O mare parte a contribuabililor obligați să utilizeze casele de marcat cu jurnal electronic de la 1 septembrie se află încă în situația de a nu se putea conforma termenului, deși au avut loc amânări consecutive și o derogare de trei luni de la aplicarea sancțiunilor prevăzute de lege, arată, într-o analiză transmisă Profit.ro, Andreea Geacu, senior manager, și Robert Ionescu, senior consultant, ambii consultanți Deloitte Romania.
Situația este generată de diverse motive: distribuitorii lor nu au obținut încă autorizațiile de distribuire, noile modele de case de marcat nu au primit încă avizul tehnic, nu au obținut încă numărul unic pentru toate aparatele de marcat sau se află încă în perioada de implementare, respectiv fiscalizarea și instalarea unui număr mare de case de marcat în magazinele proprii.
Conform unui document publicat pe site-ul Ministerului de Finanțe, la data de 17 august erau emise doar 24 de autorizații de distribuire de către minister și 26 avize tehnice favorabile de către ICI București, în total pentru 12 operatori economici. De asemenea, ANAF a emis aproape 32.000 de numere unice de înregistrare pentru aproximativ 44.300 de aparate de marcat. Doar 29.000 de aparate de marcat electronice au fost instalate la nivel național în condițiile în care autoritățile estimează că la nivel național sunt necesare aproximativ 100.000 de aparate de marcat electronice noi pentru contribuabilii mari și mijlocii.
Andreea Geacu, senior manager Deloitte
Bineînțeles, fiecare comerciant se află într-un alt stadiu al procesului în funcție de complexitatea activității, de numărul de magazine proprii și implicit al caselor de marcat care ar trebui înlocuite, de aria de răspândire teritorială, dar și de rapiditatea cu care distribuitorul a obținut avizul tehnic favorabil.
Așa cum știm, procesul de înlocuire al caselor de marcat este complex și a suferit întârzieri din diferite motive: apariția cu întârziere a legislației relevante, solicitări suplimentare din parte autorităților implicate în proces, existența unui număr limitat de persoane care urmăresc toți pașii enumerați mai sus etc.
Totuși, vor fi comercianții sancționați de la 1 septembrie?
Reamintim că în prezent, pentru nerespectarea termenelor prevăzute de lege de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, aceștia riscă o amendă cuprinsă între 8.000 lei și 10.000 lei, precum și confiscarea sumelor nejustificate și suspendarea activității până la dotarea cu noile aparate de marcat.
Deși autoritățile implicate au declarat printr-o notificare că nu doresc prelungirea perioadei de grație, aceștia informează că vor derula pentru început doar o serie de acțiuni de tip preventiv și de îndrumare, pentru a evita situația neplăcută de a închide unele magazine ale firmelor mari și mijlocii.
Astfel, Ministerul Finanțelor Publice a publicat pentru dezbatere un proiect de hotărâre prin care introduce printre neregulile cărora se aplică legea prevenirii, și contravenția pentru nerespectarea obligației de a utiliza noile modele de aparate de marcat.
Robert Ionescu, senior consultant Deloitte
Ce implică aplicarea Legii prevenirii?
- În cazul unui control, agentul economic va fi sancționat doar cu un avertisment, întocmindu-se de asemenea și un plan de remediere;
- În planul de remediere se includ măsurile pe care agentul economic trebuie să le întreprindă și termenul de remediere;
- Termenul de remediere poate fi de maxim 90 de zile calendaristice de la data primirii avertismentului și a planului de remediere.
În acest sens, în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre sunt indicate câteva exemple, dintre care le menționăm pe cele mai relevante:
- Dacă agentul economic nu a achiziționat noul model de aparat de marcat electronic, dar pe piață sunt disponibile aparate corespunzătoare activității sale, atunci se va acorda un avertisment și se va stabili un termen scurt de dotare;
- Dacă agentul economic nu este dotat cu noul model de aparat de marcat electronic și nici nu sunt disponibile pe piață modele corespunzătoare activității sale, atunci se va acorda un avertisment și se va stabili un termen de remediere mai lung (până la 90 zile).
Prin urmare, în urma aprobării acestui proiect de Hotărâre, ar trebui ca înainte de a fi sancționate drastic, firmele să fie mai întâi avertizate, primind un termen de remediere de maxim 90 de zile.
Rămân alte probleme privind implementarea
Chiar dacă problema cu privire la termen va fi parțial rezolvată, rămân în continuare alte aspecte pentru care trebuie identificată rapid o soluție.
În primul rând, ar fi situația firmelor mari și mijlocii care au planificat deschiderea unor noi magazine în perioada imediat următoare, dar care în acest moment nu dispun de noile modele de case de marcat.
CITEȘTE ȘI Consultanții au cerut schimbări importante la Antifraudă - limite pentru controalele în care inspectorii stau oricât la o firmă și caută orice, ca și transparentizarea analizei de risc. La Finanțe există deschidere și “discuții interne”În acest sens, trebuie clarificat dacă se vor putea instala modele vechi de case de marcat care încă pot fi comercializate până pe 31 octombrie 2018 (sau până expiră autorizațiile de distribuire). De asemenea, trebuie clarificată și situația autorizațiilor de distribuire care au expirat și din cauza cărora firmele ar putea deschide noi magazine doar cu aparate de marcat necorespunzătoare activității lor.
Un alt aspect care trebuie clarificat vizează transmiterea informațiilor către ANAF. În prezent, există obligația că până pe 20 a lunii următoare să fie transmise către ANAF datele prevăzute de legislație (primul termen fiind stabilit pentru 20 septembrie 2018 pentru informațiile aferente lunii august).
Totuși, având în vedere că în prezent formatul declarației de raportare nu a fost emis de către ANAF și în același timp, sunt puține aparate de marcat noi instalate, nici această obligație nu va putea fi îndeplinită.