Ministerul Finanțelor, ANAF și CNIF (instituții subordonate) vor introduce anul următor mai multe module de valorificare a datelor coelctate de către Fisc, scopul fiind să obțină la bugetul de stat 10,5 miliarde lei anual din digitalizare. Astfel, de la 1 martie 2024, un modul informatic va ajuta ANAF să folosească datele coelctate prin eFactură, de la 1 aprilie 2024 pe cele prin eCase de marcat, de la 1 septembrie 2024 pe cele prin eTransport, de la 1 august 2024 datele prin eTVA, de la 1 ianuarie 2025 pe cele strânse prin eSigiliu, potrivit unui proiect de ordonanță pregptit de către Ministerul Finanțelor.
Proiectul este disponibil aici
"Nevoia de adoptare a măsurilor prevăzute prin prezenta ordonanță de urgență a fost generată și de proiecțiile de încasări bugetare care au fost suplimentate semnificativ pe întregul orizont de prognoză cu venituri din îmbunătățirea colectării taxelor și impozitelor și venituri colectate prin implementarea accelerată a digitalizării administrației fiscale (în total 1% din PIB). Realizarea acestor sume semnificative este condiționată, însă, de implementarea accelerată în 2024, a unui program strict de operaționalizare, a sistemului de facturare electronică, SAF-T, a sistemelor naționale RO e-Transport și RO e-Sigiliu și a modulelor de analize de date. Progresele înregistrate în ultimii ani prin prisma îmbunătățirii efective a colectării veniturilor nu oferă, însă, o perspectivă optimistă privind materializarea unor sume încasate suplimentar evoluției anuale a agregatelor macroeconomice (creștere economică nominală și reală, majorarea fondului de salarii din economie etc). În acest context, considerarea ex-ante a unor sume suplimentare semnificative (aprox. 1% din PIB-ul anual în perioada 2024-2027), având drept sursă creșterea eficienței colectării/reducerea evaziunii fiscale/digitalizarea administrației fiscale, reprezintă un risc pentru încasarea efectivă a sumelor suplimentare la bugetul de stat", potrivit Ministerului Finanțelor.
Ministerul Finanțelor, până la dezvoltarea propriului Hub Financiar, intenționează să utilizeze și/sau implementeze module de valorificare a datelor și informațiilor furnizate prin intermediul sistemelor informatice.
Sunt considerate sisteme informatice de interes strategic național (SIISN) următoarele:
a) Sistemul privind factura electronică e-Factura, al cărui scop este destinat utilizării îneconomia națională, de către contribuabili, a facturii electronice pentru operațiunile economice care se derulează între persoanele juridice și fizice;
b) Sistemul e-Transport, sistem național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat
c) Sistemul e–Sigiliu ce reprezintă sigiliul electronic al mărfurilor;
d) Sistemul e-SAF-T - fișierul standard de control fiscal;
e) Sistemul e-Case de marcat electronice, reprezentând Registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București;
f) Sistemul e-TVA al cărui scop este de a precompleta informații privind operațiunile impozabile în deconturile de TVA și de a le pune la dispoziția persoanelor impozabile prin intermediul Spațiului Privat Virtual.
Dat fiind caracterul urgent al instituirii măsurilor prevăzute prin prezenta ordonanță, sunt stabilite ca termene pentru utilizarea și/sau implementarea de către Ministerul Finanțelor a modulelor de valorificare a datelor și informațiilor furnizate prin intermediul SIISN următoarele date:
- e-Factură: 1 martie 2024;
- e-Case de marcat electronice: 1 aprilie 2024;
- e-Sigiliu: 1 ianuarie 2025;
- e-Transport: 1 septembrie 2024;
- e-TVA: 1 august 2024;
- alte module: 1 martie 2025.
Se stabilesc principiile privind dezvoltarea unui nou sistem informatic, Sistemul Informatic Național RO e-TVA, care vizează precompletarea de către autoritatea fiscală a informațiilor privind operațiunile impozabile în decontul de TVA.
CITEȘTE ȘI Furnizorii de energie reclamă: Statul e în întârziere cu 6 luni la decontarea plafonării prețurilor. Cât i-a costat să se împrumute și de ce nu se face factoringul promis de ministerul de resortImplementarea și operaționalizarea Sistemului Informatic RO e-TVA vizează următoarele direcții de acțiune:
- oferirea unui serviciu public electronic care să vină în sprijinul contribuabililor care, potrivit legii, au obligația să completeze și să depună decontul de TVA;
- utilizarea, de către autoritatea fiscală, a datelor existente în Sistemul Informatic Național RO e-Factura, Sistemul Informatic Național RO e-Case de marcat electronice, precum și în alte baze de date disponibile în sistemele informatice gestionate de Ministerul Finanțelor.
Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care utilizează acest sistem, nu sunt exonerate de îndeplinirea obligațiilor declarative potrivit legislației fiscale în vigoare.
În prezent, diverse entități, cum ar fi Oficiul Național Registrul Comerțului, sistemul bancar, Banca Națională a României, Uniunea Națională a Notarilor Publici, au încheiate cu Ministerul Finanțelor și structurile subordonate o serie de protocoale de colaborare și schimb de informații, acestea urmând a fi actualizate în scopul asigurării interoperabilității bazelor de date de care dispun cu SIISN, ca parte componentă a Hubului Financiar al Ministerului Finanțelor.
Suplimentar față de acestea, se creează posibilitatea ca Ministerul Finanțelor să interconecteze bazele de date cu entitățile care gestionează datele și informațiile din domeniul transporturilor rutiere, care sunt absolut necesare Ministerului Finanțelor în exercitarea atribuțiilor acestuia, în special pentru sistemele naționale RO e-Sigiliu și RO e-Transport și în desfășurarea activității de vămuire a mărfurilor provenite din import.
În vederea evidențierii/urmăririi/monitorizării veniturilor suplimentare rezultate din utilizarea SIISN și a modulelor de valorificare pentru gestionarea veniturilor publice, începând cu data de 1 ianuarie 2024, se înființează, la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ANAF a colectat sub program și în noiembrie, dar cu numai 723 milioane lei. Pentru tot anul ar putea fi cu circa 19 miliarde lei sub planul de 404 miliarde leiDe la aceeași dată, la nivelul Ministerului Finanțelor, se înființează Comisia Centrală de Monitorizare a Execuției Veniturilor Bugetare, denumită în continuare CCMEVB, ca organ de analiză al Ministerului Finanțelor privind execuția veniturilor bugetare și monitorizarea evoluției acestora. Regulamentul de funcționare al CCMEVB și modul de înlocuire al membrilor comisiei se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor, în termen de maxim 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
Pentru anul 2024, suma estimată necesar a fi evidențiată în Evidența operativă a veniturilor din digitalizare pentru asigurarea sustenabilității financiare a Statului Român este de 0,6% din PIB-ul estimat pentru anul 2024.
Pentru perioada 2025 – 2027, sumele evidențiate în Evidența operativă a veniturilor din digitalizare sunt estimate în procent de 0,6% din PIB-ul aferent anilor 2025 – 2027. Estimările au avut în vedere experiența similară a altor state ale Uniunii Europene, dintre care amintim Polonia, Slovacia și Irlanda.
Efectul direct și imediat al valorificării datelor și informațiilor prelucrate prin intermediul SIISN va fi în sfera controlului fiscal, acolo unde este posibilă stabilirea unei legături directe între informația utilizată/controlul efectuat și restabilirea situației fiscale a contribuabilului controlat, inclusiv a sumelor suplimentare stabilite ca urmare a acțiunii de control.
CITEȘTE ȘI Formularul ANAF de înregistrare fiscală sau radiere pentru persoanele fizice va putea fi depus și onlineRealizarea unor venituri suplimentare este posibilă doar în condițiile asigurării suportului informatic necesar stocării și arhivării unor volume mari de date și livrării de către aceste sisteme a unor informații viabile care să se confirme în urma acțiunilor de control fiscal și, de asemenea, în urma acestora să concretizeze prin încasări suplimentare la buget. Totuși obținerea de venituri suplimentare este influențată și de o serie de factori care nu pot fi previzionați/cuantificați.
Semnalăm că nerespectarea termenelor de operaționalizare stabilite atrage riscul obținerii cu întârziere sau sub nivelul estimat al veniturilor suplimentare estimate.