Finanțele se pregătesc, pentru a treia oară, să scoată de sub Legea prevenirii nedotarea firmelor cu aparatele fiscale cu jurnal electronic. De la prima abatere va fi aplicată amendă de până la 10.000 de lei și suspendată activitatea

Finanțele se pregătesc, pentru a treia oară, să scoată de sub Legea prevenirii nedotarea firmelor cu aparatele fiscale cu jurnal electronic. De la prima abatere va fi aplicată amendă de până la 10.000 de lei și suspendată activitatea
scris 15 iul 2020

Ministerul Finanțelor a pus, din nou, în dezbatere un proiect de hotărâre de Guvern pentru a elimina de sub incidența Legii prevenirii nerespectarea de către firme a obligației de a fi dotate cu noile modele de case de marcat cu jurnal electronic. Astfel, în loc ca ANAF să dea un plan de conformare firmei pe care o găsește că nu respectă această obligație, ca în prezent, va trece la sancțiuni de la prima abatere, respectiv amendă de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum și suspendarea activității operatorului economic la unitatea de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor și confiscarea sumelor nejustificate. Proiectul a mai fost pus în dezbatere și în luna ianuarie, dar crizele guvernamentale și epidemia de coronavirus au dat atunci peste cap planurile Ministerului Finanțelor de a adopta măsura. De asemenea, un proiect similar a fost pe agenda Finanțelor și în iulie anul trecut, dar s-a împotmolit, alături de alte proiecte de la momentul respectiv, în criza care a dus la căderea guvernului Dăncilă.

Dispozitivul ideal pentru activitățile tale din fiecare zi CITEȘTE ȘI Dispozitivul ideal pentru activitățile tale din fiecare zi
Urmărește-ne și pe Google News

Proiectul trebuie adoptat de Guvern și va intra în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, deci nu mai devreme de luna august.

FOTO 97% grad de satisfacție în fashion-ul bărbătesc – cine a reușit? CITEȘTE ȘI FOTO 97% grad de satisfacție în fashion-ul bărbătesc – cine a reușit?

"Astfel, prin proiectul de hotărâre se propune modificarea pct. 42 din anexa nr.1 la H.G. nr. 33/2018, în sensul eliminării contravenției referitoare la nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevăzute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic (art. 10 lit. cc) din OUG nr. 28/1999), organele de control urmând să aplice de la prima abatere sancțiunile prevăzute la art.11 alin. (1) lit. f) din OUG nr. 28/1999, respectiv amendă de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum și suspendarea activității operatorului economic la unitatea de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor și confiscarea sumelor nejustificate. Totodată, având în vedere prevederile art.4 alin.(1) din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, precum și faptul că adoptarea prezentului proiect are ca efect aplicarea de la prima abatere a sancțiunilor prevăzute la art.11 alin.(1) lit.f) din O.U.G. nr.28/1999, în locul sancțiunii avertismentului prevăzută de Legea nr.270/2017, se reglementează intrarea în vigoare a modificării aduse pct.42 din anexa nr.1 la H.G. nr.33/2018, în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I", potrivit proiectului propus de Ministerul Finanțelor.

În prezent, firma găsită în neregulă nu este sacționată direct la momentul la care ANAF constata în control lipsa noului tip de casă de marcat, ci primește un plan de conformare, urmând să fie sancționată/amendată abia ulterior, dacă nu respecta planul respectiv. Numărul sancțiunilor aplicate până acum este redus.

Aceasta este a treia tentativă de a scoate de sub incidența Legii prevenirii nerespectarea obligației de dotare cu noile aparate fiscale. Pe lângă proiectul din ianuarie, Ministerul Finanțelor a publicat și în iulie anul trecut un proiect de hotărâre foarte asemănător cu cel pus în dezbatere în ianuarie, dar care nu a mai fost adoptat de Guvern. Diferența proiectului din iulie anul trecut este că nu prevedea un termen suplimentar, după publicarea în Monitorul Oficial, pentru intrarea în vigoare a modificării.

Finanțele au anunțat calendarul conectării caselor de marcat cu ANAF

Marile companii vor conecta casele de marcat cu jurnal electronic la serverele ANAF în termen de trei luni începând cu 1 iulie (până la 30 septembrie 2020), în timp ce firmele mici și mijlocii vor finaliza procesul de conectare până la 31 ianuarie 2021, a anunțat, în iunie, Ministerul Finanțelor.

Până la 31 septembrie vor fi conectate la serverele ANAF circa 50.000 de terminale instalate de marile companii, iar la finalul lunii ianuarie se vor colecta datele în timp real de la un total de circa 550.000 de case de marcat.

EXCLUSIV ANAF introduce DeskAudit – verificare documentară de la distanță a situației fiscale, cu scopul de a remedia rapid abaterile firmelor CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ANAF introduce DeskAudit – verificare documentară de la distanță a situației fiscale, cu scopul de a remedia rapid abaterile firmelor

Motivele invocate de Ministerul Finanțelor pentru scoaterea contravenției de sub Legea prevenirii

  • Ministerul Finanțelor  a emis autorizații de distribuție pentru toate tipurile de aparate de marcat, inclusiv pentru cele destinate activităților economice în care sunt utilizate modele dedicate, respectiv taximetrie, mari retaileri, schimb valutar, comerț cu carburanți, 
  • din informațiile furnizate de distribuitorii autorizați, atât aceștia, cât și unitățile acreditate pentru comercializare dețin, în cele mai multe cazuri, stocuri de aparate de marcat noi și nu mai sunt semnalate dificultăți legate de lipsa capacității de instalare a unităților de service,
  • în condițiile în care au fost emise autorizații de distribuție pentru aparatele de marcat care acoperă toate tipurile de activități economice, iar distribuitorii autorizați au stocuri de aparate de marcat noi, solicitările de instalare și punere în funcțiune a acestor dispozitive au scăzut drastic, această situație fiind întâlnită chiar și în cazul aparatelor achiziționate deja, sau pentru care au fost achitate avansuri (au fost semnalate numeroase cazuri în care aparatele au fost lăsate de utilizatori în custodie în depozitele distribuitorilor), fapt care denotă că, operatorii economici care nu și-au îndeplinit obligația de dotare cu noile dispozitive, nu au motive obiective pentru neconformare,
  • Ministerul Finanțelor a comunicat public faptul că, măsura introducerii sancțiunii pentru nedotarea cu aparate de marcat cu jurnal electronic sub incidența Legii prevenirii, va fi în vigoare temporar și este ultimul sprijin care poate fi acordat contribuabililor în perioada de implementare a noilor aparate de marcat,
  • perpetuarea acestei situații în care o mare parte dintre operatorii economici au achiziționat și instalat aparate de marcat cu jurnal electronic, iar o altă parte, a rămas în expectativă, discriminează operatorii economici corecți și generează nemulțumiri în rândul acestora,

Proiectul de hotărâre de guvern este disponibil aici, iar nota de fundamentare aici

EXCLUSIV ANAF - Plan pe 12 luni de reluare a activității. Călugăreanu: Vom promova lucratul de acasă și vom pregăti online angajații cu ASE, CECCAR și Camera Consultanților Fiscali CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ANAF - Plan pe 12 luni de reluare a activității. Călugăreanu: Vom promova lucratul de acasă și vom pregăti online angajații cu ASE, CECCAR și Camera Consultanților Fiscali

 Stadiul implementării la zi a aparatelor de marcat noi la firme

  • 622.329 înregistrate în sistemul informativ al ANAF - totalul caselor de marcat produse și importante în România, din care
    • 568.754 cu identificator fiscal atribuit, vândute de distribuitori și producători către clienții finali (inclusiv aparate cumpărate de firme, dar încă neinstalate)
      • 538.215 în funcțiune la contribuabili.

Firmele trebuie să-și ia noile case de marcat cu jurnal electronic

Obligația de dotare cu noile case de marcat a intrat în vigoare la 1 iunie 2018 pentru contribuabilii mari și mijlocii și de la 1 august 2018 pentru cei mici, dar, după ce autoritățile au constatat că foarte aproape de 1 iunie 2018 nu era niciun vânzător autorizat de astfel de echipamente, au amânat în primă fază cu 3 luni amenzile, apoi au introdus nerespectarea acestei obligații sub Legea prevenirii, situație în care se află și în prezent.

Astfel, prin OUG nr. 44/ 2018, au fost acordate termene de grație de 3 luni în care nu s-au aplicat sancțiunile pentru nedotarea operatorilor economici cu noile aparate (până la 1 septembrie 2018 pentru contribuabilii mari și mijlocii, respectiv 1 noiembrie 2018 pentru contribuabilii mici). Având în vedere că unii dintre operatorii economici din categoria contribuabililor mari și mijlocii nu și-au putut îndeplini obligația de a se dota cu noile aparate de marcat nici după expirarea termenelor de grație (întrucât, la sfârșitul lunii august 2018, nu erau disponibile pe piață soluții fiscale dedicate), la inițiativa Ministerului Finanțelor, contravenția pentru nedotarea la termen cu noile aparate de marcat a fost adăugată, prin HG 701/2018, în prevederile Legii prevenirii (HG nr. 33/2018).

ANAF poate desfășura, inclusiv în prezent, în raport cu această contravenție, doar acțiuni de tip preventiv stimulativ și nu de sancționare de la prima abatere a operatorului economic.

Ministerul Finanțelor și ANAF au încercat ân 2019 să sperie firmele cu anunțuri despre controale riguroase sau despre intensificarea controalelor, însă rezultatul acestor demersuri a fost unul redus, în contextul în care firmele știau că pentru nerespectarea acestei obligații se aplică Legea prevenirii. Adică, atunci când inspectorii Antifraudă constată că lipsesc noile case de marcat, acordă un termen de conformare, iar dacă atunci când revin, după acest termen, firma tot nu a cumpărat noul aparat fiscal, abia atunci pot aplica amenda.

viewscnt
Afla mai multe despre
case de marcat
case de marcat cu jurnal electronic
ministerul finantelor
imprimante fiscale
anaf