Principalele probleme ale formularului de TVA, D394, reclamat la Comisia de tăiat hârtii, au rămas nerezolvate, deși mediul de afaceri spera să fie simplificat. Mai mult, s-a ajuns ca, în urma modificărilor făcute de ANAF, să devină și mai complicat de completat, spune Alexandru Cristea, partener TZA Tax.
Formularul D394 este în topul reclamațiilor de pe site-ul maisimplu.gov.ro, iar oficialii guvernului și-au asumat că îl vor simplifica. La începutul acestui an, D394 a fost aprobat, într-o nouă formă, mult mai complicată decât cea care se aplica până la 1 ianuarie 2016, și ar fi urmat să intre în vigoare pe 1 aprilie.
La prezentarea raportului de performanță al ANAF pentru anul 2015, de la începutul acestei săptămâni, ministrul Finanțelor, Anca Dragu, spunea că ministerul și ANAF lucrează la soluții pentru simplificarea semnificativă a formularelor fiscale și a procedurilor (simplificarea formularelor 088, 394). Ulterior, ANAF a publicat un proiect de modificare, însă mediul privat susține că acesta nu numai că nu simplifică declararea, dar chiar o complică.
“Deși mediul de afaceri în integralitatea sa a acuzat birocrația excesivă și costurile suplimentare survenite automat prin modificarea formularului D394, singurele comentarii care au fost într-adevar adresate sunt minore, de exemplu, particularizarea operațiunilor efectuate de operatori în regim special, cum ar fi agențiile de turism sau evidențierea operațiunilor pentru care există măsuri tranzitorii privind trecerea de la cota TVA de 24% la 20%”, explică Alexandru Cristea.
CITEȘTE ȘI Culmea birocrației: Formularul de TVA, ”simplificat” după reclamațiile mediului privat, devine, în fapt, mai complicat“Se poate astfel lesne observa faptul că principalele probleme au rămas nerezolvate. În plus, prin introducerea necesității prezentării unor informații suplimentare (precum cele legate de anumite tranzacții, în funcție de valorile implicate pe fiecare factură – ex. livrările/achizițiile de telefoane mobile sau microprocesoare), povara administrativă și de conformare a crescut semnificativ pentru contribuabil”, adaugă acesta, concluzionând că s-a ajuns ca formularul să fie și mai complicat de completat. În aceste condiții, amânarea termenului de intrare în vigoare a noului formular până la 1 iulie 2016 nu va atenua/ împiedica apariția costurilor suplimentare de adaptare a sistemelor informatice interne ale companiilor la noile reglementări, precum și problemele legate de implementare și conformare din partea contribuabilului.