Ministerul Finanțelor a anunțat că două organizații ale transportatorilor rutieri renunță la protestul planificat mâine, 29 septembrie, în București, în urma unei întâlniri a acestora cu ministrul Dan Vîlceanu, care este și ministru interimar al Transporturilor. Acestea sunt doar două dintre asociațiile care au anunțat protestul de mâine, care ar fi trebuit să fie organizat cu 100 de vehicule/persoane, număr restricționat din cauza pandemiei. UNTRR, de asemenea o organizație reprezentativă a companiilor din domeniu, a transmis însă Profit.ro că mâine va veni în Piața Victoriei și protestul va avea loc. Ministrul Finanțelor a informat asociațiile din domeniu că problemele acestora cu încadrarea fiscală a diurnelor șoferilor și controalele dure ale ANAF vor fi rezolvate printr-un proiect de lege inițiat de PNL în Parlament.
"COTAR și APTE 2002 renunță la proteste după discuția cu ministrul Finanțelor. Ministrul Finanțelor, Dan Vîlceanu, a discutat astăzi, 28 septembrie 2021, cu reprezentanții organizațiilor și asociațiilor patronale din domeniul transportului rutier, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) și Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002), despre regimul diurnei acordate șoferilor care efectuează transport în afara țării", a transmis Ministerul Finanțelor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
COTAR și APTE 2002 sunt două dintre organizațiile transportatorilor. Alte organizații importante sunt UNTRR, FORT, APULUM.
Este a doua întâlnire a ministrului de Finanțe cu reprezentanții transportatorilor, prima fiind în data de 20 septembrie, cu liderii Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
"Această situație se poate rezolva în Parlament ca urmare a unei inițiative legislative depuse deja, prin care se clarifică regimul fiscal aplicat diurnelor. Sunt convins că Parlamentul va trata cu celeritate această speță, pentru ca problema să fie rezolvată în cel mai scurt timp", a declarat ministrul Finanțelor, Dan Vîlceanu.
UNTRR a transmis însă, pentru Profit.ro, că nu a participat la întâlnirea cu ministrul și că nu renunță la protestul de mâine.
"UNTRR merge mai departe cu protestul, UNTRR nu a participat astăzi la întâlnirea de la Ministerul Finanțelor. Invităm pe toată lumea la protest și toate asociațiile pentru a decide mâine în Piața Victoriei ce decizii vor fi luate", a declarat pentru Profit.ro secretarul general al UNTRR, Radu Dinescu.
CITEȘTE ȘI Back to School 2021: ce au făcut școlile diferitCei care renunță la protest spun că au obținut promisiunea ministrului Finanțelor privind corectarea abuzurilor ANAF față de transportatori, prin Parlament
Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002) a anunțat, printr-un comunicat, că a obținut promisiunea ministrului Finanțelor privind corectarea abuzurilor ANAF față de transportatori, prin Parlament. În urma promisiunii, asociațiile patronale APTE 2002 și COTAR nu vor mai protesta miercuri în București.
Mesajul acestora este mult mai ferm față de cel al ministrului Finanțelor, care transmite că situația "se poate rezolva în Parlament" și că este convins că Parlamentul "va trata cu celeritate" subiectul.
CITEȘTE ȘI Antifrauda și structurile ANAF de administrare a veniturilor statului primesc atribuții pentru a aplica amenzile prevăzute de Legea contabilității"Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002 a încheiat în seara zilei de 28 septembrie 2021 discuțiile cu Ministrul Finanțelor, Dan Vîlceanu, pe tema interpretărilor ANAF în ceea ce privește impozitarea retroactivă a diurnelor. Urmare a întâlnirii din 28 septembrie 2021 care a avut loc la Ministerul Finanțelor, APTE 2002 a obținut promisiunea fermă a Ministerului Finanțelor că va corecta, prin Parlament, cel târziu până la jumătatea lunii noiembrie 2021, erorile de interpretare ale ANAF în ceea ce privește impozitarea diurnelor transportatorilor rutieri. În acest sens a fost publicată o propunere legislativă pentru anularea unor obligații fiscale, propunere despre care APTE 2002 a fost asigurată de Ministrul Finanțelor că are sprijinul întregului spectru politic și al domniei sale personal. O altfel de conduită ar fi condus la falimente în lanț în sectorul transporturilor rutiere și a celor conexe (care angajează peste 300.000 de salariați) și ar fi generat intempestiv o scumpire generalizată a bunurilor și serviciilor din România, urmare a majorării cu 15% a costurilor de operare ale transportatorilor români", potrivit APTE.
Printr-o așa numită ,,recalificare’’ a regimului diurnelor ca fiind venituri salariale, începând cu primăvara acestui an, ANAF a stabilit obligații de plată și penalități în sarcina transportatorilor români, retroactiv pentru ultimii 5 ani, în contradicție cu legea și ignorând faptul că diurnele transportatorilor rutieri nu se impozitează în niciun stat al Uniunii Europene, adaugă aceștia.
Proiectul PNL care ar rezolva situația
Profit.ro a anunțat anterior că mai mulți parlamentari PNL, printre care Gheorghe Pecingină, Alina Gorghiu și Bogdan Huțucă, au inițiat un proiect de lege care clarifică regimul fiscal aplicabil indemnizației de detașare transnațională. De asemenea, ANAF nu va putea reîncadra din urmă, pentru perioada 1 iulie 2015 - data intrării în vigoare a legii, sumele de această natură și nu va putea emite decizii de impunere. Sumele stabilite de ANAF și plătite de firme vor trebui restituite. După cum a scris Profit.ro recent, doar în trei luni, ANAF a stabilit firmelor care fac transport rutier de marfă sume suplimentare de plată de circa 300 de milioane de lei.
Trebuie menționat că printre semnatarii proiectului de lege nu se mai regăsește ministrul Finanțelor, Dan Vîlceanu. Acesta pregătise proiectul împreună cu parlamentarii PNL înainte de a deveni ministru al Finanțelor.
Firmele de transport rutier de marfă au intenționat să protesteze cu 5.000 de autovehicule la București pe 29 septembrie, mâine, au primit inițial aprobarea pentru 500, dar, în contextul evoluției pandemiei, numărul a fost limitat la 100 de persoane/vehicule.
Proiectul de lege este disponibil aici, iar expunerea de motive aici. Proiectul a fost obținut de Profit.ro de la reprezentanții PNL.
"Au existat interpretări diferite ale prevederilor referitoare la regimul fiscal aplicabil diurnei acordate șoferilor care efectuează transport în străinătate pe perioada detașării, ceea ce a condus la reîncadrarea acesteia ca venit asimilat salariilor. Am inițiat o propunere legislativă necesară pentru clarificarea expresă a regimului fiscal aplicabil indemnizației specific detașării transnaționale, pentru înlăturarea acestor interpretări diferite ale prevederilor legislației și pentru a reduce povara fiscală a șoferilor. Concret, inițiativa anulează și diferențele de obligații fiscale principale și/sau obligații accesorii, stabilite de ANAF, ca urmare a reîncadrării sumelor neachitate reprezentând indemnizația primită pe perioada delegării și detașării șoferilor, aferente perioadei 1 iulie 2015 și data intrării în vigoare a prezentei legi", au transmis parlamentarii PNL.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Legea care permite bugetarilor să muncească la stat, doar pe salariu, până la 70 de ani - adoptată de Senat. PSD și AUR au votat împotrivăProiectul vizează și aplicarea în viitor a unui regim fiscal diferențiat de cel în vigoare.
Astfel, nu sunt impozabile indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, primite de salariați, potrivit legii, pe perioada delegării/detașării, după caz, în altă localitate, în țară și în străinătate, în interesul serviciului, în limita plafonului neimpozabil reglementat potrivit legii, precum și cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare. Plafonul neimpozabil este stabilit astfel:
(i) în țară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizație, prin hotărâre a Guvernului pentru personalul autorităților și instituțiilor publice;
(ii) în străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă prin hotărâre a Guvernului pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.
De asemenea, aceste sume nu se cuprind în baza de calcul al contribuției de asigurări sociale, contribuției de asigurări sociale de sănătate și a contribuției asiguratorii pentru muncă. Astfel, sunt venituri neimpozabile și nu se cuprind în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii sumele corespunzătoare cheltuielilor de transport și cazare, indiferent dacă acestea sunt sau nu incluse în remunerația din statul membru în care salariatul este detașat.
CITEȘTE ȘI VIDEO INTERVIU PROFIT NEWS Ministrul Finanțelor anunță schimbări radicale: Gândim scăderea taxării și la salarii mici, dar și la venituri mari. Pregătim și o eliminare a excepțiilor de la taxare. Te întrebi de ce unii să plătească și alții nu!Se propune ca, pentru perioada 1 iulie 2015 - data intrării în vigoare a legii -, să nu se reîncadreze sumele de această natură și să nu se emită decizii de impunere. Dacă, însă, până la data intrării în vigoare, contribuabilii au plătit sumele din deciziile de impunere, atunci aceștia au dreptul la restituirea acestor sume, la cerere în termenul de prescripție legal care se calculează de la data de 1 ianuarie 2022.
O altă prevedere stabilește că indemnizația specifică detașării transnaționale poate fi reîncadrată din punct de vedere fiscal de către organul fiscal, ca venit asimilat salariilor pentru care se datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii, numai ca urmare a constatărilor Inspecției Muncii. Aceeași Inspecție a Muncii, care, prin inspectoratele teritoriale de muncă, are obligația ca la cererea persoanelor interesate, să confirme încadrarea prestărilor de servicii ca fiind detașări transnaționale, indiferent dacă sunt efectuate în România sau în afara României.