De ce tot cade siteul ANAF - 900.000 de români și firme folosesc prin SPV serviciile online ale ANAF, dar serverele sunt vechi și nu fac față

De ce tot cade siteul ANAF - 900.000 de români și firme folosesc prin SPV serviciile online ale ANAF, dar serverele sunt vechi și nu fac față
scris 10 mar 2019

Site-ul ANAF cade de câteva luni atât de des, încât a a început să-i mire chiar și pe cei obișnuiți cu problemele IT ale Fiscului. Motivul este că tot mai multe persoane fizice și firme folosesc serviciile online ale ANAF, de altfel un obiectiv al autorităților, dar asta în timp ce CNIF, centrul care administrează infrastructura IT pentru ANAF și Ministerul Finanțelor, a rămas cu aceleași servere vechi și nu mai face față. De exemplu, numărul utilizatorilor înscriși în Spațiul Privat Virtual (SPV), serviciul online de transmitere de documente cu ANAF, a crescut într-un un an de nouă ori, la aproape 900.000, potrivit informațiilor Profit.ro. Dintre aceștia, aproape 550.000 sunt persoane fizice, iar numărul acestora urcă accelerat în această perioadă, cu circa 10.000 de utilizatori pe zi, în contextul în care se apropie data de 15 martie, termenul limită pentru depunerea Declarației Unice. Din acest motiv, Ministerul Finanțelor a pregătit, acum, un proiect pentru a extinde termenul.

Iar lucrurile se vor înrăutăți, înainte ca o serie de investiții programate mai târziu anul acesta să suplimenteze capacitățile CNIF.

Urmărește-ne și pe Google News

Termenul limită pentru depunerea Declarației Unice va fi extins până la finele lunii iulie, prevede un proiect de Ordonanță de Urgență publicat de Ministerul Finanțelor. Proiectul trebuie aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare.

Potrivit datelor Profit.ro, în prezent, din cei circa 892.000 de utilizatori ai Spațiului Privat Virtual, aproximativ 544.000 sunt persoane fizice, iar restul firme.

"Investițiile la nivelul infrastructurii informatice a ANAF sunt vitale atât pentru o transparență mai bună a relației dintre autorități și cetățean dar și pentru a crește nivelul de colectare a dărilor. Proiecte de modernizare au existat. Cel mai recent, cel finanțat de Banca Mondială, a fost închis fără a lăsa ceva concret în urmă. Această întârziere a investițiilor la nivelul infrastructurii IT va genera pe viitor și mai multe probleme atât autorităților cât și contribuabililor. Un prim obstacol important va fi conectarea la serverele ANAF a caselor de marcat cu jurnal electronic. Dacă situația nu se va schimba, fluxul de date către serverele ANAF va face practic imposibil de folosit această tehnologie în modul în care aceasta a fost proiectată. Investițiile astfel realizate de contribuabili, cu respectarea legii, nu își vor atinge scopul dorit”, a declarat Daniel Anghel, liderul Departamentului de Taxe și Consultanta Juridica PwC România.

EXCLUSIV Teodorovici confirmă: Capitalizarea suplimentară impusă fondurilor de pensii poate fi negociată dacă administratorii înțeleg să investească în domenii prioritare pentru Guvern CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Teodorovici confirmă: Capitalizarea suplimentară impusă fondurilor de pensii poate fi negociată dacă administratorii înțeleg să investească în domenii prioritare pentru Guvern

Sistemul IT a fost pus la grea încercare în ultimele luni de două modificări importante în modul de lucru al ANAF.

Prima este introducerea Declarației Unice anul trecut, dar care de anul acesta se poate depune doar online. Asta înseamnă că pentru aproape 1 milion de persoane cea mai facilă variantă este să-și creeze cont de SPV. De altfel, ANAF promovează constant în rândul populației uilizarea SPV, ca variantă facilă de comunicare.

Vama atenționează firmele care vor fi consecințele ieșirii Marii Britanii, fără acord, din Uniunea Europeană CITEȘTE ȘI Vama atenționează firmele care vor fi consecințele ieșirii Marii Britanii, fără acord, din Uniunea Europeană

Cea de a doua inițiativă de amploare care pune o presiune uriașă pe serverele ANAF este introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic. În prezent sunt instalate la firme peste 300.000 de astfel de case de marcat, dar anul acesta procesul de instalare ar trebui să se încheie, numărul să ajungă la 700.000-800.000 de aparate, care în ultimă etapă să comunice online în timp real cu ANAF. La acest moment, datele din noile case de marcat se transmit online lunar către ANAF, prin intermediul unui formular.

Creșterea numărului de utilizatori de SPV și introducerea noilor case de marcat au sporit foarte mult volumul de date procesate de ANAF. Numărul de documente primite online, la care ANAF răspunde, este în creștere cu circa 30% comparativ cu anul trecut.

Iar asta pe niște servere care și înainte erau încărcate în proporție de 99%. IT-iștii care se ocupă de ANAF au ajuns astfel să facă management de criză - pentru că au prea puține resurse față de cât este necesar, trebuie frecvent să realoce capacitate de calcul de la diverse activități către cele mai urgente și mai importante.

Despre situația gravă a sistemului IT, Profit.ro a scris pe larg la finele anului trecut.

Fiscul și Ministerul Finanțelor funcționează pe o infrastructură IT compusă din peste 1.900 de servere achiziționate în perioada 1998-2017, încărcate la 99,9% din capacitate, potrivit unui document analizat la finele lunii decembrie de Profit.ro. Platforma IT are un grad de uzură fizică și morală avansată, cu tehnologii vechi și capacități foarte reduse față de necesități.

În plus, acum sunt utilizate de către Finanțe și instituțiile din subordine, preponderent ANAF, circa 500 de aplicații, dezvoltate în timp fără nicio strategie, în diversele tehnologii hardware și software disponibile la momentul respectiv.

viewscnt
Afla mai multe despre
anaf
fisc
it
declaratii fiscale
depunere declaratii fiscale
sistem it