Plafonul de 500.000 de euro (redus de OG16 de la 1 milion de euro) până la care se poate aplica regimul de impozitare al microîntreprinderilor va fi calculat în funcție de veniturile obținute de microîntreprineri în cursul anului 2023 și nu în funcție de veniturile de la finalul anului 2022, potrivit unui amendament adus de deputați în Comisia de buget a Camerei Deputaților. De asemenea, deputații au adoptat un amendament care precizează mai clar că pentru dividendele interimare pe 2022 distribuite în cursul anului 2022 se aplică cota de impozit de 5% și nu cea majorată la 8%.
Profit News TV organizează, pe 22 noiembrie, Maratonul Fiscalității, cu reprezentanți ai autorităților, ai companiilor de consultanță si audit financiar si ai firmelor de consultanță juridică
Cota de impozitare pentru dividende a fost majorată de la 5% la 8% cu aplicare de la începutul anului următor. Prevederea adoptată acum aduce doar o clarificare și o protecție în plus, în contextul în care în rândul consultanților aceasta era deja interpretarea legislației.
Adoptarea amendamentului în Comisia de buget-finanțe înseamnă că acesta va trece, cel mai probabil, și de plen în această formă. Pentru a intra în vigoare, proiectul de lege pentru adoptarea OG16 trebuie să treacă de Camera Deputaților, finală, pas care ar putea avea loc săptămâna următoare. Ulterior trebuie promulgată legea și publicată în Monitorul Oficial.
Plafonul de 500.000 de euro la microîntreprinderi - pentru veniturile din 2023
Potrivit prevederilor actuale ale OG16, micro care la final de 2022 sunt peste plafonul de 500.000 de euro, trec la impozit pe profit. ca trecerea la profit să se facă doar în funcție de depășirea plafonului în cursul anului 2023.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DOCUMENT PSD și PNL amână schimbările la impozitarea locuințelor până la 1 ianuarie 2025. Anulare la majorarea bazei impozabile cu 50%. Modificări surprinzătoare și la microîntreprinderi"e) prevederile pct. 4, 30, 43, 48, 49, 51-53, 71, 73-75, 81, 83-86 se aplică începând cu veniturile aferente anului 2023;"
Punctul 4 se referă la reducerea pragului de încadrare de la 1 milion de euro la 500.000 de euro. Celelalte puncte vizează determinarea venitului net pe bază de normă de venit, venituri din chirii, introducerea unor noi plafoane de contribuții pentru veniturile din alte surse decât salariile.
Autor
Grup parlamentar PSD: "Având în vedere că OG 16/2022 a fost publicată în MO în luna iulie 2022, veniturile luate drept referință pentru încadrarea în noul plafon anual maxim, de 500.000 euro prevăzut la Art. I pct. 4, apreciem că este incorect să fie cele ale anului 2022, așa cum se înțelege din actualele dispoziții tranzitorii, întrucât determină un tratament inechitabil și discriminatoriu în rândul contribuabililor în cauză.
Astfel, cei care la dată publicării OG 16/2022 au atins deja noul plafon de 500.000 euro au fost puși direct în situația de a fi plătitori de impozit pe profit începând cu 1 ian 2023, pe când cei care la aceeași dată nu au atins încă acest plafon au avut și au încă posibilități multiple de a evita trecerea la noul sistem de impunere începând cu 1 ian 2022, prin diverse metode cum ar fi divizări, cearea de noi societăți și transferul controlat al activității și veniturilor spre acestea, etc, astfel încât prin ajustări sau optimizări fiscale să mai poată beneficia pentru toate societățile deținute sau controlate, direct sau indirect, de regimul fiscal al microîntreprinderilor, pentru încă cel puțin un an - anul 2023.
CITEȘTE ȘI Heiuș, ANAF: Lucrăm foarte bine cu Revolut și facem schimb de informații rapid. Dacă cineva își imaginează că are bani pe care nu îi poate justifica și i-a pus pe un card din ăsta, iar ANAF nu-i găsește, se înșalăÎn aceste condiții este evident că actuală prevedere din OG 16/2022 încalcă principiul egalității în față legii fiscale prevăzut atât în dreptul UE cât și în art. 16 din Constituția României.
În aceeași măsură considerăm că prevederea aduce atingere și principiului securității juridice, respectiv a componentelor acestui principiu referitoare le neretroactivitatea legii și la dreptul contribuabililor la aplicarea unitară a legii.
Astfel că, pentru asigurarea egalității tuturor contribuabililor în fața legii fiscale propunem ca veniturile luate drept referință pentru îndeplinirea condiției prevăzute la art 47 alin. (1) lit. c) , să fie cele înregistrate de contribuabili începând cu anul 2023, prin completarea în acest sens a dispoziției tranzitorii de la Art. IX lit. e) cu pct. 4 al Art. I.
Semnalăm însă și abordarea total diferită a dispozițiilor tranzitorii într-o modificare de aceeași natură realizată în același act normativ (OG 16/2022), respectiv reducerea plafonului de trecere de la regimul fiscal al normei de venit la regimul fiscal în sistem real, de la 100.000 euro la 25.000 euro, care, se aplică începând cu veniturile înregistrate de PFA în anul 2023, deci se aplică efectiv de la 1 ian 2024. (pct. 30 referitor la art. 69 alin 9 Cod fiscal).
Apreciem că nu există nicio justificare obiectivă pentru această lipsă de coerență legislativă în modificări de aceeași natură în același act normativ, la câteva articole distanță."