Fiscul a cheltuit peste 2 milioane de lei pentru aproximativ 700.000 de plicuri trimise greșit, arată Curtea de Conturi într-un raport care analizează anul 2016. În total, peste patru milioane de plicuri trimise de ANAF firmelor, instituțiilor și populației au fost returnate pentru a fi distruse, din varii motive. Recent, ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a prezentat plicurile ANAF ca exemplu de cheltuială ineficientă care ar trebui să dispară.
În timp ce contractul Fiscului cu Poșta ar urma să expire în primăvara acestui an, ANAF a încheiat abia anul trecut cu Xerox Romania Echipamente și Servicii un contract pe 4 ani, estimat la la 35,2 milioane de lei, fără TVA, pentru 76,8 milioane de plicuri.
Curtea de Conturi nu a publicat informații despre numărul total de scrisori trimise de ANAF în 2016, dar contractul cu Xerox prevede o medie anuală de 19 milioane. Totuși, în baza unor declarații din 2016 ale unor oficiali ai Fiscului, numărul trimiterilor din anul respectiv s-ar situa mai aproape de 15 milioane.
CITEȘTE ȘI Guvernul a aprobat capitalizarea Poștei Române cu 170 milioane de lei. Banii vor stinge datoriile companiei către ANAF. Se așteaptă mutarea Fondului Proprietatea"Pentru comunicarea obligațiilor fiscale către contribuabili, Unitatea de Imprimare Rapidă Râmnicu Vâlcea transmite plicuri, dar un procent foarte mare din plicurile trimise nu ajunge la destinatari din diverse motive, acestea fiind returnate și, ulterior, distruse. Astfel, în cadrul misiunii de audit financiar s-a constatat că în anul 2016 au fost distruse, la nivelul Unității de Imprimare Rapidă Râmnicu Vâlcea, 4.394.760 de scrisori recomandate cu AR (plicuri), primite retur, din care 11.557 de plicuri aveau adresa incompletă, în cazul a 456.550 de plicuri, destinatarul s-a mutat de la adresă, 134.450 de plicuri au avut mențiunea <<necunoscut>>, iar 83.013 plicuri au fost returnate din <<alte motive>>", arată Curtea de Conturi într-un raport anual privind instituțiile publice.
De asemenea, o serie de retururi au avut ca destinatari diverse entități publice cum ar fi tribunale, judecătorii, parchete de pe lângă judecătorii și tribunale, curți de apel, spitale, licee, școli, grădinițe, agenții, oficii, primării, unități militare, prefecturi, consilii județene.
"Pentru aceste 685.570 de plicuri primite retur și, ulterior, distruse, ANAF a achitat CN Poșta Română SA suma de 2,22 milioane lei, cheltuială care nu și-a atins scopul", conform raportului.
CITEȘTE ȘI ANAF a strâns mai mulți bani la buget în ianuarie. Încasările au crescut cu aproape 9%Curtea de Conturi a cerut ANAF să efectueze o analiză asupra motivelor care au cauzat „cheltuielile neeconomicoase” înregistrate la Unitatea de Imprimare Rapidă Râmnicu Vâlcea, iar, în funcție de concluzii, să ia măsuri de înlăturare a cauzelor și, eventual, de regularizare a sumelor cu obligațiile de plată către Poștă, dacă aceasta este responsabilă pentru retururile înregistrate. Concomitent, ANAF ar trebui să actualizeze baza de date în ceea ce privește domiciliul fiscal al persoanelor fizice și juridice.
Ministerul Finanțelor nu este mulțumit de plicurile ANAF
Cheltuirea a 10 milioane de euro anual de către ANAF, pentru a trimite înștiințări prin poștă contribuabililor privind obligațiile acestora la buget, este un tip de cheltuială bugetară care trebuie să dispară, a declarat, miercuri, ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici.
El a precizat că Guvernul va analiza o serie de propuneri în acest sens, prin care contribuabilii să aibă asigurată o comunicare mai mare cu Fiscul prin mijloace online.