Producătorii de încălțăminte sportivă, de automobile și giganții din retail sunt prinși în vâltoarea schimbărilor făcute de noul președinte american Donald Trump în politicile comerciale ale Statelor Unite, relatează Bloomberg.
Decizia lui Trump de a renunța la Pateneriatul Trans-Pacific (TPP) și angajamentul de a renegocia Acordul Nord American de Liber Schimb (NAFTA) obligă companiile să își regândească lanțurile de furnizori și investițiile de capital, într-o nouă eră a protecționismului, scrie News.ro.
Măsurile lui Trump, care vrea să stimuleze producția locală și crearea de locuri de muncă, cântăresc greu pentru importatori mari cum sunt Nike și Ford Motor.
”Orice companie cu operațiuni globale încearcă în acest moment să înțeleagă ce se va schimba”, a spus Simeon Siegel, analist la firma de brokeraj Instinet din New York, el arătând că este în discuție efectul asupra lanțurilor de furnizori și a structurii costurilor.
Trump a semnat luni documentele prin care scoate SUA din acordul TPP, despre care a afirmat în mod repetat în timpul campaniei că distruge locurile de muncă în SUA.
“Multe companii multinaționale și industriale vor fi foarte dezamăgite de abandonarea TPP și se vor confrunta cu numeroase incertitudini legate de renegocierea NAFTA”, consideră Caitlin Webber, analist la Bloomberg Intelligence.
Wilbur Ross, nominalizat de Trump drept secretar al Comerțului, are un rol major în conturarea opiniilor președintelui referitoare la NAFTA, a spus Steve Miller, director general al International Automotive Components Group, la care fondul privat al lui Ross, WL Ross, are o participație de peste 60%.
”Sunt bucuros că avem adulți responsabili în jurul lui Trump, care vor face lucrurile mai bune pentru America fără să afecteze comerțul”, a spus Miller.
TPP pare complet abandonat de SUA, ceea ce poate fi o lovitură majoră pentru producători de îmbrăcăminte și încălțăminte precum Nike.
Cel mai mare brad de articole sportive din lume, care fabrică în Asia încălțăminte cum ar fi Air Jordans, Nike miza pe acordul TPP pentru taxe de import reduse.
Compania produce aproximativ 40% din încălțăminte în Vietnam, țară membră a TPP.
Multe dintre companiile multinaționale cu investiții în Asia își vor reanaliza probabil strategiile, consideră Fielding Chen, analist la said Bloomberg Intelligence.
Companiile cu facilități de producție în China au transferat o parte în state cum este Vietnamul, pentru a profita de costurile scăzute ale forței de muncă.
”Decizia lui Trump va face ca multe companii să ezite în legătură cu ce vor face în viitor. Acest fapt nu va avea un impact semnificativ asupra aranjamentelor lor generale pentru lanțurile de furnizori asiatici, dar deciziile ar putea fi încetinite, urmând să fie luate în considerare și alte destinații asiatice”, a spus Chen.
TPP ar fi generat economii și pentru retaileri ca Target, Foot Locker și Wal-Mart Sters. Reducerea costurilor legate de importuri ar fi fost de 450 de miliarde de dolari pe an, potrivit organizației Footwear Distributors and Retailers of America.
”Oamenii nu vor fi fericiți dacă prețurile încălțămintei pentru tenis vor crește, dacă prețurile hainelor vor crește, dacă prețurile mașinilor vor crește. Asta contravine cu ideea de a face ca oamenii să o ducă mai bine”, a spus Donald Grimes, analist la University of Michigan.
Nu toate industriile susțineau acordul TAPP. Producătorii auto americani și producătorii de oțel erau împotrivă, considerând că sunt măsuri insuficiente pentru combaterea manipulării valutelor, a explicat Webber.
Organizațiile sindicale au salutat luni deciziile lui Trump. Președintele sindicatului United Auto Workers, Dennis Williams, a apreciat decizia de retragere a SUA din acordul TPP, în gtimp ce președintele federației sindicale AFL-CIO, Richard Trumka, a numit renunțarea la TPP și renegocierea NAFTA drept un prim pas important.
Renegocierea NAFTA ar putea avea implicații mari pentru industria auto, care în 2015 a importat în SUA vehicule în valoare de aproape 80 de miliarde de dolari și componente de 68 de miliarde de dolari din Canada și Mexic. Asta reprezintă circa 44% din totalul vehiculelor importate și 47% din componentele auto, potrivit Administrației pentru Comerț Internațional.
Producătorii auto amână deja investițiile până vor ști cum se vor schimba relațiile comerciale dintre SUA și Mexic, a spus Eric Noble, președintele firmei de consultanță The CarLab, din Orange, California.
Costurile suplimentare ar putea face prea riscantă suma de circa 1 miliard de dolari investită de producătorii auto în fiecare nouă fabrică de asamblare, până când directorii nu vor afla ce vrea să facă Trump.
Producătorii auto au fost criticați frecvent de Trump, care a amenințat în această lună General Motors cu introducerea unei taxe vamale mari pentru automobilele produse și importate din Mexic. Ulterior, compania a anunțat un plan de investiții în SUA. În mod similar, Ford a anulat proiectul de a construi o fabrică în străinătate, anunțând că va crea în schimb 700 de noi locuri de muncă în SUA.
Trump se va întâlni marți cu directorii Ford, General Motors și Fiat Chrysler Automobiles, a anunțat secretarul de presă Sean Spicer.
Canada și Mexic au anunțat că vor să înceapă rediscutarea NAFTA, acord vechi de 23 de ani.
Insistența introducerii unui mecanism pentru echilibrarea comerțului dintre SUA și Mexic sau a unei taxe de import pe bunurile mexicane, pentru a compensa TVA-ul din țara respectivă, ar însemna probleme pentru pact, consideră Scott Lincicome, jurist în comerț internațional la firma White & Case din Washington.
Negocierile ar mai putea include schimbarea sau eliminarea comisiilor NAFTA care se ocupă de dispute și modificarea regulilor de origine, care stabilesc cât de mult conținut local este necesar pentru ca un produs să beneficieze de tarifele reduse ale NAFTA.