Ministerul Finanțelor a întocmit un material informativ cu privire la regimul fiscal al criptomonedelor și al tranzacțiilor cu criptomonede. Plasamentele în criptomonede, deși lipsite de reglementare și cu risc ridicat de volatilitate și chiar fraudă, au atras în ultimii ani interesul și banii unor persoane care speră la câștiguri rapide.
Iar când este vorba de câștig, își revendică partea, după cum urmează:
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Din punct de vedere al impozitului pe profit, potrivit art.19 alin. (1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, „rezultatul fiscal se calculează ca diferență între veniturile și cheltuielile înregistrate conform reglementărilor contabile aplicabile, din care se scad veniturile neimpozabile și deducerile fiscale și la care se adaugă cheltuielile nedeductibile. La stabilirea rezultatului fiscal se iau in calcul și elemente similare veniturilor și cheltuielilor, potrivit normelor metodologice, precum și pierderile fiscale care se recuperează în conformitate cu prevederi/e art.31, Rezultatul fiscal pozitiv este profit impozabil, iar rezultatul fiscal negativ este pierdere fiscală”.
În acest cadru legal, în situația înregistrării de venituri și cheltuieli legate de tranzacțiile unităților de monedă virtuală/criptomonedă, acestea sunt luate in calcul la stabilirea rezultatului fiscal, nefiind declarate distinct de celelalte categorii de venituri și cheltuieli.
Din punct de vedere al impozitului pe venit și al contribuțiilor sociale obligatorii, potrivit prevederilor art.114 alin.(2) litm) din Codul fiscal, veniturile obținute de persoanele fizice din transferul de monedă virtuală se includ in categoria Venituri din alte surse.
CITEȘTE ȘI 2021, anul prevenției în business. Ce soluții au companiile în dificultate pentru redresare?Impozitul pe venit datorat se calculează de către contribuabil, pe baza declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, prin aplicarea cotei de 10% asupra câștigului din transferul de monedă virtuală, determinat ca diferență pozitivă între prețul de vânzare și prețul de achiziție, inclusiv costurile directe aferente tranzacției. Câștigul sub nivelul a 200 lei/tranzacție nu se impozitează cu condiția ca totalul câștigurilor într-un an fiscal să nu depășească nivelul de 600 lei.
Totodată, potrivit art-153 - 155 și art.170 din Codul fiscal, persoanele fizice, altele decât cele exceptate potrivit art.154 din aceiași act normativ, datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate pentru veniturile din alte surse dacă realizează venituri de natura celor prevăzute la art.155 alin.(1) lit b) - h), din una sau mai multe surse și/sau categorii de venituri, a căror valoare cumulata este cel puțin egală cu 12 salarii minime brute pe țară, in vigoare la termenul de depunere al declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fzice prevăzută la art.120 din Codul fiscal, respectiv data de 25 mai a anului în care s-a obținut venitul.
Baza anuală de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate în acest caz o reprezintă echivalentul a 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice prevăzută la art.120 din Codul fiscal.
Cota de contribuție de asigurări sociale de sănătate este de 10%.
Potrivit prevederilor art.137 din Codul fiscal, pentru veniturile din alte surse nu se datorează contribuția de asigurări sociale.