Angajatorul va avea posibilitatea de a utiliza semnătura electronică calificată la încheierea contractului individual de muncă sau a actului adițional la contract. Semnătura electronică calificată va putea fi utilizată și la întocmirea tuturor documentelor din domeniul relațiilor de muncă, respectiv în comunicarea cu instituțiile publice de resort, prevede un proiect de ordonanță de urgență, care a fost pus în dezbatere, la începutul lunii noiembrie, de Guvernul Orban, dar care a fost discutat în primă lectură de Guvernul Cîțu abia în ședința de joi, 15 aprilie. Proiectul aduce câteva simplificări și în regimul telemuncii și în domeniul securității muncii.
Proiectul de ordonanță de urgență a fost prezentat pe larg de Profit.ro, la data punerii în dezbatere publică, la începutul lunii noiembrie, fiind inițiat de fostul ministrul al Muncii, Violeta Alexandru, pe vremea cabinetului Orban.
Între timp, în luna martie, în calitate de deputat, fostul ministru al Muncii Violeta Alexandru, a depus la Parlament, în luna martie, o propunere legislativă care include schimbările la contractele de telemuncă, pregătite din perioada în care era ministru.
De asemenea, la finele lunii martie, tot Violeta Alexandru, alături de alți deputați liberali, a inițiat și o propunere legislativă care prevede posibilitatea de a utiliza semnătura electronică calificată la încheierea contractului individual de muncă, așa cum prevăzuse în proiectul de ordonanță inițiat la Ministerul Muncii.
Acum, la jumătatea lunii aprilie, după mai bine de 5 luni de la inițierea proiectului privind semnătura electronică și modificările la regimul telemuncii, ministrul Raluca Turcan a anunțat că Guvernul a ”adoptat în primă lectură” proiectul de ordonanță de urgență. deși din punct de vedere legislativ, Guvern adoptă sau nu adoptă un act normativ și cel mult îl discută ”în primă lectură”.
De ce este important: Codul muncii prevede acum obligativitatea încheierii contractului individual de muncă în formă scrisă, în limba română, cel târziu în ziua anterioară începerii activității de către salariat. Obligația de încheiere a contractului individual de muncă în formă scrisă revine angajatorului.
Introducerea semnăturii electronice în relațiile de muncă
Un proiect de ordonanță de urgență prevede simplificarea procedurilor specifice activității de resurse umane, prin reglementarea posibilității angajatorului de a utiliza semnătura electronică calificată la încheierea contractului individual de muncă sau actului adițional la contract.
Contractele individuale de muncă și actele adiționale încheiate prin utilizarea semnăturii electronice calificate vor fi arhivate de către angajator în arhive electronice care respectă Legea nr.135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică și care vor fi puse la dispoziția inspectorilor de muncă la solicitarea acestora.
De asemenea, este introdusă posibilitatea ca părțile să poată opta pentru utilizarea semnăturii electronice calificate pentru întocmirea tuturor înscrisurilor/documentelor din domeniul relațiilor de muncă rezultate la încheierea contractului individual de muncă, pe parcursul executării acestuia sau la încetarea contractului.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Comisia Europeană s-a autosesizat pentru transferul terenurilor Romexpo în proprietatea Camerei de Comerț. Bruxelles-ul analizează și dacă folosința gratuită de până acum este ajutor de statProiectul de ordonanță prevede, totodată, că ”în raporturile angajatorului cu instituțiile publice, la întocmirea înscrisurilor/documentelor din domeniul relațiilor de muncă, acesta poate utiliza semnătura electronică calificată”.
Conform proiectului, angajatul poate obține semnătura electronică calificată prin solicitare directă la furnizorul de servicii acreditat sau prin intermediul angajatorului.
Serviciul de Telecomunicații Speciale va furniza serviciile de certificare calificată destinate exclusiv personalului autorizat din cadrul instituțiilor și autorizat din cadrul instituțiilor și autorităților publice, în timp ce pentru angajații/angajatorii din mediul privat semnătura electronică calificată poate fi obținută prin furnizori de servicii acreditați.
Proiectul stabilește, de asemenea, că ”salariații care își desfășoară activitatea la domiciliu au obligația de a respecta procedurile menite a asigura secretul de serviciu și confidențialitatea informațiilor și a documentelor utilizate”.
CITEȘTE ȘI După 1 an de pandemie, liberalii și-au dat seama că restaurantele și cafenelele închise nu ar trebui să plătească drepturi de autor pentru muzică și alte produse audiovizualeModificări în legislația privind telemunca
Totodată, Legea nr.81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă este modificată prin eliminarea, din definiția telemuncii, a condiției ca angajatul să își desfășoare în acest mod activitatea ”cel puțin o zi pe lună”.
Conform proiectului de ordonanță, angajatorul va avea dreptul să verifice activitatea telesalariatului prin utilizarea tehnologiei informațiilor și a comunicațiilor.
De asemenea, în contractul de telemuncă nu va mai fi obligatoriu a se menționa ”locul/locurile desfășurării activității de telemuncă, convenite de părți”. Corespunzător, nu va mai fi nevoie de instructaj în domeniul securității și sănătății în muncă ”la schimbarea locului de desfășurare a activității de telemuncă”.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV DOCUMENT ANAF acordă angajaților agenției încă zece zile de concediu, suplimentar față de cel obișnuit. Concediul suplimentar este prevăzut de lege pentru cei care primesc sporul de condiții vătămătoareModificări în legislația securității și sănătății în muncă
Ordonanța pregătită propune, totodată, spre eliminare accidentele de traseu din categoria accidentelor de muncă.
De asemenea, este prevăzută posibilitatea ca dovada efectuării instruirii lucrătorilor să poată fi întocmită și în format electronic, nu doar pe suport de hârtie, ca în prezent.