Valabilitatea titlului de incubator de afaceri nu mai va fi extinsă la o perioadă nedeterminată, conform proiectului de lege adoptat recent de Guvern. În dezbaterea din Parlament, valabilitatea titlului a fost drastic redusă în comisiile de specialitate, iar întreprinzătorilor le-au fost impuse noi condiții.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
De ce este important: Guvernul stabilea, în proiectul de lege, că perioada de valabilitate a titlului de incubator de afaceri este majorată de la 10 ani, cât prevede acum legislația, la o perioadă nedeterminată, fiind prevăzut un termen de 30 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii de emitere a titlului de incubator de afaceri pentru soluționarea acesteia.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Executivul a adoptat și transmis Parlamentului, la mijlocul lunii septembrie, noul proiect de lege privind incubatoarele de afaceri, subliniind că noile modificări vor sprijini firmele aflate în fazele inițiale de dezvoltare.
Ajuns în dezbaterea senatorilor din comisiile de specialitate, proiectul a fost modificat radical în privința termenului de valabilitate a titlului de incubator.
Astfel, titlul de incubator de afaceri nu va fi acordat pe perioadă nedetermintă, cum propusese Guvernul, și nici pentru o perioadă de 10 ani, cum stabilește legea actuală, ci este redus la o perioadă de 5 ani.
”Documentele pe care se acordă titlul de incubator de afaceri au, conform proiectului de lege, o valabilitate de 5 ani, astfel, ar fi logic ca titlul să se acorde pentru perioada de valabilitate a documentelor care au stat la baza acordării lui, tot pentru 5 ani”, este argumentul senatorilor.
Aceștia au introdus și noi condiții pentru obținerea titlului de incubator de afaceri.
CITEȘTE ȘI Situație inedită în Senat: Proiectul lui Teodorovici privind evaziunea a fost inițial respins, dar votul va fi reluat săptămâna viitoare. La inițiativa opoziției”În scopul obținerii titlului de incubator de afaceri, solicitantul trebuie să asume prin declarație că în fiecare ciclu de incubare va incuba un număr minim de 12 IMM-uri nou înființate și va crea minim 24 de locuri de muncă încă în primul an al ciclului de incubare”, este condiția impusă întreprinzătorilor.
Totodată, adiministratorul incubatorului de afaceri va trebui să elaboreze și înainteze fondatorului raportul de activitate anual până la data de 30 martie a anului următor.
Aleșii au mai stabilit că: ”În cazul în care fondatorul este și administratorul incubatorului de afaceri și beneficiază de scheme de natura ajutorului de stat (ajutor de minimis), evaluarea îndeplinirii criteriilor de performanță la finalizarea ciclului de incubare de 3 ani se va realiza de către Autoritatea publică centrală cu atribuții în domeniul incubatoarelor de afaceri”.
Toate amendamentele la proiectul de lege, adoptate în comisii, au fost formulate de senatori UDMR și mai trebuie votate și în plenul Senatului, iar apoi vor fi transmise deputaților pentru dezbaterea finală.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Campanie fără precedent de pus directori în ANAF pe ultima sută de metri a guvernului Dăncilă - Fiscul a scos la concurs 58 de poziții de directori și șefiConform proiectului, incubatorul de afaceri este definit astfel: ”Structură de sprijin a dezvoltării afacerilor care oferă un spațiu și o infrastructură adecvată pentru rezidenți, gestionată de un administrator, care urmărește crearea unui mediu favorabil, sustenabil pentru întreprinderile mici și mijlocii nou-înființate, stimulȃndu-le potențialul de dezvoltare și de viabilitate, ajutȃndu-le să se dezvolte în perioada de început prin asigurarea unor facilități comune și de suport managerial”.
”Acceleratorul de afaceri” are următoarea definiție: ”Program derulat în cadrul incubatorului de afaceri, care asigură rezidenților, în etape, accesul la surse de finanțare, în scopul lansării pe piață, în termen de 3 până la 6 luni, a unui produs sau serviciu. Programul poate include activități de educație antreprenorială, mentorat și de networking, în vederea creșterii rapide a afacerii”.
Modificări ale legislației propuse de Guvern
Noile morme clarifică mecanismul de analiză din perspectiva practicii UE a competențelor de acordare a titlurilor de incubator, precum și a criteriilor de evaluare/indicatorilor de performanță.
Totodată, sunt clarificate noțiuni existente în reglementarea anterioară și sunt enumerate categoriile de operatori economici care pot avea calitatea de fondator de incubator de afaceri.
Procedura de acordare a titlului de incubator de afaceri este simplificată prin eliminarea studiului de fezabilitate, precum și a altor reglementări ce îngreunau procedura.
Perioada de valabilitate a titlului de incubator de afaceri era majorată de la 10 ani la o perioadă nedeterminată și este introdus termenul de 30 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii de emitere a titlului de incubator de afaceri pentru soluționarea acesteia.
CITEȘTE ȘI Iohannis cere Parlamentului să clarifice modificările aduse Codului Muncii, care majorează amenzile pentru munca suplimentarăDe asemenea, este stabilit un termen de 10 zile lucrătoare pentru informarea solicitantului de către autoritatea administrației publice centrale cu atribuții în domeniul IMM-urilor, în cazul existenței unei documentații incomplete.
Proiectul include și precizări mai clare cu privire la termenul de valabilitate și clauzele contractului de prestări servicii dintre fondator și administrator.
În noua lege este introdusă posibilitatea de a face dovada colaborării cu societăți/experți în managementul afacerilor în locul obligației de a deține personal calificat cu experiență în managementul afacerilor, cum prevede legea acum
Tipurile de incubatoare de afaceri sunt reduse de la opt, în legislația actuală, la trei: incubator de afaceri cu portofoliu mixt, incubator tehnologic și de afaceri, incubator specific unui sector.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Senatul adoptă modificările la Codul Fiscal cerute de mediul de afaceri. Reguli de impozitare a folosirii în interes personal a mașinii de serviciu la microfirme. Soluționarea contestațiilor trece de la ANAF la FinanțeAlte modificări cuprind extinderea posibilităților de finanțare a incubatoarelor de afaceri prin utilizarea oricărei surse legale identificate și prevederea posibilității ca fondatorul să fie și administrator al incubatorului de afaceri.
De asemenea, în noua lege sunt menționate mai clar facilitățile fiscale de care poate beneficia fondatorul incubatorului de afaceri, prin intermediul măsurilor de ajutor de stat/de minimis inițiate de autoritățile publice centrale și/sau locale, în limitele bugetului alocat anual.