Principala sursă de finanțare a noii Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon (ANRMPSG), fosta ANRM, prevăzută de ordonanța de urgență de înființare a instituției, adoptată la finalul lunii iunie, este neconstituțională, avertizează industria românească a materialelor de construcții.
Avertismentul este inclus într-un document de poziție adresat Senatului de către Federația Patronală din Industria Materialelor de Construcții din România (PATROMAT). Camera superioară a Parlamentului are în dezbatere, la comisiile sale de specialitate, proiectul de lege de aprobare a OUG de înființare a ANRMPSG.
Aceasta stipulează că tarifele percepute de ANRMPSG pentru actele eliberate se stabilesc prin ordin al președintelui instituției, principalul fiind compus ″dintr-o sumă fixă plus o cotă procentuală de până la 1% din valoarea lucrărilor miniere, petroliere sau de stocare geologică a dioxidului de carbon, pentru permise de prospecțiune minieră și petrolieră, permise de exploatare minieră, avize ori aprobări prin care sunt autorizate lucrări petroliere de explorare, dezvoltare, exploatare, operare a conductelor magistrale, operare a terminalelor petroliere, abandonare, înmagazinare subterană, avize și aprobări prin care sunt autorizate lucrări miniere de explorare, dezvoltare, exploatare, închidere a minelor, precum și autorizații de explorare a siturilor de stocare geologică a dioxidului de carbon ori autorizații de stocare geologică a dioxidului de carbon″.
Din PATROMAT fac parte companii producătoare de ciment, agregate minerale, var, betoane, mortare, BCA, prefabricate din beton, roci ornamentale și alte materiale de construcții obținute din substanțe nemetalifere a căror exploatare este reglementată de ANRMPSG.
″Considerăm că aceste sume, denumite în OUG nr. 81/2024 <tarife>, au de fapt o natură juridică fiscală și, ca atare, instituirea acestora, așa cum este preconizată în acest act normativ, este neconstituțională, încălcând principiul justei așezări a sarcinilor fiscale″, se arată în documentul citat.
Potrivit organizației patronale, natura fiscală a tarifelor menționate rezultă și din faptul că executarea silită a acestora în caz de neplată este prevăzută a se realiza prin organe proprii de executare silită ale ANRMPSG. Instituția a elaborat deja un proiect de metodologie de executare a creanțelor reprezentând venituri proprii ale sale, în care sunt se vorbește despre ″executorii fiscali din cadrul Autorității″.
CITEȘTE ȘI Specula cu apă a luat amploare în Sicilia″Pe lângă natura neconstituțională, modul imprecis al formulării acestui text va rezulta în obligarea la plata acestei cote, calculată asupra valorii acelorași lucrări miniere, în mod repetat. De pildă, în cazul unei licențe de exploatare, conform legislației miniere, titularul licenței trebuie să obțină de la Autoritatea de Reglementare o autorizare privind începerea lucrărilor și apoi, în fiecare an, un aviz la preliminarul de lucrări (respectiv pentru lucrările miniere preconizate a se desfășura în acel an). Apoi, textul nu indică nici un criteriu pentru determinarea/calculul valorii lucrărilor miniere asupra căreia se va aplica procentul respectiv (de 1% - n.r.), ceea ce va lăsa loc pentru diverse interpretări și eventual va rămâne la decizia discreționară a autorității competente″, se mai spune în document.
OUG de înființare a ANRMPSG a majorat numărul maxim de posturi din instituție de la 126 la peste 300, a prevăzut că salarizarea personalului se face la nivelul maxim al drepturilor salariale prevăzut pentru funcțiile publice și personalul contractual din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, majorat cu 50%, și a înființat un Comitet de Reglementare, oarecum după modelul ANRE, însă doar cu rol consultativ.