Fiscul va primi de la Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) liste cu firme și domenii cu risc fiscal pe care va trebui să le controleze, urmând ca modalitatea de preluare și stabilirea acțiunilor de control să fie realizate de ANAF, dar cu comunicarea către CNSP a motivelor pentru care, eventual, unele dintre propunerile Comisiei nu au fost preluate, stabilește un acord semnat de Fisc cu CNSP, document pe care Profit.ro îl prezintă în acest articol. Astfel, ANAF, condusă de la începutul lunii ianuarie de Mihaela Triculescu, susținută pentru această funcție, potrivit presei, de consilierul guvernamental Darius Vâlcov, va urma obiective de control trasate de Comisia de Prognoză și va da explicații acesteia când nu le respectă. Comisia de Prognoză este în subordinea Secretariatului General al Guvernului, unde unul dintre principalii lideri decizionali este consilierul economic al premierului, Darius Vâlcov.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
În urmă cu un an, Comisia Națională de Prognoză a fost trecută de Guvern din subordinea Ministerului de Finanțe în cea a SGG.
De ce este important: Fiscul va fi astfel, practic, subordonat unei alte structuri pe probleme care țin de analiza de risc, firme și domenii economice controlate, situație care ar putea conduce la blocaje, mai ales că ANAF este o agenție cu peste 20.000 de angajați, în care lucrurile se schimbă greu. Pe de altă parte, subordonarea ANAF pe aceste aspecte unei comisii aflate în coordonarea SGG și, implicit, a consilierului guvernamental Darius Vâlcov ar putea însemna că ANAF va pune cu mai mult zel în practică ideile vehiculate de acesta, cum ar fi controlul mult mai strict al multinaționalelor, în contextul în care Guvernul are nevoie foarte mare de bani la buget pentru măririle de salarii și pensii promise in programul de guvernare.
Comisia de Prognoză este, din acest motiv, preferată și pentru implementarea unor alte proiecte importante, precum Fondul Suveran de Investiții.
În document, cooperarea este argumentată prin încercarea de a reduce economia ascunsă și evaziunea fiscală. Conform datelor Institutului Național de Statistică, ponderea economiei neobservate în PIB (economia ascunsă de bunuri și servicii care nu contribuie la buget) a crescut la 22,8% în anul 2016, de la 20,5% în anul 2015, continuând să se mențină la peste 21% în anii 2017 și 2018. Aceasta înseamnă că aproximativ 160-180 miliarde lei reprezintă valoarea adăugată brută care nu este fiscalizată, ceea ce înseamnă un minimum de peste 50 miliarde lei mai puțin la bugetul general consolidat.
Pentru a face rost de fondurile necesare Programului de guvernare, ANAF își propune să-și îmbunătățească analiza de risc, în scopul stabilirii priorităților în activitatea de verificare și control.
Motivele acordului
- necesitatea eficientizării activității de verificare și control; identificarea riscurilor fiscale conduce la eficientizarea activității de control, fiind controlați doar contribuabilii cu risc fiscal ridicat, astfel, analiza de risc reprezintă baza de selectare a contribuabililor care trebuie cuprinși în control, în vederea. stabilirii implicațiilor fiscale ale riscurilor identificate.
- necesitatea ca evaluarea activităților și societăților comerciale cu un comportament neadecvat să se realizeze pe baza unei metodologii complexe de evaluare unitară a riscurilor și mai ales pe o evaluare obiectivă și neafectată de către acțiunile efective de verificare și control.
Ce presupune acordul
Începând cu ianuarie 2019, CNSP va selecta contribuabilii care vor fi propuși pentru a fi cuprinși în controalele întreprinse de ANAF jin funcție de domeniul de activitate, fluctuația cifrei de afaceri și a celorlalți indicatori stabiliți de comun acord între ANAF și CNSP.
Analiza de risc va fi realizată de ANAF în funcție de indicatorii statisticii existenți în bazele de date ale ANAF și indicatorii Statistici transmiși de CNSP.
Analiza de risc are ca scop determinarea sectoarelor și societăților unde există riscuri fiscale potențiale.
CNSP va comunica conducerii ANAF, lunar, situația domeniilor și a societăților comerciale care prezintă un grad ridicat de risc de evaziune fiscală. Trimestrial va efectua o analiză comună a rezultatelor și vor fi aduse îmbunătățiri metodologiei de analiză de risc, dacă va fi cazul.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Record al tuturor timpurilor în România, efect al OUG 114: România a importat sâmbătă seară și 1934 MW. Doar hidrocentralele produceau mai mult, 1951 MWFiscul va utiliza analiza de risc și informațiile transmise de către CNSP pentru stabilirea programului acțiunilor de control. Modalitatea de preluare și stabilirea concretă a acțiunilor de control se realizeaza de către ANAF cu comunicarea către CNSP a considerentelor pentru care unele din propunerile CNSP nu au fost preluate.
În măsura în care pentru analiza de risc sunt necesare informații sectoriale și microeconomice de la societăți comerciale sau instituții publice, ANAF și CNSP vor colabora în vederea obținerii acestora.
În cazurile în care din analizele de risc rezultă necesitatea realizării unor acțiuni de verificare și control complexe, cu participarea și altor organisme abilitate, ANAF și CNSP propun Guvernului luarea de decizii cu privire la modalitățile concrete de cooperare instituțională. Dacă din analizele de risc sau din analizele de fundamentare ale CNSP, precum și din acțiunile de control efectuate în baza analizelor de risc ale CNSP, rezultă necesitatea unor propuneri de ordin legislativ pentru reducerea evaziunii, ANAF și CNSP colaborează pentru elaborarea proiectelor de acte normative și pentru promovarea acestora.
ANAF se angajează să transmită CNSP informații cu privire la efectele obținute în privința reducerii evaziunii fiscale, în urma acțiunilor de control la societățile comerciale propuse în analizele de risc ale CNSP.
CITEȘTE ȘI Fiscul a lansat operațiunea "Tomis"ANAF și CNSP colaborează pentru efectuarea de analize și evaluări cu privire la reducerea evaziunii fiscale și transmit rapoarte comune către Ministerul Finanțelor Publice și Guvern.
În vederea realizării prevederilor prezentului Acord, ANAF și CNSP pot constitui grupuri de lucru comune. De asemenea, ANAF și CNSP convin să colaboreze cu privire la asigurarea unei comunicări publice unitare asupra rezultatelor analizei de risc și a reducerii evaziunii fiscale.