Guvernul pregătește o nouă majorare a salariului minim, planul fiind să fixeze salariul minim brut pe economie obligatoriu în plată, de la 1 ianuarie 2023, la 3.000 lei, din care 200 lei vor fi scutiți de impozit și contribuții sociale.
În prezent, este opțional un mecanism de acordare de către angajator a unei sume de 200 de lei scutită de taxe, peste salariul minim.
În toamna anului trecut, Guvernul a aprobat creșterea salariului minim până la 2.550 de lei, măsură care a intrat în vigoare la începutul acestui an. Astfel, de la 1 ianuarie, salariul minim este de 2.550 lei brut, reprezentând o creștere de 10,8% comparativ cu cel din 2021.
În România au în prezent salariul minim brut garantat în plată un număr de circa 1,2 milioane de salariați, ceea ce reprezintă aproximativ 23% din numărul total de salariați activi – 5,27 milioane persoane. De majorarea salariului de bază minim la 3.000 de lei vor beneficia însă un număr de 2.181.134 salariați, conform datelor Guvernului.
CITEȘTE ȘI Statul vă invită din nou să cumpărați titluri Fidelis. Ce dobânzi oferăSalariul minim net din România este pe penultimul loc în UE, înaintea celui din Bulgaria, ca și peste țări din regiune care nu sunt membre UE, cum ar fi Serbia sau Ucraina, potrivit datelor Mazars, analizate de Profit.ro. Povara fiscală din România, însă, calculată ca diferență între cât îl costă salariul pe angajator și cât încasează ca salariu net angajatul, este printre cele mai ridicate din regiune, peste țări precum Polonia, Bulgaria, Ucraina, Cehia sau chiar Austria și Germania.
Salariul minim net de 315 euro din România este depășit, în rândul statelor vecine, de Ungaria - 370 de euro. Bulgaria are doar 282 euro, Serbia 285, Republica Moldova 151 euro, iar Ucraina 169 euro.
În regiune, țări precum Croația sau Polonia au salarii minime nete semnificativ mai ridicate decât în România, în ambele state nivelul fiind de circa 500 de euro.
La povara fiscală, România, cu 40,2%, este depășită doar de Slovenia - 41,2%, Ungaria - 41,1% și Bosnia și Herțegovina - 40,4%.
Povara fiscală pe salariul minim este de circa 40% în România, după cum se poate vedea din tabelul de mai jos.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV - Maratonul Fiscalității. Alin Chitu, secretar de stat în Ministerul Finanțelor, confirmă: eFactura nu va mai fi introdusă etapizat, ci generalizat. Termenul avansatSalariul brut din România nu poate fi comparat cu cele din alte state. Astfel, salariile din România pot fi comparate cu cele din alte țări doar la nivelul netului sau al costului total pentru angajator. După includerea în salariul brut și a contribuțiilor datorate de angajator pentru angajat, în urmă cu câțiva ani, salariul brut în România a devenit aproape egal cu costul total al angajatorului pentru angajat, ceea ce în alte state nu s-a întâmplat. Astfel, la o comparație în funcție de brut, România ar părea că se situează mai bine. Într-o situație similară se mai află Macedonia de Nord.
Datele includ 14 state UE, cele din Est, dar și Germania și Austria, pentru comparație, unde nu există un salariu minim unic legalizat, ci înțelegeri la nivel de ramură, precum și alte opt state din regiune, dar care nu sunt membre UE.
Față de edițiile din anii precedenți, din raport a fost exclusă Rusia.
Situația în funcție de salariul minim net
Salariul minim net (euro) | Salariul minim brut (euro) | Cost total angajator (euro) | Povara fiscală % | ||
---|---|---|---|---|---|
1 | Austria | 1.582 | 1.951 | 2.533 | 37,5 |
2 | Germania | 1.261 | 1.702 | 2.042 | 38,2 |
3 | Slovenia | 757 | 1.074 | 1.288 | 41,2 |
4 | Estonia | 604 | 654 | 875 | 31 |
5 | Cehia | 589 | 662 | 886 | 33,5 |
6 | Grecia | 569 | 663 | 812 | 29,9 |
7 | Lituania | 534 | 730 | 743 | 28,1 |
8 | Slovacia | 525 | 646 | 873 | 39,9 |
9 | Croația | 500 | 625 | 728 | 31,3 |
10 | Polonia | 494 | 646 | 788 | 37,3 |
11 | Muntenegru | 450 | 671 | 738 | 39 |
12 | Letonia | 418 | 500 | 618 | 32,4 |
13 | Ungaria | 370 | 556 | 628 | 41,1 |
14 | România | 315 | 515 | 527 | 40,2 |
15 | Macedonia de Nord | 292 | 428 | 428 | 31,8 |
16 | Serbia | 285 | 387 | 450 | 36,7 |
17 | Bulgaria | 282 | 363 | 432 | 34,7 |
18 | Bosnia și Herțegovina | 279 | 423 | 468 | 40,4 |
19 | Albania | 232 | 261 | 305 | 23,9 |
20 | Ucraina | 169 | 210 | 256 | 34 |
21 | Kosovo | 158 | 170 | 179 | 11,7 |
22 | Republica Moldova | 151 | 172 | 213 | 29,1 |
sursă date: Mazars
cursul de schimb folosit pentru salariul minim în cazul României este de 4,95 lei pentru 1 euro
cu albastru (roșu în cazul României) sunt marcate statele UE
Situația în funcție de povara fiscală
Salariul minim net (euro) | Salariul minim brut (euro) | Cost total angajator (euro) | Povara fiscală % | ||
---|---|---|---|---|---|
1 | Slovenia | 757 | 1.074 | 1.288 | 41,2 |
2 | Ungaria | 370 | 556 | 628 | 41,1 |
3 | Bosnia și Herțegovina | 279 | 423 | 468 | 40,4 |
4 | România | 315 | 515 | 527 | 40,2 |
5 | Slovacia | 525 | 646 | 873 | 39,9 |
6 | Muntenegru | 450 | 671 | 738 | 39 |
7 | Germania | 1.261 | 1.702 | 2.042 | 38,2 |
8 | Austria | 1.582 | 1.951 | 2.533 | 37,5 |
9 | Polonia | 494 | 646 | 788 | 37,3 |
10 | Serbia | 285 | 387 | 450 | 36,7 |
11 | Bulgaria | 282 | 363 | 432 | 34,7 |
12 | Ucraina | 169 | 210 | 256 | 34 |
13 | Cehia | 589 | 662 | 886 | 33,5 |
14 | Letonia | 418 | 500 | 618 | 32,4 |
15 | Macedonia de Nord | 292 | 428 | 428 | 31,8 |
16 | Croația | 500 | 625 | 728 | 31,3 |
17 | Estonia | 604 | 654 | 875 | 31 |
18 | Grecia | 569 | 663 | 812 | 29,9 |
19 | Republica Moldova | 151 | 172 | 213 | 29,1 |
20 | Lituania | 534 | 730 | 743 | 28,1 |
21 | Albania | 232 | 261 | 305 | 23,9 |
22 | Kosovo | 158 | 170 | 179 | 11,7 |