Guvernul a introdus un mecanism de premiere a angajaților Fiscului, care ar urma să fie finanțat, în principal, din sumele stabilite suplimentar și accesoriile la acestea. Condiționările din ordonanța dată de Guvern pe final de an ar trebui să stimuleze inspectorii să identifice sume suplimentare evitând cazurile care pot fi anulate de instanță, însă fondul este limitat de legea salarizării sistemului public și poate fi asigurat extrem de ușor doar dintr-o zecime din sumele mari pe care Fiscul le stabilește acum ca obligații suplimentare și accesorii.
Ordonanța aprobată de Guvern în ultima zi lucrătoare din 2017 este, totodată, contestată din perspectiva constituționalității și a discriminărilor pe care le introduce față de alți angajați ai statului.
Cheltuielile ANAF cu personalul s-au situat, pentru anul 2016, cel mai recent an întreg pentru care sunt disponibile date, la 1,97 miliarde de lei. Din această sumă, 5% ar fi echivalent cu aproximativ 100 de milioane de lei.
Ce spune ordonanța Guvernului
Ordonanța Guvernului dă dreptul ANAF să rețină pentru premierea angajaților 15% din sumele stabilite suplimentar și accesoriile la taxe, impozite și contribuții, precum și din valoarea bunurilor confiscate și a sancțiunilor contravenționale aplicate. De asemenea, Fiscul ar urma să ia și 15% din sumele recuperate pentru acoperirea de prejudicii în urma pronunțării unor hotărâri judecătorești în materie penală, în cazuri pornite de la sesizări ale ANAF.
Grosul banilor ar urma, însă, să provină din sume stabilite suplimentar și accesoriile la acestea. De altfel, avocați și reprezentanți ai mediului de afaceri au atenționat că această metodă de stimulare a inspectorilor ANAF poate conduce la o abordare mai agresivă a acestora în ce privește stabilirea de sume de plată.
În ordonanța Guvernului există o prevedere care ar trebui să tempereze astfel de acțiuni. Astfel, pentru fondul de premiere nu vor putea fi luate în calcul decât sume stabilite de plată, rămase definitive în sistemul căilor de atac și încasate în același an. Inspectorii, ar fi astfel descurajați de la a stabili sume suplimentare care sunt anulate ulterior în instanță.
Eficiența acestui mecanism de siguranță este însă discutabilă, în contextul în care ANAF are nevoie de mai puțin de 1 miliard de lei sume eligibile la care să aplice procentajul de 15% și să-și asigure astfel acordarea de premii în plafonul maxim, de 5% din fondul de salarii.
La cererea Profit.ro, ANAF a furnizat date referitoare la sumele suplimentare și accesoriile stabilite în 2016 și în primele nouă luni din 2017. Acestea arată cât de mari sunt veniturile din care se pot reține bani pentru fondul de premii.
La totalul pe 2016, sume suplimentare și accesorii, de 13,7 miliarde de lei, procentajul de 15% ar reprezenta ușor peste 2 miliarde de lei. O parte dintre cei cărora Fiscul le impune sume suplimentare de plată le contestă în instanță și, potrivit datelor disponibile de la ANAF, Fiscul caștigă în cazuri reprezentând aproximativ trei sferturi din sumele contestate.
CITEȘTE ȘI Fiscul a pierdut anul acesta angajați și are un deficit de personal de peste 10%. Una dintre cele mai grave situații este la AntifraudăO prevedere importantă din ordonanța Guvernului corelează fondul de premiere cu două articole din legea privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Legea salarizării limitează suma totală a primelor pe care ANAF le poate acorda la 5% din totalul salariilor de bază. Totodată, primele individuale pot ajunge la cel mult 2 salarii medii pe economie lunar. Salariul mediu brut pentru 2018 a fost stabilit la 4.162 lei.
Ce prevede legea salarizării
Suma sporurilor, compensațiilor, adaosurilor, primelor, premiilor și indemnizațiilor, inclusiv cele pentru hrană și vacanță, acordate cumulat pe total buget pentru fiecare ordonator de credite nu poate depăși 30% din suma salariilor de bază, a soldelor de funcție/salariilor de funcție, soldelor de grad/salariilor gradului profesional deținut, gradațiilor și a soldelor de comandă/salariilor de comandă, a indemnizațiilor de încadrare și a indemnizațiilor lunare, după caz.
De asemenea, ordonatorii de credite pot acorda lunar premii de excelență pentru personalul care a participat direct la obținerea unor rezultate deosebite în activitatea instituțiilor sau autorităților publice, în limita a 5% din cheltuielile cu salariile de bază, soldele de funcție/salariile de funcție, soldele de grad/salariile gradului profesional deținut, gradațiile și soldele de comandă/salariile de comandă, indemnizațiile de încadrare și indemnizațiile lunare aferente personalului prevăzut în statul de funcții, sub condiția încadrării în fondurile aprobate prin buget.
CITEȘTE ȘI Reintroducerea “stimulentelor” salariale pentru funcționarii ANAF, bomboana de pe coliva contribuabililor onești?Date furnizate Profit.ro de către ANAF
Situația privind obligațiile fiscale principale stabilite suplimentar, detaliate pe direcții generale regionale ale finanțelor publice (DGRFP-uri și DGAMC)
2016 (ianuarie-decembrie) | 2017 (primele 9 luni) | |||
obligații principale (milioane lei) | accesorii (milioane lei) | obligații principale (milioane lei) | accesorii (milioane lei) | |
DRFP Iași | 1.380 | 587 | 608 | 314 |
DRFP Galați | 1.050 | 259 | 685 | 88 |
DRFP Ploiești | 1.620 | 123 | 888 | 19 |
DRFP Craiova | 647 | 193 | 325 | 128 |
DRFP Timișoara | 1.020 | 304 | 623 | 170 |
DGRFP Cluj-Napoca | 1.160 | 375 | 855 | 268 |
DGRFP Brașov | 1.060 | 144 | 806 | 45 |
DGRFP București | 1.420 | 237 | 1.350 | 404 |
DGAMC | 1.640 | 539 | 697 | 233 |
În perioada ianuarie - decembrie 2016, inspectorii ANAF au efectuat 48.676 verificări (inspecții fiscale, controale inopinate, controale încrucișate, constatări la fața locului) la contribuabili, persoane juridice și fizice, din care 25.663 inspecții fiscale.
În ianuarie – septembrie 2017, structurile de inspecție fiscală au efectuat 30.185 verificări (inspecții fiscale, controale inopinate, controale încrucișate, constatări la fața locului) la contribuabili, persoane juridice și fizice, din care 18.531 inspecții fiscale.