Plafoanele majorate, sub care ANAF nu mai trece imediat la poprirea conturilor bancare, au fost publicate în Monitorul Oficial

Plafoanele majorate, sub care ANAF nu mai trece imediat la poprirea conturilor bancare, au fost publicate în Monitorul Oficial
scris 13 aug 2019

Plafoanele sub care ANAF nu va mai trece direct la popriri pe conturile firmelor și populației, pentru recuperarea la stat a unor sume datorate, vor fi majorate semnificativ, informație prezentată de Profit.ro din luna mai. Ordinul de președinte ANAF a fost publicat astăzi în Monitorul Oficial. Pentru firme mari, plafonul urcă de la 3.000 de lei la 40.000 de lei, pentru mijlocii de la 1.500 lei la 40.000 de lei, pentru firme mici de la 500 lei la 10.000 de lei, iar pentru persoane fizice de la 100 de lei la 2.000 de lei.

În luna mai, Profit.ro a anunțat că Finanțele discută plafoanele următoare: 40.000 de lei pentru firme mari și mijlocii, 10.000 lei pentru firme mici și 1.500 lei pentru persoane fizice. Modificarea acum față de luna mai este un plafon mai ridicat pentru persoane fizice, de 2.000 de lei.

Urmărește-ne și pe Google News

De ce este important: Popririle instituite de ANAF pe conturile persoanelor fizice și firmelor pentru sume mici datorate statului reprezintă o problemă gravă de mai mulți ani. Poprirea este instituită de ANAF rapid, însă ridicarea popririi este un proces greoi. În acest timp, activitatea firmelor este afectată, în multe cazuri chiar grav. Finanțele lucrează la un mecanism care remediază și această situație.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Ce prevede ordinul ANAF

- stabilirea faptului că, în vederea emiterii somației și a titlului executoriu organul fiscal central evaluează bilunar obligațiile fiscale/bugetare restante ale debitorilor și emite somația și titlul executoriu, după 180 de zile de la ultima emitere sau de la data la care au fost înregistrate obligații fiscale/bugetare restante;

- stabilirea faptului că, se pot emite somații și titluri executorii, din oficiu sau când se constată pericolul prescrierii dreptului de a cere executarea silită, fără respectarea condiției mai sus mentionată;

- stabilirea faptului că, în vederea emiterii adresei de înființare a popririi asupra disponibilităților bănești, a adresei de înființare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de către terți și a adresei de înștiințare privind înființarea popririi, organul fiscal central competent în administrarea obligațiilor fiscale ale debitorului evaluează obligațiile fiscale/bugetare restante ale debitorilor pentru care s-a împlinit termenul de 15 zile de la comunicarea somației și procedează la emiterea acestor acte de executare, dupa 180 de zile de la comunicarea somației, în cazul în care cuantumul obligațiilor fiscale/bugetare restante este sub limitele prevăzute de acest ordin.

EXCLUSIV Noul președinte ANAF: Fiscul va fi în stradă! Până la final de an declanșăm 150.000 de controale. Mesaj pentru cine va fi găsit în neregulă CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Noul președinte ANAF: Fiscul va fi în stradă! Până la final de an declanșăm 150.000 de controale. Mesaj pentru cine va fi găsit în neregulă

Astfel, propunerea de creștere a plafoanelor față de cele reglementate prin actul normativ anterior, este următoarea:

a) în cazul debitorilor care au calitatea de mari contribuabili, plafonul cuantumului obligațiilor fiscale/bugetare restante crește de la 3.000 lei, existent în prezent, la 40.000 lei. Prin această măsură se dublează numărul contribuabililor pentru care nu se înființează poprirea bancară, ajung la aproximativ 100 mari contribuabili, al căror cuantum total al obligațiilor restante înregistrate în anul 2018 a fost de 5,5 milioane lei;

b) în cazul debitorilor care au calitatea de contribuabili mijlocii, plafonul cuantumului obligațiilor fiscale/bugetare restante crește de la 1.500 lei, existent în prezent, la 40.000 lei. Prin această măsură, și pentru această categorie de contribuabili, se dublează numărul celor pentru care nu se înființează poprirea bancară, ajungând la aproximativ 4.655 contribuabili mijlocii, al căror cuantum total al obligațiilor restante înregistrate în anul 2018 a fost de 118,9 milioane lei;

c) în cazul debitorilor care au calitatea de contribuabili mici, plafonul cuantumului obligațiilor fiscale/bugetare restante crește de la 500 lei, existent în prezent, la 10.000 lei. Prin această măsură, numărul contribuabili mici pentru care nu se înființează poprirea bancară prin modificarea plafonului, crește de aproximativ 2,5 ori față de numărul celor care încadrează în plafonul existent în prezent. Numărul celor care se încadrează în noul plafon este de aproximativ 200.000 contribuabili mici, al căror cuantum total al obligațiilor restante înregistrate în anul 2018 a fost de 1.445,6 mil. lei;

d) în cazul debitorilor persoane fizice, plafonul cuantumului obligațiilor fiscale/bugetare restante, crește de la 100 lei la 2.000 lei. Astfel, numărul contribuabililor persoane fizice pentru care nu se înființează poprirea crește de aproximativ 4 ori față de numărul celor care se încadrează în plafonul existent, aceștia înregistrând obligații restante la nivelul anului 2018 în valoare totală de 161,7 milioane lei.

Potrivit ANAF, prin creșterea plafoanelor obligațiilor fiscale restante pentru care nu se înființează, de îndată, poprirea bancară, se are în vedere sa nu le fie afectate contribuabililor disponibilitățile bănești pentru creanțe nesemnificative pe care le datorează statului.

Fiscul afirmă că se impune completarea dispozițiilor Coduli Fiscal cu mențiuni în ceea ce privește corelarea cu procedura de mediere ținând cont de faptul că, în situația în care debitorul notifică organul fiscal central competent cu privire la intenția de a intra în procedura de mediere, nu se continuă măsurile de executare silită și, implicit, nu se emit adrese de înființare a popririi asupra disponibilităților bănești și adrese de înștiințare privind înființarea popririi, decât după parcurgerea procedurii medierii.

Proiectul de ordin clarifică și cazurile în care se emit somații si titluri executorii în interiorul perioadei de 180 de zile de la ultima emitere sau de la data la care au fost înregistrate obligații fiscale/bugetare restante, chiar dacă cuantumul obligațiilor fiscale/bugetare se află sub plafonul prevăzut prin ordin.

Proiectul de ordin ANAF poate fi citit aici, iar referatul, aici

La mijlocul lunii mai, Profit.ro a scris că ANAF nu va mai pune poprire pe conturile bancare ale persoanelor fizice pentru datorii către stat mai mici de un anumit cuantum, aceeași facilitate urmând să fie introdusă și pentru firme.

Astfel, Profit.ro a scris, la momentul respectiv, că ANAF intenționa să nu mai pună poprire pe conturile bancare ale persoanelor fizice pentru datorii către stat mai mici de 1.500 de lei, în cazul firmelor mici totalul datoriilor către stat sub care nu ar mai fi fost instituită poprire bancară urma să urce la 10.000 de lei, iar în cel al companiilor mari și mijlocii, la 40.000 de lei, potrivit unui proiect aflat în lucru la Ministerul Finanțelor.

Openville Timișoara devine Iulius Town CITEȘTE ȘI Openville Timișoara devine Iulius Town

Un ordin de președinte ANAF publicat în Monitorul Oficial pe 21 martie prevede că ANAF nu mai pune poprire pentru sume mai mici de 100 de lei în cazul persoanelor fizice, 3.000 de lei în cazul companiilor mari, 1.500 de lei în cazul contribuabililor mijlocii și 500 de lei în cazul celorlalte categorii de debitori.

"A apărut în ianuarie un ordin de președinte ANAF care a crescut plafoanele până la care nu se transmit popriri către instituțiile bancare. Sunt pe tipuri de contribuabili, 3.000 de lei la mari contribuabili, 1.500 de lei la contribuabili mijlocii, 1.000 de lei la contribuabili mici și 100 de lei la persoane fizice. Acest ordin este în refacere, îl avem din nou pe masă, pentru că ni s-au părut prea mici aceste plafoane. Plafoanele pe care le discutăm în aceste zile sunt de 40.000 de lei la contribuabili mari și mijlocii, iar la contribuabili mici 10.000 de lei. Și la persoane fizice 1.500 de lei", a declarat, la momentul respectiv, și Doru Dudaș, șef al Direcției legislație Cod de procedură fiscală din Ministerul Finanțelor.

Poprirea conturilor bancare este o procedură a ANAF care are un impact foarte puternic asupra activității de zi cu zi a contribuabilului, a spus Dudaș.

Proiectul de ordin al președintelui ANAF a fost pus în dezbatere publică în luna ianuarie, dar a fost aprobat abia în martie, iar pe 21 martie a fost publicat în Monitorul Oficial. Documentul este disponibil aici.

Legea societăților, schimbată. ANAF - șah la SRL: va bloca transferul de părți sociale în cazul anumitor firme CITEȘTE ȘI Legea societăților, schimbată. ANAF - șah la SRL: va bloca transferul de părți sociale în cazul anumitor firme

Popriri pentru sume de 1 leu

Plafoanele la instituirea de popriri au devenit necesare după ce ANAF a ajuns în situația de a emite înștiințări de popriri pentru sume de 1 leu firmelor, în contextul în care și expedierea plicului costă mai mult.

Profit.ro a scris despre un astfel de caz în februarie. Atunci, o firmă cu datorii la stat a primit acum un plic cu înștiințare de poprire pentru suma de 1 leu, în contextul în care trimiterea unui astfel de plic costă ANAF cam 1-2 lei. În astfel de cazuri, ANAF pune în aplicare legislația existentă.

Tot pe subiectul popririlor a fost chemată, recent, în Parlament, pentru explicații, șefa ANAF, Mihaela Triculescu. 

Triculescu a fost audiată în prima parte a lunii aprilie în Comisia pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții, unde parlamentarii i-au reproșat vehement procedura instituției de a institui popriri pe conturile bancare și modul greoi în care acestea sunt ulterior ridicate. Aceasta a fost prima apariție la un eveniment public a șefei ANAF, de la numirea ei în funcție, la începutul lunii ianuarie.

viewscnt
Afla mai multe despre
popriri
banci
anaf
ministerul finantelor
doru dudas
plafon poprire
datorii