Salariul de bază minim brut pe țară va crește, de la 1 ianuarie, la 3.000 lei lunar, prevede proiectul redactat la nivelul Guvernului.
DOCUMENTUL POATE FI VĂZUT AICI
Profit News TV organizează, pe 22 noiembrie, Maratonul Fiscalității, cu reprezentanți ai autorităților, ai companiilor de consultanță și audit financiar și ai firmelor de consultanță juridică
Guvernul a transmis anterior sindicatelor și patronatelor că se pregătește să fixeze salariul minim brut pe economie obligatoriu în plată, de la 1 ianuarie 2023, la 3.000 lei, din care 200 lei vor fi scutiți de impozit și contribuții sociale.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Conform ministrului Finanțelor, pentru anul următor, în cadrul celor 3.000 de lei, suma de 200 de lei scutită de taxe va fi obligatorie.
În prezent, este opțional un mecanism de acordare de către angajator a unei sume de 200 de lei scutită de taxe, peste salariul minim.
Propunerea estei discutată de Guvern cu patronatele și sindicatele în Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social, iar potrivit unor surse politice este analizată și varianta ca la 3.000 lei, angajatorul să aibă în continuare opțiunea de a acorda 200 lei voluntar, sumă scutită de asemenea de impozite și contribuții.
În toamna anului trecut, Guvernul a aprobat creșterea salariului minim până la 2.550 de lei, măsură care a intrat în vigoare la începutul acestui an.
În România au în prezent salariul minim brut garantat în plată un număr de circa 1,2 milioane de salariați, ceea ce reprezintă aproximativ 23% din numărul total de salariați activi – 5,27 milioane persoane. De majorarea salariului de bază minim la 3.000 de lei vor beneficia însă un număr de 2.181.134 salariați, conform datelor Guvernului.
Majorarea salariului de bază minim brut pe țarp influențează, pe lângă cei 2.181.134 de salariați direct afectați, și mult mai multe drepturi și obligații, cum ar fi:
- modificarea salariului de baza minim brut pe țară determină creșterea contribuției pentru persoane cu handicap neincadrate întrucât acest calcul se raportează la salariul minim (Legea nr. 448/2006 art.78(3));
- modificarea bazei anuale de calcul al contribuției de asigurări sociale în cazul persoanelor care realizează venituri din activități independente/drepturi de proprietate intelectuală întrucât venitul ales de contribuabil nu poate fi mai mic decât nivelul a 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice privind veniturile estimate (Legea 227/2015 art.151);
- majorarea plafonului în funcție de care persoanelor fizice ce obtin venituri non-salariale le poate reveni obligația de a plăti contribuții de asigurări sociale și asigurări sociale de sănătate întrucât aceste plafoane se determină în funcție de nivelul salariului de bază minim brut pe țară în vigoare la termenul de depunere a declarației unice pentru veniturile estimate – (Legea 227/2015-art.145 (1) lit. b);art.180);
- majorarea normelor de venit pentru veniturile din activități independente impuse pe baza normelor de venit. Norma de venit pentru fiecare activitate desfășurată de contribuabil nu poate fi mai mică decât salariul de baza minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare la momentul stabilirii acesteia, înmulțit cu 12. (Legea 227/2015 – art.69(3));
- modificarea salariului de baza minim brut pe țară determină creșterea punctului de amendă întrucât acesta se raportează la salariul minim (Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare – art.98).
Măsura creșterii salariului minim afectează multiple sectoare de activitate, cum ar fi comerțul, transporturile și întreprinderile mici și mijlocii unde nivelul salariilor este mai mic față de medie cu influențe asupra creșterii cheltuielilor cu forța de muncă.