Transferul administrării contribuabililor mijlocii de la direcțiile regionale la administrațiile județene ale ANAF va cauza probleme serioase de personal, atrag atenția sindicatele care reprezintă angajații Fiscului. În prezent, aceste firme sunt administrate pentru o întreagă regiune (mai multe județe) de la sediul unei direcții regionale, din Ploiești, Timiș, Cluj, Iași, Brașov, Craiova, Galați, în timp ce București are o situație specială. Angajații responsabili de aceste firme lucrează în prezent în aceste orașe și nu vor opta, decât în număr mic, să se mute cu serviciul chiar și la sute de kilometri distanță, potrivit acestora. Astfel, este puțin probabil ca un angajat ANAF care lucrează și locuiește în Constanța să accepte un post la o structură nouă a Fiscului din Buzău.
De ce este important: Sunt afectate de această măsură în jur de 24.000 de companii, potrivit celor mai recente date disponibile. Trecerea contribuabililor mijlocii la regionale în urmă cu mai mulți ani a fost contestată de unele firme, care s-au confruntat cu majorări ale costurilor. Schimbarea din nou a unui sistem funcțional, chiar dacă se revine la situația anterioară, ar putea însemna noi complicații, iar dacă ANAF va avea, chiar și numai o perioadă, deficite mari de oameni care să se ocupe de aceste firme la nivel de județe, această situație s-ar putea reflecta în colectarea de venituri la bugetul statului.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre de Guvern care prevede transferul firmelor mijlocii de la administrațiile regionale ale ANAF la cele județene, în contextul în care Parlamentul a adoptat o lege în acest sens încă de la finalul anului trecut. Termenul inițial de implementare a măsurii a fost prorogat de mai multe ori, iar acum Finanțele și ANAF trebuie să pună în practică transferul până la 1 noiembrie. După intrarea în vigoare a hotărârii de Guvern, ANAF trebuie să vină în 30 de zile cu un ordin privind structura organizatorică.
"Proiectul de act normativ era obligatoriu de elaborat ca urmare a modificării Codului de procedură fiscală. Prin acesta se încearcă îndreptarea unor erori din trecut dar vor fi create altele acum prin lipsa personalului necesar. De asemenea, trebuiau aprobate și alte măsuri organizatorice, cum este cazul înființării unor servicii județene de antifraudă fiscală și constituirea unei structuri unitare în cadrul aparatului propriu al ANAF, formată din toate unitățile vamale din cadrul Fiscului, respectiv Direcția Generală a Vămilor, direcțiile regionale vamale și birourile de interior si frontieră", a declarat, contactat de Profit.ro, Voinea Negoiță, vicepreședinte al sindicatului ProLex.
Personalul actual responsabil de contribuabilii mijlocii ar urma să fie preluat pe noile posturi, înființate la județe, însă cel mai probabil acești oameni vor opta pentru posturi neocupate ale ANAF în orașele în care își desfășoară și în prezent activitatea.
În acest context, administrațiile județene ar trebui să-și rezolve deficitul de oameni pe noile posturi prin transfer de la alte structuri tot din județ ale Fiscului, însă sindicatele afirmă că multe servicii din structura ANAF au deja lipsă de personal, deci nu ar avea personal de realocat.
"Cred că s-ar impune o prorogare a termenului. Tot acest proces va crea o stare de nemulțumire, de demobilizare, în rândul angajaților, ceea ce Fiscul nu-și permite acum când se încheie anul. Ar fi mai bine ca transferul să se facă la începutul anului următor. De asemenea, ar fi bună o consultare a angajaților, să vadă câți vor să meargă pe noile posturi. După ce vor stabili organigrama, să ofere în fiecare județ posibilitatea de a opta, cu ștatul de funcții adaptat și după cei care vor să meargă în respectivele județe. Altfel, chiar dacă vor fi persoane dispuse, nu vor merge dacă li se oferă o poziție inferioară față de cea actuală. O astfel de măsură ar mai detensiona starea personalului", a declarat pentru Profit.ro Liviu Toader, președinte SindFISC.
Chiar și în cazurile în care angjații ANAF în cauză vor accepta noile locuri de muncă la distanțe mari, o vor face, cel mai probabil, temporar, până vor găsi alte variante.
CITEȘTE ȘI Fiscul schimbă procedura privind contractele de chirie ale persoanelor fiziceBucurești, de unde sunt administrați contribuabilii mijlocii pentru București și Ilfov, are o situație deosebită, întrucât nu presupune transferul unor angajați la distanță mare.
„Salariații ar trebui să se ducă spre noile structuri județene, dar sunt și distanțe de 100-200 de kilometri. Cum vor ajunge? Din cadrul administrațiilor actuale nu putem detașa alte persoane, pentru că destabilizăm servicii și birouri. Efectiv nu sunt oameni. La Constanța, la mijlocii, sunt doar 4 persoane din alte județe”, a declarat un lider sindical, recent, la o dezbatere publică organizată pe tema transferului firmelor mijlocii.
În prezent, contribuabilii mijlocii sunt administrați astfel
- Direcția Regională Ploiești: jud. Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova, Teleorman
- Direcția Regională Timișoara: jud. Arad, Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș
- Direcția Regională Cluj-Napoca: jud. Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Sălaj
- Direcția Regională Iași: jud. Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui
- Direcția Regională Brașov: jud. Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu
- Direcția Regională Craiova: jud. Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt, Vâlcea
- Direcția Regională Galați: jud. Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Tulcea, Vrancea
- Direcția Regională București: jud. Ilfov, Sector 1, Sector 2, Sector 3, Sector 4, Sector 5, Sector 6
În acest context, reprezentanți ai angajaților afirmă că au cerut amânarea din nou a termenului, pentru ca ANAF să încerce să rezolve aceste probleme.
CITEȘTE ȘI Surpriză: Ministrul Finanțelor vrea reducerea substanțială a perioadei de prescripție a datoriilor la firme și persoane fizice. Teodorovici - nemulțumit de acțiunea ANAF privind nunțile, anunțată de Profit.roProiectul Ministerului Finanțelor prevede trecerea contribuabililor mijlocii de la administrațiile regionale ale ANAF la cele județene, vămile ar urma să rămână la administrațiile regionale, iar operațiunile de valorificare de bunuri confiscate, aflate în prezent la nivel regional să fie preluate de Direcția executări silite cazuri speciale, din cadrul centralei ANAF. În plus, va fi înființat un serviciu intern de prevenire și protecție, pentru securitate și sănătate în muncă, precum și Biroul pentru protecția datelor cu caracter personal, în subordinea președintelui ANAF. În prezent, persoanele responsabile cu protecția datelor cu caracter personal își desfășoară activitatea în cadrul Direcției generale de integritate - Compartimentul protocoale și protecția datelor personale.
Mutarea firmelor mijlocii a fost stabilită de Parlament pentru 1 aprilie și amânată ulterior pentru 1 august. Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a declarat, la începutul lunii iulie, că direcțiile regionale ale ANAF vor mai avea doar un rol "metodologic", în contextul în care firmele mijlocii vor trece înapoi în competența județelor, schimbări care vor fi efectuate în următoarele luni.