Guvernul, în frunte cu premierul Marcel Ciolacu, se întâlnește astăzi cu reprezentanți ai Comisiei Europene pentru a discuta stadiul PNRR, în principal situația unor jaloane din cererile de plată doi și trei, vizând regimul microîntreprinderilor, proiecte din sectorul energetic și reforma guvernanței companiilor de stat.
Discuțiile sunt importante pentru evaluarea de către Comisie a îndeplinirii de către România a angajamentelor asumate în cadrul PNRR și pentru eliberarea tranșelor aferente de finanțare.
Discuțiile vor viza
- situația implementării unor reforme cheie și a investițiilor prevăzute
- energie - jaloanele 129 și 133, parte a cererii de plată numărul doi
- reforma companiilor de stat - jaloanele 439 și 440, cererea de plată numărul trei
- regimul microîntreprinderilor - jalonul 206, cererea de plată numărul trei
- discuții privind cererea de plată numărul patru
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Regimul microîntreprinderilor - jalon 206
Revizuirea cadrului fiscal - Intrarea în vigoare a modificărilor aduse Codului fiscal care reduc treptat domeniul de aplicare al regimului fiscal special aplicabil microîntreprinderilor
Noua lege va modifica Codul Fiscal în vederea reducerii graduale a ariei de aplicabilitate a regimului special de taxare pentru microîntreprinderi. Reducerea dispozițiilor speciale începe în T1 2023 și se finalizează până în T4 2024.
Rămâne de văzut în ce măsură reprezentanții CE vor considera suficiente măsurile deja adoptate și vor aștepta să devină clar impactul acestora. Guvernul a transmis, în mai multe rânduri, că în anul 2024 nu vor fi adoptate noi măsuri în ce privește creșterea taxelor sau alte schimbări cu impact fiscal, cum ar fi reducerea plafonului la micro sau restricționarea suplimentară a acestuia. Fiind un an electoral, cel mai probabil, Guvernul intenționează să se țină de promisiune.
CITEȘTE ȘI Grecii de la PPC au început să trimită notificări către clienții din România, foști la EnelEnergie - jaloanele 129 și 133
129 - Infrastructura de distribuție a gazelor din surse regenerabile (utilizând gazele naturale în combinație cu hidrogenul verde ca măsură tranzitorie), precum și capacitățile de producție a hidrogenului verde și/sau utilizarea acestuia pentru stocarea energiei electrice - Semnarea contractelor pentru construirea unei capacități de electrolizoare noi de cel puțin 100 MW.
Semnarea contractelor pentru construirea de electrolizoare noi de cel puțin 100 MW, cu un volum generat preconizat de cel puțin 10 000 de tone de hidrogen din surse regenerabile. (T2 2022)
133 - Dezvoltarea de capacități de producție pe gaz, flexibile și de înaltă eficiență, pentru cogenerarea de energie electrică și termică (CHP) în sectorul încălzirii centralizate, în vederea atingerii unei decarbonizări adânci - Semnarea contractelor pentru proiecte de cogenerare de înaltă eficiență pe gaz și încălzire centralizată.
CITEȘTE ȘI FOTO Acțiunile Gabriel Resources se prăbușesc din nou, după procesul pierdut în fața României pentru Roșia MontanăSemnarea contractelor pentru construirea sau modernizarea cogenerării de gaze de înaltă eficiență în termoficare, conform definiției din Directiva 2010/31/UE. Criteriile de selecție vor asigura respectarea Orientărilor tehnice privind aplicarea principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative” (2021/C58/01), mai ales condițiile prevăzute în anexa III. Investițiile vor înlocui cel puțin aceeași capacitate a instalațiilor de producere a energiei electrice și/sau a energiei termice (ca de exemplu pe bază de cărbune, lignit sau petrol) care generează emisii de carbon semnificativ mai mari, ceea ce va duce la o scădere a emisiilor de GES.
Reforma guvernanței companiilor de stat - jaloanele 439 și 440
439 - Îmbunătățirea cadrului procedural de implementare a principiilor guvernanței corporative în cadrul întreprinderilor de stat - Intrarea în vigoare a legislației actualizate privind companiile de stat (T4 2022).
Intrarea în vigoare a Legii nr. 11/2016 modificate, eliminându-se toate excepțiile, inclusiv pentru companiile de stat de la nivel local. Aceste modificări vor
(i) separa funcția de reglementare de funcția de proprietate,
(ii) vor elimina orice avantaj direct sau indirect care ar putea deriva din deținerea de către stat, fie în ceea ce privește normele/reglementările pieței, finanțare, impozitare sau achiziții publice,
(iii) vor garanta că orice întreprindere de stat urmărește obținerea profitabilității.
440 - Îmbunătățirea cadrului procedural de implementare a principiilor guvernanței corporative în cadrul întreprinderilor de stat - Operaționalizarea grupului operativ din cadrul Centrului Guvernului pentru coordonarea și monitorizarea politicilor de guvernanță corporativă (T4 2022).
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Romgaz cumpără parcuri fotovoltaice și/sau eolienePe baza recomandărilor unui grup de experți independenți, se înființează un grup operativ permanent, în conformitate cu standardele OCDE de guvernanță corporativă, care devine operațional (și anume, mandatat legal și dotat cu resurse) pentru a asigura monitorizarea aplicării standardelor de guvernanță corporativă, are responsabilitatea finală de a asigura o procedură de selecție transparentă și competitivă pentru aprobarea numirii membrilor consiliului de administrație, monitorizează, evaluează, controlează și publică raportarea periodică a indicatorilor de performanță și aplică sancțiuni pentru întreprinderile de stat care nu respectă indicatorii-cheie de performanță.