Guvernul intenționează să adopte mai multe măsuri pentru digitalizarea și debirocratizarea administrației, inclusiv a celei fiscale, potrivit Planului Național de Investiții și Relansare Economică, prezentat astăzi. La ANAF, măsurile vizează în principal conectarea caselor de marcat online cu serverele ANAF, introducerea fișierului standard de control (SAF-T), modernizarea site-ului ANAF, dar și a celui al Ministerului Finanțelor, dar și simplificarea plății online a obligațiilor fiscale.
O măsură mult așteptată pentru transformarea digitală a administrației fiscale este proiectul conectării aparatelor de marcat electronice fiscale. Procesul a fost început în luna mai 2020. Calendarul conectării caselor de marcat cu jurnal electronic începe cu perioada 1 iulie-30 septembrie 2020 pentru categoria marilor contribuabili. De la 30 septembrie până la 31 ianuarie 2021 vor fi conectate aparatele de marcat electronice fiscale utilizate de operatorii economici din categoria contribuabililor mijlocii și mici. Prin acest proiect informațiile din economie vor fi primite în timp real, iar datele vor fi folosite în cadrul procesului de analiză.
Un alt pas important pentru informatizarea ANAF este reprezentat de proiectul SAF-T. Acest fișier standard de control contribuie la îmbunătățirea calității actului administrativ și sprijină conformarea fiscală a contribuabililor, dar și detectarea și reducerea fraudei fiscale și asigurarea unei analize de risc mai eficiente.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Simplificarea plăților pentru obligațiile fiscale este un alt pilon important în cadrului procesului de digitalizare al administrației fiscale. Prin strânsa colaborare cu Autoritatea pentru Digitalizarea României, persoanele juridice au posibilitatea să efectueze plăți cu cardul bancar pe platforma ghiseul.ro. Un alt element nou este reprezentat de interconectarea Spațiului Privat Virtual cu platforma ghiseul.ro în beneficiul celor peste 1,3 milioane de utilizatori ai SPV.
Un alt obiectiv este modernizarea platformelor mfinante.gov.ro și anaf.ro. Pentru site-ul Ministerului Finanțelor Publice a fost demarat un parteneriat cu ONG-ul Code4Romania. Proiectul a fost început în luna mai, noua interfață a site-ului urmând a fi implementată în aproximativ 3 luni. Noul portal va respecta cele mai înalte standarde la nivel european în materie de UX/UI și va seta un nou nivel al calității utilizatorului în materie de site-uri guvernamentale în România.
Transformarea digitală a administrației fiscale și a Trezoreriei vizează eliminarea deplasărilor, cozilor la ghișeul fizic și transformarea acestora în click-uri pe dispozitivele electronice. Informatizarea va conduce la o interacțiune simplă cu autoritățile statului. Rezultatele digitalizării se vor traduce într-un grad mai mare de transparență, o mai bună colectare a taxelor și impozitelor, o rată mai mică a evaziunii fiscale, eficientizarea și debirocratizarea instituțiilor.
CITEȘTE ȘI Deficitul bugetar a urcat la 3,59% din PIB. Aproape jumătate este generat de sumele lăsate în mediul economic prin facilitățile fiscale și cheltuieli excepționale adoptate pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19Alte măsuri de digitalizare și debirocratizare în administrație
Crearea hub-ului de interoperabilitate cuplat cu identificarea și conectarea la acesta a regiștrilor de date de bază (principali). Acest lucru va permite instituțiilor responsabile de un serviciu public să ofere accesul digital fără a mai solicita firmelor informații pe care le dețin alte instituții. De exemplu, ONRC va putea să ofere servicii obținând direct informații de la ANAF, Ministerul Afacerilor Interne sau alte structuri ale Ministerului Justiției. Astfel va fi posibilă nu doar furnizarea mai rapidă a unor servicii publice, ci și cresterea corectitudinii acțiunii publice față de contribuabili, cu efecte în scăderea erorilor administrative care se translatează în costuri nete pentru întreprinderi. Valoarea proiectului este estimată la 10 milioane de euro;
Generalizarea utilizării semnăturii electronice la nivelul funcționarilor publici din administrația publică, astfel încât aceștia să poată comunica digital cu firmele, scăzând timpul de reacție și facilitând corectarea timpurie a unor posibile erori;
Dezvoltarea unui punct de contact unic efectiv va crește vizibilitatea serviciilor publice, având ca principal efect scăderea timpului pentru căutarea informației de către firme și cu avantajul încurajării unificării practicii administrative în relația cu firmele și cetățenii. Valoarea proiectului este estimată la 5 milioane de euro;
Introducerea cărții electronice de identitate și a altor scheme de identificare electronică va permite interacțiunea completă la distanță cu administratia publică, cu efectul clar al scăderii costurilor. Valoarea proiectului este estimată la 20 milioane de euro;
Migrarea serviciilor publice într-un cloud guvernamental, cu scopul scăderii costurilor firmelor în interacțiunea cu statul și, pe termen lung, chiar a nevoilor de finanțare a unor servicii. Valoarea proiectului este estimată la 45 milioane de euro;
Realizarea sau refacerea sistemelor informatice implicate în „evenimentele de viață” ale cetățenilor și firmelor. Aspecte esențiale din interacțiunea unei firme cu administrația vor deveni integral digitale: obținerea unor finanțări (ajutor de stat, diferite forme de sprijin, fondul de mediu), înregistrarea unor active (automobile), urmărirea unor procese judiciare, colectarea taxelor, etc;
Dezvoltarea sistemelor de tip Open Data care vor permite un acces structurat al sectorului privat la patrimoniul de date – inclusiv istorice – al administratiei publice;
Realizarea constantă de investiții majore în creșterea capacității de a gestiona riscurile cibernetice.