ANAF transmite utilizatorilor Spațiului Privat Virtual (SPV) scrisori în care le reamintește că termenul limită pentru a depune Declarația Unică este 31 iulie și îi roagă să ia în considerare faptul că transmiterea masivă a declarațiilor fiscale în ultima zi poate îngreuna procesul de depunere on-line. Termenul limită pentru depunerea în acest an a Declarației Unice a fost stabilit inițial pentru luna martie, dar a fost extins până la 31 iulie din cauza problemelor grave de funcționare ale site-ului ANAF. Numărul utilizatorilor SPV a trecut de 1 milioane firme și persoane fizice înregistrate.
ANAF transmite aceste scrisori tuturor celor înregistrați în SPV, indiferent dacă trebuie sau nu să depună Declarația Unică.
Chiar dacă site-ul ANAF nu mai are întreruperi în funcționare la fel de dese precum în primele luni ale anului, sistemul IT extrem de încărcat al Fiscului continuă să genereze erori și disfuncționalități la depunerea declarațiilor fiscale.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Rugămintea ANAF către cei care depun Declarația Unică este trecută cu roșu la finalul unei scrisori în care sunt transmise informații pe scurt despre Declarația Unică.
"Un aspect important, pe care vă rugăm să îl luați în considerare în ceea ce privește depunerea on-line, este faptul că transmiterea masivă a declarațiilor fiscale în ultima zi poate îngreuna procesul de depunere on-line. Pentru a se evita suprasolicitarea sistemului informatic, vă rugăm să aveți în vedere că puteți depune declarația unică oricând, până la data de 31 iulie 2019", scrie ANAF.
Recent, Guvernul, la inițiativa Ministerului Finanțelor, a modificat legislația pentru a pemite și anul acesta depunerea Declarației Unice și pe hârtie, motivul fiind tot acela al capacității foarte slabe a ANAF de a procesa depunerea online a unui număr mare de documente.
Scrisoarea ANAF poate fi citită aici
Trebuie precizat că sistemul IT al ANAF nu este controlat de agenție. Tot ce înseamnă infrastructură IT este furnizat de către CNIF (Centrul Național pentru Informații Financiare), aflat în subordinea Ministerului Finanțelor.
De altfel, serviciile IT ale ANAF, inclusiv siteul, funcționează atât de prost, încât a devenit, din păcate o obișnuință pentru utilizatori si, se pare, și pentru autorități.
Profit.ro a prezentat într-un articol de la finele anului trecut situația extrem de gravă a infrastructurii IT. Fiscul și Ministerul Finanțelor funcționează pe o infrastructură IT compusă din peste 1.900 de servere achiziționate în perioada 1998-2017, încărcate în prezent la 99,9% din capacitate, potrivit unui document analizat la momentul respectiv de Profit.ro. Platforma IT are un grad de uzură fizică și morală avansată, cu tehnologii vechi și capacități foarte reduse față de necesități. În plus, sunt utilizate de către Finanțe și instituțiile din subordine, preponderent ANAF, circa 500 de aplicații, dezvoltate în timp fără nicio strategie, în diversele tehnologii hardware și software disponibile la momentul respectiv.