E-Factura urmează să devină obligatorie pentru achizițiile publice, în tranzacțiile dintre companii și instituții de stat (B2G-business to government), de la 1 iulie 2022, potrivit informațiilor obținute de Profit.ro din surse oficiale. Sistemul este în prezent opțional. Un anunț făcut recent de Ministerul Finanțelor, menționează vag că "după o perioadă de acomodare cu lucru în platforma Ro e-Factura", aceasta va deveni obligatorie pentru toate achizițiile publice realizate în România, fără să precizeze termenul.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Termenul de "acomodare" este, astfel, unul destul de generos. În această perioadă, CNIF (centrul IT al ANAF și Finanțelor) va evalua și îmbunătăți sistemul informatic. Un alt aspect important este că pentru extinderea sistemului la tranzacțiile dintre firme (business to business - B2B), este necesară obținerea unei derogări de la Comisia Europeană, însă această etapă este considerată mai degrabă o formalitate.
Finanțele intenționează să introducă termenul iulie 2022 în proiectul de lege pentru aprobarea OUG referitoare la e-Factură, proiect care va fi discutat de Parlament în următoarele luni, potrivit informațiilor Profit.ro.
CITEȘTE ȘI Cum îți aduci afacerea în onlineMinisterul Finanțelor a anunțat, săptămâna trecută, că sistemul RO e-Factura este deja disponibil pentru relația între companii și autoritățile publice, iar în scurt timp va fi disponibil și pentru operațiunile comerciale exclusiv private.
RO e-Factura este un sistem care permite 100% monitorizarea, analizarea și compararea costurilor pentru achizițiile publice, în timp real.
În prezent opțional, sistemul eFactură va deveni obligatoriu pentru toate achizițiile publice realizate în România, după o perioadă de acomodare cu lucru în platforma Ro e-Factura. De asemenea, Ro e-Facturare va deveni instrumentul exclusiv pentru facturare începând, cel mai probabil, din 2023, potrivit Ministerului Finanțelor.
CITEȘTE ȘI Securizarea muncii de la distanțăGuvernul a adoptat, la începutul lunii octombrie, ordonanța de urgență privind sistemul electronic de facturare e-Factură. Lansarea proiectului a fost amânată în mai multe rânduri.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Acțiune surpriză a Antifraudei - a luat la control banii obținuți de YouTube-ri, dar și veniturile atrase prin Facebook, Instagram, Tik-Tok. Sunt vizate persoane din domeniile muzical, media, IT, gastronomie și călătoriiPe pagina web a Ministerului Finanțelor a fost dezvoltată o secțiune specială dedicată Ro e-Factura.
Autoritățile publice și contribuabilii au la dispoziție atât cadrul legal, cât și informații tehnice privind utilizarea sistemului. Platforma de informare cuprinde documentație separată atât privind sistemul național privind factura electronică Ro e-Factura pentru instituții publice, cât și prezentarea serviciilor web pentru sistemul național de plăți privind factura electronică disponibilă pentru toate persoanele juridice. Secțiunea cuprinde și un tuturial video cu toți pași care trebuie urmați.
Întrebări suplimentare pot fi transmise prin intermediul formularului de contact de pe portalul ANAF, categoria Asistență tehnică servicii informatice.
RO e-Factura are beneficii atât pentru administrația publică, cât și pentru mediul privat, potrivit Finanțelor:
- Oferă o imagine de ansamblu, în timp real, asupra execuției bugetare și în următoarea etapă, a tranzacțiilor în relația B2B;
- Contribuie semnificativ la reducerea fraudei TVA la nivel național, cât și în cadrul Uniunii Europene. Va reduce pierderile asociate cu evaziunea fiscală;
- Va fi un sistem interconectat cu celelalte sisteme deținute de statele membre ale U.E.;
- Va asigura posibilitatea participării în procesul de achiziții publice a oricărei entități din oricare stat membru al Uniunii Europene;
- Sistemul va oferi date în timp real, lucru care va conduce la eficientizarea procesului de colectare și, implicit, asigurarea necesității de investiții ale statului român;
- Eficiență, predictibilitate și transparență în cheltuirea banilor de către instituțiile publice;
- Va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentară (desk – audit – control ANAF - Antifraudă de la distanță) pentru acțiunile de conformare și prevenire;
- Datele colectate prin acest sistem vor fi suport pentru analize predictive mai detaliate ale evoluției economice, identificarea asimetriilor din economie și implementarea unor politici fiscale pertinente care să asigure un cadru natural de dezvoltare al mediului de afaceri;
- Elimină vulnerabilitățile vechiului sistem de facturare pe suport hârtie.