Autoritatea Vamală Română (AVR) pregătește o serie de modificări în perioada următoare, printre care unele de structură, cum este înființarea unui nou post de vicepreședinte pentru digitalizare, similar cu ANAF, angajări pentru Unitatea Nucleară și Centrul National de Imagistică, cele care vor opera noile scanere, precum și preluarea departamentului responsabil de infrastructura IT a Vămii, aflat în prezent în cadrul Centrului Național pentru Informații Financiare (CNIF), potrivit informațiilor obținute de Profit.ro.
Un aspect important, primul scaner dintre cele cumpărate cu fonduri din PNRR ar urma să fie operaționalizat în vama Albița în perioada următoare, dar funcție de cum decurg lucrările, cu o oarecare întârziere față de termenul asumat inițial, finalul lunii martie.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Operaționalizarea scanerelor este necesară cât mai repede, având în vedere că Vama nu a făcut planul la venituri din digitalizare în martie, 0 lei în loc de 500 de milioane de lei, iar întârzierea aceasta nu asigură perspective tocmai bune nici pentru aprilie.
Planurile ale Autorității Vamale Române
- se va înființa o nouă funcție de vicepreședinte, responsabil de digitalizare
- structura de informatizare a Vămii trece de la CNIF la AVR (UPDATE Deși conducerea Vămii dorește această mutare, proabilitatea este una redusă, întrucât ar necesita, probabil, și o decizie în CSAT)
- unele direcții vor fi reorganizate și se vor transforma în direcții generale;
- se va înființa Unitatea Nucleară și Centrul National de Imagistică. Va fi transferată în acest scop o clădire de la Ministerul Mediului
- din luna mai se vor da uniforme
- funcțiile temporare vor fi transformate în definitive. Vor mai fi prevazute și alte peste 300 de posturi pentru scanere, urmând ca unele dintre aceste posturi să fi scoase la concurs de anul acesta;
- vor fi cumparate 70 de autoturisme pentru e-Sigiliu;
- vor fi unele achiziții de autoturisme și la birourile vamale
- vor fi cumparate 10 microbuze pentru transportul angajaților la frontiera
- la Albița scanerul va fi pus in funcțiune în perioada următoare
- va fi preluat de Vamă scanerul de la Constanța. Totodată va fi construită o clădire pentru biroul vamal în incinta portului
- la Siret, pentru amplasarea scanerului va fi transferat teren de la primarie
Angajații cer condiții normale de muncă
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Datoria statului a trecut în premieră pragul de 800 de miliarde de lei. Îndatorarea ca procentaj din PIB a urcat din nou peste 50% din PIB. Situația va fi discutată la un EVENIMENT special Profit.ro"Așteptăm cu interes punerea în funcțiune a scanerelor și angajarea de personal pentru această activitate. Ar trebui să reprezinte o prioritate pentru Vamă, pentru că ar oferi instrumente noi și eficiente în combaterea traficului ilicit. Dar pe lângă aceste aspecte, cerem din nou autorităților să nu uite de condițiile în care lucrează angajații de la Vamă. La Albița va fi instalat noul scaner, dar în clădire trebuie să stea cu găleți pe jos la fiecare ploaie mai serioasă.
Așteptăm și noile uniforme promise, având în vedere că uniforme complete nu au mai fost date angajaților de 12 ani. Mai sunt și alte probleme pe care dorim să le aducem la cunoștință ministrului și președintelui AVR, dar din păcate de mai multe luni nu și-au făcut timp pentru a se întâlni cu angajații", a declarat președintele sindicatului Meridian, Voinea Negoiță.
Scanere noi cu fonduri PNRR
În februarie, ministrul Finanțelor a anunțat că primele 2 dintre cele 26 de sisteme noi de scanare cu raze X pentru inspectarea mărfurilor care intră în țară au ajuns în România. Achiziția este finanțată cu bani de la buget și cu fonduri europene din PNRR.
Furnizorul este compania MBT (MB Telecom), au confirmat pentru Profit.ro persoane avizate. Numele companiei apare pe echipamentele prezentate în imagini de către ministru. MBT a mai furnizat și în trecut sisteme mobile de scanare pentru Vamă, inclusiv o parte dintre cele care au ajuns în stare de nefuncționare începând din 2016 în inventarul Vămii, ca urmare a lipsei mentenanței.
34 milioane de euro din PNRR - procedura de achiziție e secret
Procedura de atribuire în ce privește achiziția scanerelor s-a inițiat în condițiile prevăzute de art. 20 alin. (3) și art 22 lit. a) din OUG nr. 114/2011, astfel că autoritățile implicate nu divulgă o serie de informații despre aceasta pentru a nu afecta interesele de securitate ale statului. Beneficiarul proiectului este Autoritatea Vamală Română, iar finanțarea este asigurată din bugetul național și din bugetul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
CITEȘTE ȘI DECIZIE Perioada fără amenzi la e-Factură, extinsă de Guvern. Vor fi trimise notificăriProgramul face parte Pilonul III al PNRR - Creștere inteligentă, sustenabilă și favorabilă incluziunii, inclusiv coeziune economică, locuri de muncă, productivitate, competitivitate, cercetare, dezvoltare și inovare, precum și o piață internă funcțională, cu întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri) puternice, Componenta 8 - Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii, Reforma R2 - Modernizarea sistemului vamal și implementarea vămii electronice, Investiția I4 - Implementarea vămii electronice.
➔ Data începerii proiectului : 4 decembrie 2023
➔ Data încheierii proiectului: 31 decembrie 2027 (31 decembrie 2026 pentru componenta finanțată prin PNRR)
➔ Durata proiectului: 49 luni (37 luni pentru componenta finanțată prin PNRR)
➔ Finanțare nerambursabilă (PNRR): 34.060.459 euro.
Obiectivele generale ale proiectului sunt:
- eficientizarea controlului vamal asupra mijloacelor de transport prin dotarea autorității vamale, în punctele de trecere a frontierei, cu sisteme de securitate (echipamente de control nedistructiv: scanere autovehicule și containere);
- integrarea sistemelor de securitate (echipamente de control nedistructiv) în Centrul Național de Analiză Imagistică și realizarea monitorizării în timp real a analizelor imagistice asupra rezultatelor scanărilor efectuate cu echipamentele de scanat;
- îmbunătățirea calității și eficienței serviciilor prestate de echipele de control operativ (în frontieră și echipe mobile) pentru asigurarea securității și siguranței cetățenilor și protejarea intereselor financiare ale Uniunii și ale statelor membre.
Vama are 15 scanere mobile pe care nu le mai utilizează de mai mulți ani (cel mai recent au avut scanere funcționale în 2016), întrucât nu a asigurat serviciile de mentenanță pentru echipamentele respective. În prezent, ANAF dispune de un singur scaner funcțional pentru verificare neinvazivă, cel de la Constanța și care aparține de fapt Administrației Portului Constanța.