Fiscul trebuie să își facă ordine în propria instituție și să aplice un plan anticorupție, dar Direcția responsabilă din ANAF ia în calcul ca șefii să nu fie interesați, angajații să refuze să participe la programe de instruire, iar activitatea comisiilor de disciplină, care ar trebui să dispună sancțiuni, să aibă doar un caracter formal, cu aplicarea celor mai blânde pedepse.
Planul de Integritate elaborat de Agenția națională de Administrare Fiscală (ANAF) este parte a unui proiect de ordin pentru transpunerea prevederilor Strategiei Naționale Anticorupție 2016-2020, aprobată de Guvern anul trecut.
Exemple de riscuri semnalate pentru unele măsuri din cadrul Planului de Integritate
Auditarea internă, o dată la doi ani, a sistemului de prevenire a corupției la nivelul tuturor structurilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Riscuri
- Resurse umane insuficiente
Stabilirea de ținte de management pentru funcțiile de conducere privind gradul de conformitate administrativă și de implementare a standardelor legale de integritate, precum și aplicarea corelativă de măsuri manageriale corective.
Riscuri
- Lipsa interesului conducerii ANAF
Participarea propriilor angajați la programe anuale de formare profesională pe teme privind integritatea în funcția publică, cu caracter obligatoriu, dedicat personalului cu funcții de conducere și de execuție.
Riscuri
- Nivel scăzut de pregătire
- Lipsa resurselor bugetare
- Refuz de participare din partea angajaților
Organizarea și derularea de activități de creștere a gradului de conștientizare și a nivelului de educație anticorupție în rândul personalului din Agenția Națională de Administrare Fiscală.
Riscuri
- Resurse financiare insuficiente
- Nivel scăzut de participare și implicare
- Nivel scăzut de pregătire
Organizarea și derularea de campanii de informare publică, în vederea creșterii gradului de conștientizare și a nivelului de educație anticorupție în rândul cetățenilor.
Riscuri
- Resurse financiare insuficiente
- Nivel scăzut de participare și implicare a ANAF
Continuarea activității de identificare și documentare a potențialelor situații de conflicte de interese și/sau stări de incompatibilitate în care se poate afla personalul ANAF.
Riscuri
- Resurse umane insuficiente
Identificarea funcționarilor publici din cadrul ANAF care prezintă risc fiscal și dispunerea măsurilor legale corespunzătoare.
Riscuri
- Resurse umane insuficiente
Dinamizarea activității de prevenție, conștientizare și educație în cazul persoanelor care au obligația depunerii declarațiilor de avere și de interese.
Riscuri
- Resurse bugetare și umane insuficiente
Valorificarea rezultatelor activității structurilor de control intern prin sesizarea organelor judiciare competente.
Riscuri
- Resurse umane insuficient pregătite din punct de vedere profesional
Aplicarea de sancțiuni disciplinare cu caracter disuasiv pentru încălcarea standardelor etice și de conduită anticorupție la nivelul tuturor funcțiilor și demnităților publice.
Riscuri
- Caracter formal al activității comisiilor de disciplină
- Orientarea practicii comisiilor spre cele mai ușoare sancțiuni
Consultarea angajaților în procesul de elaborare a planului de integritate.
Riscuri
- Caracter exclusiv formal al informării
- Neparticiparea majorității angajaților
Identificarea riscurilor și vulnerabilităților la corupție și a riscurilor operaționale specifice ANAF.
Riscuri
- Caracter formal al activităților de management al riscurilor de corupție și de gestionare a riscurilor operaționale
Identificarea măsurilor de remediere a vulnerabilităților specifice ANAF, precum și a celor de gestionare a riscurilor operaționale.
Riscuri
- Caracter formal al demersului în absența unei metodologii de evaluare a riscurilor
- Neevaluarea aprofundată a standardelor de control intern managerial
Aprobarea și distribuirea în cadrul ANAF a planului și a declarației de aderare la SNA.
Riscuri
- Caracter formal al demersului
Evaluarea anuală a modului de implementare a planului și adaptarea acestuia la riscurile și vulnerabilitățile nou apărute.
Riscuri
- Caracter formal al demersului în absența unei metodologii de evaluare a riscurilor
Transmiterea contribuțiilor solicitate de secretariatul tehnic și participarea la activitățile de coordonare și monitorizare ale strategiei.
Riscuri
- Transmiterea de date incomplete sau cu întârziere
- Nepreluarea în fișa de post a atribuțiilor de coordonare și monitorizare a planului sectorial
- Lipsa desemnării persoanelor responsabile pentru implementarea strategiei și a planului sectorial