Turcia va introduce din ianuarie, în regim pilot, o linie de feribot specializat în transport de mărfuri (RoRo) către România, a declarat pentru Profit.ro președintele Autorității Vamale Române, Bogdan Mihei. Autoritățile din Turcia sunt interesate să susțină exportul unor mărfuri precum legume și fructe către România și UE, dar și de unele importuri pe aceeași rută, cum ar fi cele de cereale. Transportul de tiruri, inclusiv containere, cu feribotul ar fi mai ieftin și ar evita traficul rutier din Bulgaria, dar și din zona strâmtorilor.
Acum, în Constanța, există un laborator ANSVSA care să poată verifica rapid mărfurile, astfel încât importurile să se poată efectua într-un timp rezonabil. În trecut, lipsa unui astfel de laborator și durata prea mare pentru efectuarea formalităților de import au fost unele dintre cauzele principale pentru care proiecte similare de introducere de linii feribot de mărfuri au eșuat.
Linia de feribot ar folosi nave de tip RoRo (roll on/roll off), specializate în transportul vehiculelor rutier de marfă, cum ar fi trailere cu containere.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În România, destinația liniei de feribot ar fi portul Constanța.
"Am avut recent o întâlnire cu oficiali turci pentru a discuta mai multe teme de interes în ce privește activitatea Vămii, precum cooperarea în domeniul vamal, inclusiv prin prisma situației de criză din Ucraina, asistența administrativă reciprocă și schimbul de informații de risc în domeniul vamal, schimbul de experiență și bune practici în domenii de interes - analiza de risc, controlul ulterior, funcționarea echipelor canine. Pe agendă s-a aflat și un proiect pilot al Turciei pentru lansarea, din ianuarie a unei linii de feribot RoRo către Constanța. Față de alte astfel de proiecte care au eșuat trecut, avem rezolvat un obstacol major și anume acum se vor putea face într-un termen rezonabil controale ANSVSA", a declarat pentru Profit.ro Mihei.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Un fond de investiții cumpără agresiv creanța de la ANAF asupra telefericului lui Adrian Sârbu și vizează preluarea controlului companiei, care concentrează active de milioane euro. Plan de listare la bursăPotrvit acestuia, Turcia vrea să-și sprijine exportatorii care acum trebuie să ducă mărfuri pe cale rutieră către România și alte state UE. Feribotul ar ocoli Bulgaria și ar fi mai eficient.
"Printre mărfurile care ar putea ajunge în România pe această cale sunt legumele și fructele exportate de Turcia. Pe de altă parte, mărfuri vor circula și înapoi, în funcție de cerere. Turcii sunt interesați și de posibilitatea tranzitului de cereale, aici fiind un factor și războiul dintre Rusia și Ucraina", a spus Mihei.
În trecut, au mai avut loc încercări de a opera linii de feribot între România și Turcia. Un interes ridicat pentru o astfel de conexiune, care datează de asemenea de mai mulți ani, există și din partea Georgiei. Proiectele similare din trecut au eșuat mai ales din cauza unor controale care durau peste o săptămână și limitau astfel atractivitatea rutelor respective.