Firmele plătitoare de impozit pe profit și microîntreprinderile care achită impozit pe venit ar urma să aibă dreptul să redirecționeze oricând, într-un interval de 7 ani, către beneficiarii de sponsorizări (entități non-profit, instituții publice sau persoane fizice activând în domeniile educație, cercetare, sănătate, cultură, sport, drepturile omului, protecția mediului, etc.) partea de impozit pe care acum o pot redirecționa doar pentru anul încheiat, prevede o lege adoptată de către Senat. Legea prevede și introducerea unui nou formular fiscal pentru redirecționare, similar celui folosit de persoanele fizice, precum și a unei declarații fiscale recapitulative, relevă date analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Pentru a produce efecte, legea adoptată de Senat trebuie să treacă și de Camera Deputaților, după care să fie promulgată de președinte și publicată în Monitorul Oficial.
În timp ce parlamentarii susțin că multe firme nu folosesc mecanismul de sponsorizare, Consiliul Fiscal atrage atenția că, dacă legea va fi aplicată de către toți cei care au dreptul, la limita maximă, ar putea avea impact de câteva miliarde de lei asupra veniturilor statului, iar inițiatorii proiectului, parlamentarii UDMR, nu au precizat cum vor fi înlocuite aceste venituri.
CITEȘTE ȘI Cum să-ți optimizezi site-ul webModul de finanțare, beneficiarii și nivelul sponsorizărilor deductibile sau redirecționabile sunt prevăzute în Codul fiscal. Astfel, în cazul persoanelor fizice redirecționarea a 3,5% din impozitul achitat, în creștere de la cota inițial prevăzută de 2%, se poate realiza numai către ONG-uri înscrise în registrul de evidență al ANAF și către unități de cult. La nivelul operatorilor economici care datorează profit se poate scădea din impozitul datorat valoarea mai mică rezultând din compararea sumei reprezentând 20% din impozitul pe profit cu 0,75% din cifra de afaceri, iar beneficiarii pot fl oricare dintre cei prevăzuți în Legea nr. 34/1998, Legea nr. 334/2002 și Legea nr. 1/2011. În cazul microîntreprinderilor, acestea pot acorda sponsorizări în limita a 20% din impozitul datorat pe veniturile lor, iar beneficiarii pot fi entitățile care se încadrează în cele prevăzute de legislația privind sponsorizarea.
Potrivit parlamentarilor UDMR, din situațiile întocmite de Ministerul Finanțelor reiese faptul că proporția contribuabililor care decid să susțină financiar beneficiarii pe care Codul fiscal îi precizează este extrem de mică.
Astfel, în anul 2019 sponsorizările microîntreprinderilor au fost de 1,22%, în anul 2020 procentul a crescut la 4,2% din impozitul plătit de acestea, acolo unde Codul fiscal permite 20%. Firmele care datorează impozit pe profit au achitat față de bugetul de stat 15,7 miliarde de lei, iar din acestea 1,27 miliarde (adică 8,1%) au alimentat sectorul neguvernamental. În 2020 proporția a crescut nesemniflcativ la 8,6%. Din impozitul pe veniturile persoanelor flzice, în anul 2019 doar 0,61% din suma totală a fost redirecționată către susținerea entităților non-profit care figurează in Registrul entităților/unităților de cult, deși legislația permite 3,5% din impozitul achitat.