Plata defalcată a TVA, care devine opțională de la 1 octombrie și obligatorie de la 1 ianuarie 2018, impune oamenilor de afaceri să își adapteze sistemele IT și să rezolve dificultățile de fluxul de numerar, firmele trebuind însă să se pregătească, în măsura în care este posibil, și pentru eventuale blocaje la nivelul Trezoreriei și al ANAF.
Un studiu efectuat de PwC la solicitarea Comisiei Europene, referitor la fezabilitatea implementării unui astfel de sistem, relevă că mediul de afaceri ar avea nevoie de mai mult timp pentru a se pregăti pentru trecerea la noua modalitate de plată a TVA, estimările fiind între 2 și 4 ani pentru o tranziție optimă, care să nu cauzeze dificultăți companiilor.
Profit.ro a anunțat ieri că 95% din firmele private se opun plății defalcate a TVA, iar Bruxelles-ul recomandă 4 ani pentru aplicare, conducerea Fiscului fiind chemată la Parlament pentru detalii.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Trecerea la plata defalcată, una dintre cele mai mari schimbări din ultimii ani în ce privește TVA, presupune că sectorul privat trebuie să se pregătească în ultimele trei luni ale anului, interval în care implementarea este opțională, pentru a face ajustările necesare.
Posibile dificultăți pentru companii, indicate de PwC, la implementarea plății defalcate a TVA:
• actualizarea sistemelor ERP si modificarea procedurilor interne de lucru
• costuri de personal
• monitorizarea plăților și transferurilor
• evidențierea separată a tranzacțiilor in conturi dedicate de TVA si verificarea acestora de către autorități
• costuri cu prefinanțarea TVA
“Impactul negativ ar putea fi atenuat semnificativ printr-o funcționare eficientă a ANAF și a Trezoreriei, astfel încât companiile să aibă acces la banii din contul de TVA rapid și cu formalități minime. Mediul privat este sceptic în această privință, întrucât situația infrastructurii IT a Fiscului, învechită și suprasolicitată, este de notorietate, iar implementarea plății defalcate a TVA ar putea fi unul dintre cele mai complexe proiecte din ultima perioadă”, a declarat Daniel Anghel, lider CEE Taxe și Impozite Indirecte PwC.
CITEȘTE ȘI Fiscul românesc pune tunurile pe șefii NATO. Le pregătește formulare pentru taxe și impoziteTrezoreria va administra speciale deschise automat pentru fiecare plătitor de TVA, în timp ce ANAF va fi responsabilă de aprobarea solicitărilor de transfer de bani din contul de TVA către un alt cont al titularului. Transferul ar trebui aprobat într-un termen de cel mult 3 zile lucrătoare.
„În aceeași măsură, companiile vor trebui să identifice modalități de finanțare temporară pentru a putea prefinanța sumele datorate drept TVA, însă este de văzut în ce măsură sistemul bancar va avea apetit pentru astfel de produse de prefinanțare, având în vedere neclaritățile privind modul de recuperare a sumelor din contul de TVA”, a precizat Diana Coroabă, Partener, Servicii Financiare, PwC România.
Dan Dascălu, avocat partener D&B David și Baias, societatea de avocatură afiliată a PwC în România, atenționează că autoritățile au gândit și un sistem de stimulente pentru a convinge cât mai multe firme să intre în sistemul de plată defalcată încă din perioada opțională, facilități la impozitul pe profit și scutiri la penalitățile pentru sume restante datorate ca TVA la 30 septembrie, însă rămâne de văzut în ce măsură vor avea succes.
În schimb, nivelul sancțiunilor contravenționale pentru cei care greșesc este unul de luat în considerare, întrucât, de exemplu, pentru sumele virate de către cei care intră sub incidența legii într-un alt cont decât cel de TVA aceste sancțiuni pot ajunge chiar și la 50% din sumele respective.
CITEȘTE ȘI Autoritățile locale ar putea stabili impozite diferențiate pe clădirile firmelor, în scopul stimulării anumitor activități economice"O asemenea sancțiune nu doar că ar putea genera probleme semnificative unei companii, dar ar trebui cel puțin diminuată de către instanțele de judecată, pentru a fi proporțională. Și, desigur, rămâne de văzut cum anume autoritățile vor reuși să aplice acest mecanism în ansamblul său și să respecte termenele obligatorii pe care legea pe prevede în sarcina lor, a căror încălcare ar putea de asemenea conduce la creșterea numărului de litigii și, nu în ultimul rând, la solicitarea de dobânzi de către contribuabili pentru asemenea întârzieri”, arată Dascălu.
„Conceptual un astfel de sistem de plată defalcată a TVA ar putea aduce și beneficii, printr-o reducere a decalajului foarte mare de TVA înregistrat încă de România în privința sumelor din TVA care ar trebui colectate, față de cuantumul care este efectiv colectat, de nivelul miliardelor de euro. Însă pentru a ajunge într-o situație în care efectele pozitive să justifice impactul negativ, noul sistem ar trebui gestionat corect, echilibrat și mai ales cu rapiditate în ce privește rambursările de TVA către companii. Totuși având în vedere durata mult prea scurta de implementare a acestui sistem fără existența unui studiu de impact si a unei consultări reale cu mediul de afaceri și cu Comisia Europeană, pentru a-si arăta beneficiile credem ca acesta trebuie sa rămână opțional pe o perioadă de cel puțin 2 ani”, a conchis acesta.
În caz contrar, mecanismul de plată a TVA va genera consecințe extrem de grave pentru economia României, putând duce chiar la blocarea activității agenților economici.