PSD nu mai susține creșterea impozitelor pentru locuințe de la 1 ianuarie. Decizia PSD nu a fost discutată încă în Coaliție, cu PNL și UDMR - surse

PSD nu mai susține creșterea impozitelor pentru locuințe de la 1 ianuarie. Decizia PSD nu a fost discutată încă în Coaliție, cu PNL și UDMR - surse
scris 8 nov 2022

PSD a decis să nu mai susțină majorarea de la 1 ianuarie 2023 a impozitelor pentru locuințe, au declarat surse din interiorul partidului pentru Profit.ro. Noua poziție a social-democraților nu a fost discutată, încă, în cadrul coaliției de guvernare, din care fac parte și PNL și UDMR. La mijlocul lunii octombrie, Senatul a adoptat creșterea impozitului pe locuință, de anul următor, prin majorarea bazei impozabile cu aproximativ 50%, mișcare anunțată anterior de Profit.ro. Proiectul adoptat de Senat, inclusiv cu voturile PSD, este acum la Camera Deputaților, cameră decizională.

Surse din interiorul PSD au declarat pentru Profit.ro că partidul va susține la Camera Deputaților renunțarea la varianta adoptată de Senat și prorogarea prevederilor inițiale ale OG 16, privind o majorare a impozitelor prin trecerea la valorile din grila notarială, posibil pentru 2024, astfel încât impozitele pe proprietate să nu crească în 2023.

Urmărește-ne și pe Google News

Potrivit surselor citate, parlamentari PSD ar urma să introducă la Camera Deputaților amendamente la proiectul de lege pentru aprobarea OG 16 în linie cu noua poziție a partidului.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Majorarea impozitelor pe proprietate, prin impozitarea lor la o valore corelată cu valoarea de piață, este printre obiectivele stabilite în cadrul PNRR.

Este important: Decizia PSD nu a fost încă discutată cu partenerii coaliției de guvernare. Cel mai probabil va urma o astfel ședință între PSD, PNL și UDMR, în cadrul căreia cele trei partide ar putea lua o decizie comună. În cazul în care PSD nu va mai susține varianta adoptată la Senat și va introduce singur la Cameră o amânare a creșterii impozitelor pe proprietate, probabilitatea ca propunerea PSD să fie adoptată este una ridicată.

De asemenea important: Măsurile din OG 16 au fost negociate intens de Coaliție înainte de adoptare și reprezintă un pachet în care fiecare partid a introdus măsuri pe care le-a susținut. Nu este clar ce ar însemna pentru pachetul fiscal ruperea poziției unitare a Coaliției în ce privește OG 16 și dacă, în urma acesteia, PNL va decide, de asemenea, să voteze individual pe unele măsuri, cum ar fi supraimpozitarea contractelor part-time. Supraimpozitarea contractelor part-time este contestată puternic în interioriul PNL, iar o inițiativă parlamentară în acest sens ar beneficia de sprijinul opoziției.

ULTIMA ORĂ Bacșișul - legiferat și fiscalizat. Cum vei plăti la restaurant și cum le vei putea \ CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Bacșișul - legiferat și fiscalizat. Cum vei plăti la restaurant și cum le vei putea "mulțumi" chelnerilor

Schimbările adoptate de Senat în ce privește impozitarea proprietății. Amendamentele au fost introduse la inițiativa Ministerului Finanțelor

Senatul a adoptat, la mijlocul lunii octombrie, creșterea impozitului pe locuință, de anul următor, prin majorarea bazei impozabile cu aproximativ 50%, mișcare anunțată anterior de Profit.ro.

Noul mecanism de impozitare a fost pregătit de Ministerul Finanțelor și trimis Comisiei de buget a Senatului, unde a fost însușit de către senatori PNL și PSD. Totodată, au fost respinse mai multe amendamente care ar fi eliminat suprataxarea muncii part-time, propuse de parlamentari USR și chiar PNL, precum și inițiative ale USR pentru eliminarea restricțiilor în ce privește veniturile din consultanță obținute pe microîntreprindere.

Acum, unele voci politice promit că majorarea poate fi oprită la Camera Deputaților, căreia îi aparține votul decisiv.

VEZI AICI Cu cât va crește exact noul impozit pe locuință, anunțat de Profit.ro. Exemplu cu un apartament și o casă

Important: Proiectul de lege va fi trimis la Camera Deputaților, unde ar putea interveni unele modificări, în funcție de eventuale propuneri venite din partea asociațiilor primarilor. Dar, cum aceștia vor banii, majorarea ar putea loc în cazul în care Guvernul nu le dă mai mulți bani din bugetul statului, în fond tot bani luați de la plătitorii de taxe și impozite, doar că nu direct către primari. Potrivit informațiilor Profit.ro, autoritățile doresc ca proiectul să treacă rapid și prin Camera Deputaților, iar ulterior să fie promulgat, dar în prezent politicienii din Coaliție sunt divizați asupra măsurii majorării bazei impozabile.

De asemenea important: Baza impozabilă este una foarte redusă în prezent în România și o serie de instituții internaționale au atras atenția asupra acestui aspect. De asemenea, în PNRR este prevăzută introducerea unui mecanism de impozitare la valoarea reală, dar acesta este amânat acum până în 2026, pentru a putea asigura sisteme informatice adecvate.

Proiectul de lege a trecut doar cu amendamentele adoptate de către Comisia de buget a Senatului (propuse de către Ministerul Finanțelor), disponibile mai jos în articol. Din cei 105 senatori prezenți, 67 au votat pentru, 37 au votat împotrivă, iar unul s-a abținut. USR și AUR au afirmat că senatorii lor au votat împotriva proiectului de lege.

Politicienii aflați la guvernare au transmis repetat, în ultima perioadă, mesaje referitor la amânarea noului sistem de impozitare a caselor, introdus în iulie și cu aplicare din 2023, care va înlocui impozitarea actuală a locuințelor, ce ia în calcul materialele de construcție și poziționarea imobilului, cu impozitarea în funcție de o grilă notarială. Finanțele au propus, iar senatorii au adoptat astăzi în plen, să se renunțe la modificarea din iulie, iar impozitarea locuințelor se se facă după algoritmul folosit până acum, dar la valori majorate cu circa 50%.

Motivul acestei decizii o reprezintă banii pe care primăriile ar urma să îi obțină în plus din impozitele mărite pe proprietăți, respectiv 2,8 miliarde lei în 2023, și care sunt deja prinși în calculele bugetare pentru anul următor, indică datele Profit.ro.

Cum mecanismul avizat în iulie nu poate fi implementat în timp util, din cauza lipsei unei baze de date și a unui sistem de calcul automat pentru primării, aceasta a fost modalitatea găsită de Finanțe pentru a se asigura că primarii vor avea mai mulți bani chiar de anul următor.

FMI a venit în România pentru controlul marilor averi CITEȘTE ȘI FMI a venit în România pentru controlul marilor averi

Creșterea bazei impozabile cu 50% va duce, în cele mai multe cazuri, la o majorare similară a impozitului, având în vedere că cele mai multe primării aplică în prezent cota minimă sau aproape de minim, deci nu pot să reducă impactul bazei mai mari prin reducerea cotei. O serie de primării, cum este cea din Cluj, care aplică cea mai ridicată cotă de impozitare posibilă, pot decide, dacă doresc, să transfere populației doar o parte din impactul acestei majorări.

Ministerul Finanțelor a trimis către comisiile parlamentare mai multe amendamente la proiectul de lege care aprobă OG 16/2022, aprobată în iulie și prin care au fost introduse ample modificări fiscale, anunțate în premieră de Profit.ro. Amendamentele au fos însușite în comisie de către Nicolae Neagu, președinte al Comisiei și reprezentant al PNL, și de către Ștefan Oprea, care este și purtător de cuvânt al PSD, iar astăzi adoptate de plen.

Amendamentele adoptate sunt cele propuse Comisiei de către Ministerul Finanțelor și vizează impozitarea proprietăților și veniturile firmelor din HoReCa obținute din alte activități decât cele specifice domeniului. O serie de parlamentari PNL, USR și din grupul fostului lider PNL Ludovic Orban au inițiat, în același timp, abrogarea supraimpozitării muncii part-time, însă amendamentul lor a fost respins. Finanțele s-au opus acestui amendament.

Supraimpozitarea muncii part-time a fost decisă în urma negocierilor din coaliția de guvernare, fiind o măsură a PSD, formațiune care, potrivit informațiilor Profit.ro, susține în continuare măsura, în timp ce în interiorul PNL sunt unele ezitări, dar nu a fost luată o decizie de a încălca înțelegerea cu partenerul de guvernare.

Alte amendamente, de asemenea respinse, au vizat eliminarea restricției pentru microîntreprinderi de a nu avea mai mult de 20% din venituri din activități de consultanță și management, precum și a restricției de a desfășura activități de intermediere financiară.

Salarii mai mari cu până la 50% pentru unii bugetari. Posturi în afara organigramei pentru implementarea PNRR – proiect al Ministerului Muncii CITEȘTE ȘI Salarii mai mari cu până la 50% pentru unii bugetari. Posturi în afara organigramei pentru implementarea PNRR – proiect al Ministerului Muncii

DOCUMENT - Amendamentele adoptate de Comisia de buget din Senat și votate de către senatori

Impozitele pe locuințe cresc chiar și cu 50%

Mecanismul adoptat în iulie de Guvern

În iulie, Guvernul a decis să treacă, de la 1 ianuarie 2023, de la impozitul în funcție de zonă și materialele de construcție folosite la impozitul pe valoarea proprietății stabilită în funcție de grila notarială.

"Autoritățile publice locale, structurile asociative, contribuabilii persoane fizice și juridice au transmis opinii referitoare la dificultățile întâmpinate, în special în ceea ce privește timpul insuficient în adaptarea bazelor de date până la 1 ianuarie 2023, potrivit Ministerului Finanțelor.

Politicienii de la guvernare au decis, în consecință, amânarea noului sistem cu cel puțin un an, pentru a da timp primarilor să își adapteze sistemele informatice. 

Calcul al valorii impozabile pentru clădirile rezidențiale/nerezidențiale pe baza valorilor cuprinse în studiile de piață referitoare la valorile orientative privind proprietățile imobiliare din România, administrate de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România, astfel:

a) în cazul clădirilor rezidențiale, cota minimă să fie de 0,1%
b) în cazul clădirilor nerezidențiale, cota minimă să fie de 0,5%.

Se revine la impozitarea în funcție de materiale de construcții și locație, dar la valori impozabile mărite. Primarii nu pierd cele 2,8 miliarde lei

Creșterea impozitării proprietăților prin OG 16/2022 ar avea un impact de 2,79 miliarde lei în 2023, de 2,94 miliarde lei în 2024 și de 3 miliarde lei în 2025.

Impozitarea proprietăților rezidențiale

Amendamentul trimis de Ministerul Finanțelor la Comisia de buget a Senatului

PSD nu mai susține creșterea impozitelor pentru locuințe de la 1 ianuarie. Decizia PSD nu a fost discutată încă în Coaliție, cu PNL și UDMR - surse

Amendamentul însușit de PNL și PSD și adoptat de către Senat

PSD nu mai susține creșterea impozitelor pentru locuințe de la 1 ianuarie. Decizia PSD nu a fost discutată încă în Coaliție, cu PNL și UDMR - surse

ANAF a publicat „lista albă” a contribuabililor fără datorii la stat CITEȘTE ȘI ANAF a publicat „lista albă” a contribuabililor fără datorii la stat

"În ceea ce privește impozitarea proprietăților rezidențiale, amendamentele propuse elimină prevederea adoptată în iulie, privitoare la studiile notariale și eliminarea pragului maxim al cotelor de impozitare, și se revine la intervalele cotelor anterioare, de 0,08-0,2%. Tot la clădiri rezidențiale avem, însă, și o creștere, de anul următor, a valorii impozabile cu circa 50%, prin modificarea algoritmului existent la articolul 457 din Codul Fiscal, aplicat până în prezent de către autoritățile locale.

Creșterea valorii impozabile nu conduce neapărat la creșterea cu același procentaj și a impozitului, întrucât unele primării care acum au cote ridicate, cum este cea de 0,2% la Cluj, pot opta să scadă cota și să atenueze, cel puțin parțial, efectul majorării bazei impozabile", a declarat, pentru Profit.ro, Adrian Vascu, Senior Partner Veridio.

Impozitarea proprietăților nerezidențiale

Potrivit unui alt amendament introdus de Ministerul Finanțelor, pentru stabilirea impozitului/taxei pe clădiri, valoarea impozabilă a clădirilor aflate în proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datorează impozitul/taxa și anume valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare, care include valoarea clădirii și a terenului aferent acesteia, întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării.

În cazul clădirilor care sunt finanțate în baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare, care include valoarea clădirii și a terenului aferent acesteia, întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării.

De asemenea, este prevăzut că valoarea impozabilă a clădirii se actualizează doar o dată la 5 ani pe baza unui raport de evaluare, care include valoarea clădirii și a terenului aferent acesteia, întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării, depus la organul fiscal local până cel târziu cu 15 zile înainte de primul termen de plată din anul de referință. În situația depunerii raportului de evaluare după primul termen de plată din anul de referință, acesta produce efecte începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor.

Ca normă tranzitorie este prevăzut că cei care dețin clădiri cu destinație nerezidențială la data de 31 decembrie 2022 nu au obligația să aplice prevederile art. 460 alin.(5) lit. b) și lit. e) până la împlinirea termenului de cinci ani de la ultima evaluare.

"În ceea ce privește impozitarea proprietăților nerezidențiale se introduce o modificare foarte importantă. Se va trece la impozitarea proprietății per ansamblu și nu a clădirii și a terenului ca entități distincte.

Este important și modul în care intră în vigoare această treabă. Se introduce o măsură tranzitorie, urmând ca noul sistem de impozitare să se aplice din 2023 doar celor în cazul cărora nu au trecut 5 ani de la ultima evaluare. Unde au trecut 5 ani, se va aplica noua regulă de evaluare, în vederea stabilirii bazei impozabile, a clădirii împreună cu terenul.

Există și prevederea că în cazurile în care actuala valoare impozabilă include și terenul, atunci să nu fie datorat impozit pe teren", a explicat  Adrian Vascu.

Prevederile privind trecerea la un alt sistem de impozitare, la o valoare de piață, vor fi amânate, nu este clar în acest moment pentru ce perioadă, însă la un astfel de mecanism nu se poate trece în lipsa unui sistem care să furnzeze primăriilor valorile impozabile.

Banca Mondială face o analiză a măsurilor fiscale introduse de Guvern în vară, cele mai importante din ultimii ani. Pot fi eventuale reglaje, dar depind de decizia politică CITEȘTE ȘI Banca Mondială face o analiză a măsurilor fiscale introduse de Guvern în vară, cele mai importante din ultimii ani. Pot fi eventuale reglaje, dar depind de decizia politică

HoReCa - amendament de la Finanțe - amendament admis

Un amendament al Finanțelor și preluat de senatori a venit cu precizări în ce privește veniturile din alte activități obținute de companiile din domeniul HoReCa.

"În situația în care persoanele juridice române care desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN: 5510 – „Hoteluri și alte facilități de cazare similare", 5520 – „Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată", 5530 – „Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere", 5590 – „Alte servicii de cazare", 5610 – „Restaurante", 5621 – „Activități de alimentație (catering) pentru evenimente", 5629 – „Alte servicii de alimentație n.c.a.", 5630 – „Baruri și alte activități de servire a băuturilor", obțin în cursul anului, venituri și din alte activități în afara celor corespunzătoare acestor coduri CAEN, pentru veniturile din alte activități aplică sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit prevăzut de titlul II „Impozitul pe profit”, dacă îndeplinește oricare dintre următoarele limite/condiție:

- realizează venituri din consultanță și/sau management în proporție de peste  20% inclusiv din veniturile totale;
- desfășoară activitățile de la art.47 alin.(3) lit. f) - i);
- veniturile din alte activități au depășit echivalentul în lei a 500.000.euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar precedent celui în care s-au înregistrat veniturile.

Acestea datorează datorează impozit pe profit pentru veniturile din alte activități începând cu trimestrul în care s-a îndeplinit oricare dintre aceste condiții/limite.”

Amendamente respinse

Calculul cifrei de afaceri pentru firmele din construcții

Companiile din construcții sunt nemulțumite de două aspecte prevăzute în ordonanța adoptată în iulie. Astfel, nu doresc ca facilitățile fiscale pe care le primesc din partea statului să fie acordate în funcție de respectarea unei condiții privind cifra de afaceri pe anul în curs, ci ar dori să fie determinate de cifra de afaceri din anul anterior.

De asemenea, la respectarea condiției ponderii cifrei de afaceri realizată efectiv din activitatea de construcții în cifra de afaceri totală, firmele din construcții vor să nu fie incluse și operațiunile pe care le au în afara țării.

Mai  multe amendamente introduse de parlamentari USR, inclusiv fostul ministru al Finanțelor Anca Dragu, vizau să modifice ordonanța iulie în sensul celor dorite de companii.

Finanțele nu au susținut aceste modificări.

De asemenea, firmele din construcții ar dori ca plafonul maxim privind scutirile fiscale acordate angajaților dfin domeniu să fie majorat la 15.000 de lei, după ce în iulie a fost redus la 10.000 de lei. Această propunere a Federației Patronatelor Societăților din Construcții nu este susținută de către Ministerul Finanțelor.

Finanțele nu au susținut nici măsuri care ar dilua din limitările impuse în iulie în ce privește acordarea de beneficii extrasalariale doar în limita unui procentaj din salariu, atât eliminarea prevederii, cât și exceptarea unor categorii de beneficii, cum sunt abonamentele la servicii medicale private sau contribuțiile la pensie facultativă.

PROFIT NEWS TV Gabriel Blăniță, Associate Director Colliers, despre revenirea obligativității declarării contractelor de închiriere la ANAF: Orice majorare de taxe vine de regulă și cu creșterea evaziunii CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Gabriel Blăniță, Associate Director Colliers, despre revenirea obligativității declarării contractelor de închiriere la ANAF: Orice majorare de taxe vine de regulă și cu creșterea evaziunii

Supraimpozitarea part-time - grup de parlamentari PNL-USR-Orban - amendament respins

Abrogarea prevederii de suprataxare, la nivel de salariu minim pe economie a veniturilor din contracte cu normă parțială (cu un număr mare de exceptări) a fost vizată de două grupuri de parlamentari. Astfel, un grup USR, în frunte cu Anca Dragu, a propus abrogarea, în timp ce un grup mai mare de deuptați și senatori a solicitat, de asemenea, abrogarea suprataxării part-time.

Al doilea grup are o componență care atrage atenția, având în vedere că parlamentari PNL, din coaliția de guvernare, s-au alăturat opozanților de la USR și unor parlamentari neafiliați din gruparea fostului lider PNL Ludovic Orban.

Aceștia sunt:

- Raluca TURCAN – deputat PNL, Nicolae NEAGU – senator PNL, Gabriela HORGA – deputat PNL, Tudor POLAK – deputat PNL Alin IGNAT – deputat PNL, Robert SIGHIARTĂU – deputat PNL, Mihail VEȘTEA – senator PNL, Vasilică POTECĂ – senator PNL, Iulian BICA – senator PNL

- Oana Țoiu - Deputat USR, Monica Berescu - Deputat USR, Viorel Baltărețu - Deputat USR, Cristian Seidler - Deputat USR, Ștefan Pălărie - Senator USR, Irineu Darău - Senator USR

- Sen. Nechita- Adrian Oros, dep. Victoria-Violeta Alexandru, dep. Bogdan-Alexandru Bola - Neafiliați

viewscnt
Afla mai multe despre
impozit
impozit locuinte
impozit apartament
constructii
facilitati fiscale
suprataxare part-time