Fiscul propune administrarea persoanelor care au reședința oficială într-un alt stat membru al Uniunii Europene care obțin venituri din activități independente din România, prezintă un certificat de rezidență fiscală și optează pentru regularizarea impozitului pe venit de către direcția din București a finanțelor publice, în contextul în care unitățile teritoriale întâmpină probleme în recuperarea sumelor datorate de nerezidenți, potrivit unui proiect de ordin lansat vineri în dezbatere publică.
Prin acest proiect, Fiscul propune ca direcția din București a autorității să administreze fiscal persoanele fizice nerezidente, care nu au pe teritoriul României un sediu permanent și care obțin venituri din transferul titlurilor de valoare și alte operațiuni cu instrumente financiare, scrie News.ro.
Măsura s-ar aplica și în cazul persoanelor juridice străine, care nu au pe teritoriul României un sediu permanent și care au obligația de a plăti impozit pe profit.
În plus, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) vrea să extindă sfera de competență a administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți, pentru o mai bună administrare a sumelor datorate de către aceștia cu titlu de cheltuieli judiciare.
Fiscul are, astfel, în vedere dificultățile întâmpinate de unitățile teritoriale în ceea ce privește recuperarea sumelor stabilite de instanțe, reprezentând cheltuieli judiciare datorate statului de către cetățeni străini.
În evidența ANAF sunt înregistrate 102 persoane fizice nerezidente care au realizat în anul 2015 venituri din transferul titlurilor de valoare și alte operațiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum și din transfer de aur, și 1.084 persoane juridice străine care au avut obligația de a plăti impozit pe profit pentru anul 2016.
În cazul nerezidenților care fac tranzacții prin intermediari, administrarea fiscală se face de către unitatea teritorială în a cărui evidență se află intermediarul respectiv.
”Administrarea fiscală în cazul persoanele fizice nerezidente, care nu au obligatia desemnarii unui împuternicit si/sau care efectueaza tranzacții prin intermediar, fie societate de administrare a investițiilor, fie societate de investiții autoadministratã (rezidenți fiscali români) și care obțin venituri din transferul titlurilor de valoare precum și orice alte operațiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, sau din transferul aurului financiar, definit potrivit legii, se face de către organul fiscal în a carui evidențã fiscalã este înregistrat intermediarul”, se arată în comunicatul ANAF.
Totodată, în cazul persoanelor juridice străine care au obligația de a plăti impozit pe profit, competența pentru administrarea obligațiilor fiscale revine, pentru transferul sau închirierea proprietăților imobiliare situate în România, organului fiscal în a cărui rază teritorială este situată proprietatea imobiliară.
În cazul vânzării sau cesionării titlurilor de participare deținute la o persoană juridică română, administrarea fiscală este efectuată de organul fiscal în a cărui rază teritorială se află firma ale cărei titluri de participare sunt vândute sau cesionate.
Pentru exploatarea resurselor naturale situate în România, inclusiv vânzarea sau cesionarea oricărui drept aferent acestor resurse naturale, administrarea este efectuată de unitatea fiscală în a cărui rază teritorială se află exploatarea.