Guvernul nu găsește de peste doi ani o formulă matematică, dar nu renunță - încă analizează o "măsură fiscală" în locul taxei auto

Guvernul nu găsește de peste doi ani o formulă matematică, dar nu renunță - încă analizează o "măsură fiscală" în locul taxei auto
scris 6 iul 2019

Guvernul analizează și în prezent o "măsură fiscală referitoare la emisiile provenite de la autovehicule", potrivit informațiilor Profit.ro. Ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, a sugerat, printr-o declarație din martie, că autoritățile bat în retragere pe acest subiect, după ce nu au reușit să găsească o formulă matematică pentru a introduce o nouă taxă auto care să nu mai poată fi atacată în justiție, cum s-a întâmplat de fiecare dată în ultimii ani, cu decizii în defavoarea autorităților. La momentul respectiv, ministrul afirma că, din acest motiv, Guvernul va recurge la varianta de a stimula înnoirea parcului auto național prin intermediul Programului Rabla. Profit.ro a prezentat în trecut mai multe variante analizate de Guvern pentru înlocuirea taxei auto.

Autoritățile au eliminat taxa auto la începutul anului 2017, ca urmare a avertismentelor Comisiei Europene. Între timp, deși au declarat în mai multe rânduri că analizează variante prin care sa fie descurajate prin taxare autovehiculele cu grad ridicat de poluare, nu au reușit să definitiveze un nou mecanism care să înlocuiască taxa auto. 

Urmărește-ne și pe Google News

"În grupul de lucru, din care fac parte inclusiv conducătorii și multe dintre ministerele abilitate, nu au reușit să găsească formula matematică, astfel încât să nu poată fi atacabilă în justiție, așa cum s-a întâmplat cu toate celelalte taxe de poluare, inclusiv cu timbrul de mediu", a spus, în luna martie, ministrul Mediului, indicând că Guvernul se va concentra asupra înnoirii parcului auto național prin Programul Rabla.

La începutul anului, cum a relatat atunci Profit.ro, autoritățile analizau structura parcului auto, încadrând toate autovehiculele în funcție de mai multe criterii, respectiv emisia de carbon, norma de poluare, capacitatea cilindrică și vechimea, dar nu definitivaseră încă formula de calcul al valorii taxei. 

EXCLUSIV Finanțele vor să revitalizeze vânzarea de titluri direct către populație printr-o promovare mai intensă și parteneriat cu băncile CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Finanțele vor să revitalizeze vânzarea de titluri direct către populație printr-o promovare mai intensă și parteneriat cu băncile

Noua contribuție auto urma să fie fundamentată pe următoarele criterii: emisia de carbon, norma de poluare, capacitatea cilindrică și vechimea.

Deși grupul nu a prezentat o variantă de calcul pentru alternativa la fosta taxă auto, a discutat mai multe variante de reformulare a legislației printr-un sistem conform cu legislația UE, dar care să atingă și obiectivele de mediu.

Profit.ro a prezentat la finele lunii octombrie variantele analizate de grupul de lucru pentru noua "taxă" auto. Potrivit datelor Profit.ro, grupul de lucru analiza două variante, care reintroduc indirect vechea taxă auto.

Prima variantă presupunea introducerea unei "componente de mediu" în taxa achitată periodic la ITP, în timp ce a doua variantă prevede includerea acestei componente în impozitul datorat pentru mijloace de transport, potrivit unui document oficial analizat de Profit.ro. Ambele cazuri sunt inspirate de practici din alte state UE, respectă principiul "poluatorul plătește" și sunt raportate la venitul mediu al românilor.

Operatorii din turism insistă din nou pentru legalizarea bacșișului în restaurante și baruri și cer Finanțelor să le accepte cererea. De partea cealaltă, reprezentanții clienților se opun: Eu să decid dacă dau sau nu! CITEȘTE ȘI Operatorii din turism insistă din nou pentru legalizarea bacșișului în restaurante și baruri și cer Finanțelor să le accepte cererea. De partea cealaltă, reprezentanții clienților se opun: Eu să decid dacă dau sau nu!

La finele anului trecut, același ministru al Mediului anunța că viitoarea taxă pe care proprietarii de autovehicule înmatriculate în România o vor plăti se va aplica nu doar autovehiculelor mai vechi de zece ani, ci tututor mașinilor poluante și va avea mai multe componente, care nu vor intra concomitent în vigoare la 1 ianuarie 2019. Termenul a fost amânat ulterior, ultima dată indicată pentru definitivarea noii taxe fiind 31 martie 2019.

Potrivit datelor Profit.ro, în perioada 2007-2017, statul a colectat, sub diverse forme ale taxei auto, suma de 7,24 miliarde de lei.

În contextul în care România riscă o procedura de infringement privind taxa auto, autoritățile au eliminat-o la începutul anului 2017.

Măsurile de combatere a fraudei de TVA afectează prea mult companiile de bună credință. Cum identifici partenerii frauduloși CITEȘTE ȘI Măsurile de combatere a fraudei de TVA afectează prea mult companiile de bună credință. Cum identifici partenerii frauduloși

Pentru sumele restituite până în 2017, statul a cheltuit mai multe sute de milioane de lei drept cheltuieli de judecată și dobânzi, după ce persoanele în cauza au acționat în instanță Fiscul și Fondul de Mediu, blocând conturile acestor instituții. Dacă Guvernul nu ar fi decis restituirea taxelor, Comisia Europeană ar fi declanșat o nouă procedură de infringement împotriva României.

La acest moment, autoritățile derulează mai multe programe Rabla pentru mașini uzate. În programul Rabla Plus este acordat un ecotichet de 45.000 de lei (10.000 de euro), dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare pentru achiziționarea unui autovehicul nou, pur electric. De asemenea, Guvernul oferă un ecobonus de 20.000 de lei (aproximativ 5.000 de euro), dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare, pentru achiziționarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/ km.

Anul trecut au fost cumpărate 1 milion de autoturisme de către români, iar piața de autoturisme noi a crescut cu 23%.

viewscnt
Afla mai multe despre
taxa auto
taxa poluare
ministerul mediului
ministerul finantelor