Perioada de liniște pentru firme ia sfârșit. Antifrauda trece din 1 mai la amenzi și oprește activitatea firmelor care nu au noile case de marcat

Perioada de liniște pentru firme ia sfârșit. Antifrauda trece din 1 mai la amenzi și oprește activitatea firmelor care nu au noile case de marcat
scris 10 apr 2019

Firmele care nu-și vor respecta obligația de dotare cu noile case de marcat cu jurnal electronic vor fi amendate începând cu data de 1 mai cu sume de la 8.000 de lei la 10.000 de lei. De asemenea, inspectorii Antifraudă vor suspenda activitatea economică în punctul de lucru al operatorului economic până la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal și prezentarea dovezii de plată a amenzii. Dintre firmele care nu au noile aparate fiscale vor scăpa de amendă și suspendarea activității doar cele care pot demonstra că au comandat deja necesarul de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic și au solicitat instalarea acestora. Aceste case de marcat ar trebui să comunice online în timp real cu serverele ANAF, însă în prezent Fiscul are o infrastructură IT extrem de deficitară, iar cei care au instalat aparatele transmit datele lunar.

Inspectorii Antifraudă vor intensifica în aprilie acțiunile de control tematic al respectării de către operatorii economici a obligației de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic și vor stabili termene de dotare scurte.

Urmărește-ne și pe Google News

Momentan, nerespectarea acestei obligații se află sub incidența Legii prevenirii, ceea ce presupune că atunci când inspectorii Antifrauda constată că nu a fost respectată legea, întâi întocmesc un plan de conformare și pot da amendă doar după ce constată că firma nu a urmat acest plan.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Pentru a aplica amenzi, așa cum anunță acum Ministerul Finanțelor, ar trebui ca nerespectarea obligației de dotare cu noile case de marcat cu jurnal electronic să fie scoasă de la 1 mai de sub incidența Legii prevenirii. Esențial în această privință este un termen folosit anul trecut de Ministerul Finanțelor. Astfel, în toamna anului trecut, când au inlcus și această speță în Legea prevenirii, cei de la Finanțe au făcut mențiunea că măsura este doar una "temporară".

VIDEO Triculescu, șefa ANAF, prima apariție în public, cu emoții - chemată la comisia de abuzuri din Parlament. Reproșuri vehemente pentru procedura de poprire a conturilor bancare și modul greoi de ridicare CITEȘTE ȘI VIDEO Triculescu, șefa ANAF, prima apariție în public, cu emoții - chemată la comisia de abuzuri din Parlament. Reproșuri vehemente pentru procedura de poprire a conturilor bancare și modul greoi de ridicare

"Inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF continuă verificarea modului în care operatorii economici respectă obligația legală de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic. Dacă de la 1 mai 2019 inspectorii antifraudă vor constata încălcarea obligației de dotare cu noile case de marcat cu jurnal electronic, vor aplica amendă de la 8.000 lei la 10.000 lei și vor suspenda activitatea economică în punctul de lucru al operatorului economic până la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal și prezentarea dovezii de plată a amenzii, cu excepția situațiilor în care se constată că operatorul economic a comandat deja necesarul de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic și a solicitat instalarea acestora", potrivit Ministerului Finanțelor.

Acțiunea de control tematic, dispusă de Ministerul Finanțelor, este determinată de diferența foarte mare dintre numărul de 504.966 de aparate de marcat înregistrate în sistemul informativ al ANAF și puse pe piață și numărul de 344.020 de aparate de marcat puse în funcțiune la contribuabili.

Înregistrări video din controalele derulate din martie de Antifraudă pe case de marcat cu jurnal electronic pot fi văzute aici

Marea prigoană a multinaționalelor de către ANAF e de fapt mult PR și controale care se desfășoară normal - Milcev, EY CITEȘTE ȘI Marea prigoană a multinaționalelor de către ANAF e de fapt mult PR și controale care se desfășoară normal - Milcev, EY

De asemenea, în luna martie, comparativ cu luna februarie, a fost înregistrată scăderea cu cca. 39% a numărului aparatelor de marcat instalate la contribuabili, și cu cca. 20% a numărului aparatelor de marcat înregistrate de distribuitorii autorizați în sistemul ANAF.

La nivelul majorității distribuitorilor autorizați și a unităților acreditate pentru comercializare există stocuri de aparate de marcat noi și nu mai sunt semnalate dificultăți legate de lipsa capacității de instalare a unităților de service.

Este important de știut că ICI București a emis avize tehnice favorabile, iar Ministerul Finanțelor a emis autorizații de distribuție, pentru toate tipurile de aparate de marcat, inclusiv pentru cele destinate activităților economice în care sunt utilizate modele dedicate, respectiv taximetrie, mari retaileri, schimb valutar, comerț cu carburanți (95 modele existente pe piață).

Dotarea cu noile case ar trebui să fie încheiată anul acesta

În ultimele luni, Antifrauda a evitat să aplice amenzi în ce privește folosirea noilor tipuri de case de marcat, obligatorii de la 1 iunie 2018, dar a sancționat, la fel ca în trecut, alte încălcări ale legislației privind casele de marcat, inclusiv nerespectarea obligației de a emite bonul fiscal.

În februarie, Ministerul Finanțelor a estimat că dotarea firmelor cu noile case de marcat va fi încheiată până la mijlocul acestui an, urmând ca ulterior autoritățile să treacă la conectarea online a acestora cu serverele ANAF. “Estimăm că procesul de dotare a contribuabililor - să ajungă la circa 700.000-750.000 de aparate instalate - se va încheia la mijlocul acestui an. Referitor la conectare, apreciez că în a doua parte a acestui an vom putea face și acest lucru”, a declarat, la momentul respectiv, Doru Dudaș, șef al Direcției legislație Cod de procedură fiscală din Ministerul Finanțelor.

VIDEO Antifrauda a declanșat peste 1.000 de controale pentru noile case de marcat în prima săptămână. Amenzi în 17% din cazuri CITEȘTE ȘI VIDEO Antifrauda a declanșat peste 1.000 de controale pentru noile case de marcat în prima săptămână. Amenzi în 17% din cazuri

Este important de menționat că noile case de marcat ar trebui să comunice online cu Fiscul, însă Centrului Național pentru Informații Financiare (CNIF), cel care administrează infrastructura IT a ANAF și Ministerului Finanțelor, nu are, în prezent, capacitățile tehnice necesare pentru acest lucru. În prezent, pentru casele de marcat cu jurnal electronic deja instalate, datele extrase din aparatele de marcat instalate se transmit lunar, electronic, prin declarație inteligentă pusă deja la dispoziția operatorilor economici (A 4200).

Potrivit legislației în vigoare, firmele mari și mijlocii ar fi trebuit să aibă noile case de marcat de la 1 iunie 2018, iar cele mici de la 1 august 2018. La finele lunii mai, Guvernul a acordat un termen de grație de trei luni în ce privește amenzile pentru nerespectarea acestei obligații. Astfel, amenzi ar fi urmat să fie aplicate de la 1 septembrie 2018 pentru firmele mari și mijlocii și de la 1 noiembrie 2018 pentru cele mici.

Întrucât procesul decurgea greoi, inclusiv din vina autorităților, Guvernul a introdus temporar în Legea prevenirii nerespectarea acestei obligații. Firma nu mai este astfel amendată direct, ci primește un plan de conformare, un nou răgaz în care să-și procure noua casă. Abia ulterior, dacă nu a respectat nici planul de conformare, este amendată. Autoritățile au refuzat să precizeze când ar putea fi exclusă nerespectarea acestei obligații de sub incidența Legii prevenirii.

viewscnt
Afla mai multe despre
case de marcat
case de marcat cu jurnal electronic
ministerul finantelor
imprimante fiscale