Ministerul Finanțelor va începe să controleze, inclusiv pentru anii din urmă, modul în care fundațiile, asociațiile non-profit și alți astfel de beneficiari folosesc banii primiți ca sponsorizare/mecenat, în urma redirecționării din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice. Statul va începe să verifice și cum sunt folosiți banii alocați acestora din buget. Controalele vor fi declanșate după ce Curtea de Conturi a constatat că la nivelul Finanțelor și al Fiscului nu există o structură de verificare a acestor bani și nici certitudinea privind legalitatea cheltuirii conform scopului declarat.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Decizia, anunțată săptămâna trecută de Profit.ro ca fiind pregătită, a fost avizată ieri de Guvern.
De ce este important: Foarte multe ONG-uri au activitate în beneficiul societății, asigurând în multe cazuri, persoanelor care au nevoie, ajutor și servicii pe care statul, din diverse motive, nu le furnizează. Există însă suspiciuni că unele astfel de entități nu ar folosi fondurile primite în scopurile pe care le-au declarat. Dacă vor fi descoperite nereguli, cel mai probabil statul va iniția proceduri de recuperare a banilor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Mai este important: La sfârșitul lunii martie a anului trecut, premierul de la acel moment, Sorin Grindeanu, anunța că i-a cerut secretarului general al Guvernului o listă cu ONG-urile de utilitate publică, pentru a vedea domeniile de activitate ale acestora. Statutul de ONG de utilitate publică, acordat de către Guvern sau prin lege specială, aduce o serie de beneficii din partea statului din punct de vedere fiscal sau al accesului la unele resurse ale statului.
Ministerul Finanțelor consideră că introducerea controalelor va reduce și riscul fraudării bugetului de stat pentru viitor.
Astfel, vor fi controlate:
- modul de utilizare a sumelor acordate prin acțiuni de sponsorizare/mecenat pentru susținerea unor activități fără scop lucrativ desfășurate de beneficiarul sponsorizării, respectiv ca activitate filantropică cu caracter umanitar, pentru desfășurarea unor activități în domeniile: cultural, artistic, medico-sanitar sau științific-cercetare fundamentală și aplicată, reducând impozitul pe profit/venit, (în sensul respectării Legii nr. 32/1994),
- modul de respectare a utilizării fondurilor primite de beneficiarii sumelor redirecționate din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice (potrivit prevederilor titlului IV din Codul Fiscal)
- modul de utilizare a fondurilor publice acordate de la bugetul general consolidat pentru finanțarea asociațiilor și fundațiilor non-profit.
Controalele vor viza inclusiv perioada anterioară intrării în vigoare a actului normativ, cu respectarea termenului de prescripție prevăzut de Ordonanța privind organizarea și funcționarea inspecției economico-financiare. Termenul de prescripție este de 5 ani în mod obișnuit și de 10 ani în cazul în care eventuale prejudicii rezultă din săvârșirea unei fapte prevăzute de legea penală.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DOCUMENT Guvernul a aprobat ordonanța care permite firmelor să opteze între impozit pe profit sau pe cifra de afaceri, introduce facilități pentru ONG și simplifică restituirea taxei autoCe a constatat Curtea de Conturi în urma unui control la Ministerul Finanțelor, încheiat în 2016:
- la nivelul Ministerului și al instituțiilor subordonate nu sunt cunoscuți beneficiarii acțiunilor de mecenat și/sau sponsorizare,
- legislația permite sponsorizarea/mecenatul cu deducerea din suma cuvenită bugetului de stat, dar nu obligă contribuabilii să înștiințeze instituțiile statului în legătură cu beneficiarii acțiunilor acestora,
- la nivelul Ministerului Finanțelor nu există nicio structură abilitată de lege care să efectueze controlul modului în care fondurile primite sunt cheltuite de beneficiari (în sensul respectării Legii nr. 32/1994),
- pentru suma de 696,4 milioane lei încasată de fundații și asociații non-profit din impozitul pe profit redirecționat în anul 2015, nu există certitudinea privind legalitatea cheltuirii acesteia conform scopului declarat,
- în anul 2015, persoanele fizice au redirecționat un procent de 2% din impozitul pe venit, fiind finanțate astfel un număr de 27.955 unități beneficiare cu suma totală de 138,1 milioane lei, așa cum rezultă din datele puse la dispoziție de către ANAF. Numărul entităților care au primit sume mai mari de 100.000 de lei este de 89, dintre care 14 au fost finanțate cu sume cuprinse între 500.000 de lei și 4 milioane de lei,
- în ambele situații s-a constatat că la nivelul Ministerului Finanțelor nu a fost identificată nici o structură abilitată de lege care să efectueze controlul modului în care sunt cheltuite fondurile publice primite de către beneficiari,
Aceste lucruri au fost posibile în condițiile în care legislația în vigoare nu face trimitere la modul în care poate fi verificată cheltuirea acestor resurse și nu indică instituția/instituțiile cu atribuții în acest sens, potrivit inspectorilor Curții.
În urma controlului, Curtea de Conturi a decis că „Ministerul Finanțelor va realiza o analiză în vederea atribuirii monitorizării și controlului sumelor alocate de contribuabili din impozitul pe profit și venit unei structuri subordonate, inițiind în acest sens modificările legislative care se impun, astfel încât să fie înlăturată posibilitatea cheltuirii fondurilor primite de beneficiari din impozitul pe profit, respectiv pe venit, în alte scopuri decât cele pentru care s-au înființat.”