Bugetul de 48,8 milioane de lei acordat Ministerului Turismului în acest an, redus aproape la jumătate față de angajamentele PSD privind turismul în 2019, este construit fără nicio ambiție și nu va permite o promovare decentă a țării peste hotare și nici investiții în domeniu, cred reprezentanții hotelierilor.
"Bugetul pentru turism al anului 2019 este construit fără nicio ambiție, fără vreo intenție de a ieși din tiparele clasice în care ne-am situat în ultimii ani și care, evident că nu au adus rezultatele pe care potențialul turistic al acestei țări le-ar fi meritat. Chiar dacă e mai mare decât suma infimă cheltuită anul trecut, bugetul e mult sub ceea ce ar trebui să fie dacă ne comparăm cu țările vecine și cu ce alocă ele pentru turism, dacă ne raportăm la nevoia aproape disperată de a promova destinațiile din România în contextul Presedinției Consiliului UE, a regiunii gastronomice Sibiu 2019 sau a pregătirii pentru UEFA 2020, dar mai ales foarte puțin față de ceea ce aduce turismul ca venituri", spuneCălin Ile, președintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR), care consideră că 2019 va fi, din acest motiv, încă un an în care va fi ratată oportunitatea de a relansa turismul românesc.
Reprezentantul hotelierilor amintește că bugetul alocat pentru 2019 este mult mai mic decât angajamentele făcute de PSD pentru acest an (82,4 milioane de lei) și spune că trebuie ținut cont de faptul că, în execuția bugetară a anului 2018, circa 40% din cheltuieli au fost destinate salariilor și care, în mod normal, vor fi și mai mari în acest an.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Așteptăm să vedem cât din aceste sume vor fi alocate pentru cheltuielile curente, cât anume pentru dezvoltare și, mai ales, cât vor merge pentru promovare. Îngrijorarea mediului de afaceri provine din faptul că actualul buget nu va permite două lucruri esențiale pe care, de mult timp, le așteptăm demarate: promovarea și investițiile", mai spune Ile.
Potrivit hotelierului, bugetul de promovare pe anul 2019 ar trebui să fie 15,1 milioane de lei, însă în niciunul din ultimii doi ani acest buget de promovare nu a fost cheltuit, pe de o parte din cauza desființării birourilor de reprezentare turistică internațională, iar pe de alta parte din cauza neasumării unei campanii de promovare susținute a turismului românesc, în special în online.
În ceea ce privește partea de dezvoltare/investiții, sunt multe stațiuni și obiective turistice care necesită continuarea investițiilor, dar este puțin probabil că acestea se vor face în condițiile unui buget modest.
"Dacă privim ca avem alocate doar 48,8 milioane de lei, e clar că nu vom putea respecta sumele prevăzute la cele două capitole importante (promovarea și dezvoltarea) care însumate făceau în planurile Ministerului Turismului pentru 2019 un total de 34 milioane lei. Cred că vom renunța din nou la promovare, mereu partea suferindă a turismului românesc", afirmă Ile.
Hotelierul avansează ca exemplu bugetul pentru turism de 100 de milioane de euro al Israelului, de zece ori mai mare decât cel al României, și suma de 27 de milioane de euro de care dispune Viena.