-ți calculezi singur câte puncte de pensie obții după fiecare lună de muncă. Este destul de simplu!Peștină afirmă că sunt deja formate grupuri de lucru cu cele două instituții, pentru a găsi soluții.
"Există două grupuri de lucru formate pentru rezolvarea acestor situații, unul cu MIPE și unul cu CNAS, au fost câteva ședințe și am găsit unele soluții. Deși, în ce privește relația cu MIPE, pe factură se pot trece specificațiile dorite. Când completezi eFactura, există un câmp de mențiuni în care scrii exact ce dorește MIPE", a explicat șeful CNIF.
Întrebat despre afirmațiile unor utilizatori privind aspectul nu tocmai plăcut al facturilor generate în eFactură, acesta a răspuns că designul a fost ales în urma unor consultări din trecut cu utilizatorii și că nu există vreo intenție de a schimba ceva.