Ministerul Finanțelor a propus Guvernului să modifice Codul Fiscal astfel încât TVA din contractele de leasing să fie colectată integral la momentul punerii bunului la dispoziția utilizatorului și nu așa cum se practică la momentul acest în România, la fiecare tranșă în parte, dezvăluie un document analizat de Profit.ro. Măsura pune în aplicare o decizie a Curții de Justiție a UE (CJUE) și poate însemna pentru cumpărător un avans majorat cu valoarea TVA, avans total estimat la 1/3 din valoarea totală a bunului față de 20% cât se practică în general. Avansul va crește astfel cu circa 50% față de cât este acum.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
Documentul care indică schimbările pregătite este pus la dispoziția abonaților Profit Insider, la cerere transmisă pe adresa de e-mail profit@profit.ro
CITEȘTE ȘI Avantajele și dezavantajele implanturilor dentare pentru înlocuirea dinților pierduțiDecizia CJUE prevede că, în anumite condiții, transmiterea folosinței bunurilor în cadrul unui contract de închiriere/leasing este calificată drept o livrare de bunuri din punct de vedere al TVA și nu o prestare de servicii.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Legislația fiscală actuală este mai favorabilă comparativ cu decizia CJUE, iar Ministerul Finanțelor recunoaște că alimnierea la dreptul european ar afecta industria de leasing, dar și cei care apelează la aceste servicii. În România, cea mai mare parte a afacerilor companiilor de leasing o reprezintă leasingul auto, astfel că ar putea fi afectată și piața auto.
"Având în vedere că România are obligația respectării acquis-ului comunitar în materie de TVA, acquis care include și hotărârile pronunțate de CJUE în temeiul art. 267 din TFUE, propunem adoptarea variantei de modificare a Codului fiscal în sensul alinierii la decizia CJUE în cauza C - 164/16 Mercedes-Benz", scrie în document, redactat de Ministerul Finanțelor.
Avantajul acestei variante este că asigură îndeplinirea obligației României de respectare a acquis-ului comunitar.
Dezavantaje, identificate de Ministerul Finanțelor
- Măsura ar putea avea un impact negativ asupra pieței de leasing din România în sensul în care operatorii care desfășoară operațiuni de leasing financiar vor avea obligația colectării TVA aferente contravalorii integrale a bunului care face obiectul contractului de la momentul punerii bunului la dispoziția utilizatorului și nu eșalonat, la data specificată în contract pentru efectuarea plății fiecărei rate pe întreaga durată a contractului, așa cum reglementează actualele prevederi ale Codului Fiscal.
- Corelativ, beneficiarii unor astfel de operațiuni ar putea suporta o sarcină imediată mai mare, prin plata TVA aferente întregii contravalori a bunului la momentul punerii bunului la dispoziția acestora.
Statul ar încasa mai mulți bani dacă TVA ar fi colectată integral de la început
Impactul bugetar pe cash-flow al veniturilor din TVA, pe care l-ar genera recalificarea operațiunilor de leasing (financiar) din prestări de servicii în livrări de bunuri, a fost estimat la +28 milioane lei pentru anul 2019, cu mențiunea că acesta poate fi influențat de modificarea față de condițiile actuale a comportamentului beneficiarului, având în vedere creșterea efortului financiar ca urmare a plății integrale a TVA la momentul punerii la dispoziția sa a bunului.
CITEȘTE ȘI Câștigul salarial mediu net a urcat în aprilieMinisterul Finanțelor - Impact economico-social al modificării
În condițiile descrise, în care transferul bunului este prevăzut expres în contractul de leasing, finanțatorul are obligația de a colecta TVA aferentă valorii integrale a bunului, ceea ce înseamnă pentru cumpărător un avans majorat cu valoarea TVA (avans total estimat la 1/3 din valoarea totală a bunului față de 20% cât se practică în general).
Creșterea avansului pentru bunul achiziționat prin leasing financiar face puțin probabilă opțiunea cumpărătorului de a menționa în contract transferul de proprietate, ceea ce înseamnă că piața leasingului financiar ar fi nesemnificativ afectată.
Totodată, există și opțiunea orientării unei părți a cumpărătorilor către creditul bancar dacă leasingul financiar devine mai puțin atractiv prin condițiile contractuale oferite. Și în acest caz, piața bunurilor supuse achiziționării prin leasing financiar nu este afectată, impactul economico-social fiind nesemnificativ.
CITEȘTE ȘI GHID ANAF - Dobânzi și penalități în caz de neplată la termen, nedeclarare sau declarare incorectă a obligațiilor fiscaleTotuși, reducerea cu 10% a pieței de leasing financiar ar însemna o diminuare a cifrei de afaceri cu 250 milioane euro, fiind afectate în special societățile independente.
Guvernul are și varianta a doua, cea a menținerii situației actuale, în care societățile de leasing ar continua să colecteze TVA pentru contractele de leasing financiar pe durata derulării contractului de leasing, respectiv la data facturării fiecărei rate de leasing și doar cuantumul TVA aferent fiecărei rate, și nu integral la data punerii bunului la dispoziția utilizatorului.
În acest caz, însă, România riscă o procedură de infringement din partea Comisiei Europene.