Noua schemă de ajutor de stat privind stimularea amplăsării de stații de încărcare a autovehiculelor electrice și electrice hibrid pulg-in, anunțată de Profit.ro și pentru care a fost solicitată aprobarea Comisiei Europene, urmează a fi avizată în ședința de astăzi a Guvernului. Autoritățile promiteau inițial subvenții pentru circa 1.000 de firme, dar acum calculul arată 600 de beneficiari.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
Profit.ro a relatat anterior că Administrația Fondului de Mediu și Consiliul Concurenței au transmis Comisiei Europene, la finele anului trecut, proiectul preliminar al unei noi scheme de ajutor de stat privind stimularea amplăsării de noi stații de încărcare a autovehiculelor electrice și electrice hibrid pulg-in.
De ce este important: Este vorba despre o subvenție nouă, având în vedere că, în prezent, programele Rabla și Rabla plus acordă subvenții pentru achiziția de autovehicule noi, electrice sau hibrid, iar Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi propune dezvoltarea și susținerea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic, respectiv stații de reîncărcare pentru vehicule electrice.
Proiectul se afla la finele anului trecut în stadiu de prenotificare la Bruxelles, iar autoritățile de la București aucerut de la Comisia Europeană chiar aprobarea acestei scheme de ajutor, conform unui document oficial al Ministerului Mediului.
CITEȘTE ȘI Inspecția tehnică periodică (ITP) ar putea fi efectuată și în afara României. Țările în care ar fi posibilă
CITEȘTE ȘI Cererea demisiei i-a convins pe ministrul Transporturilor și șeful CNAIR să se dea mai repede din calea turiștilor spre litoral. "FPTR a redeschis autostrada!"
Schema de ajutor se va desfășura în perioada 2019-2025
”Instalarea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice nu s-a dovedit a fi o activitate economică profitabilă, având în vedere că, la momentul de față, doar 1200 de vehicule electrice sunt înmatriculate în România (conform Registrului Auto Român). Programul destinat dezvoltării infrastructurii de încărcare, lansat de Administrația Fondului pentru Mediu în cadrul unei schemede minimis, a prezentat interes redus, dat fiind pragul de 200.000 de euro, care a fost perceput ca o piedică în dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare, având în vedere costurile prohibitive ale echipamentelor. Astfel, ținând cont de numărul mic de autovehicule electrice, cererea redusă de alimentare cu energie nu ar susține amortizarea eventualelor investiții, într-o perioadă acceptabilă din punct de vedere economic”, se arată în memorandumul pentru avizarea noii scheme.
Schema se adresează, potrivit calculuiui actualizat al autorităților, unui număr de 600 potențiali beneficiari, cu un număr mediu anual de 86 de beneficiari.
Bugetul alocat schemei este de 250 milioane lei, repartizat astfel:
Schema de ajutor de stat se adresează operatorilor economici, ce activează în toate sectoarele/domeniile de activitate.
Activitățile eligibile în cadrul schemei de ajutor de stat sunt cele aferente dezvoltării infrastructurii de alimentare a autovehiculelor cu energie electrică.
Mai exact, sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele categorii decheltuieli:
- cheltuieli cu achiziția de stații de reîncărcare a acumulatorilor autovehiculelor electrice;
- cheltuieli cu montajul stațiilor de reîncărcare;
- cheltuielile efectuate pentru realizarea și instalarea panourilor de semnalizare/informare a stațiilor de reîncărcare;
- cheltuieli cu branșamentul stațiilor de reîncărcare la rețeaua de distribuție energie electrică;
- cheltuieli cu punerea în funcțiune a stațiilor de reîncărcare.
CITEȘTE ȘI Companiile de ridesharing așteaptă un semn de la Guvern; taximetriștii amenință cu greva foameiAutoritățile guvernamentale arată că un număr limitat de puncte de reîncărcare sunt disponibile în Româniala momentul actual.
”90% sunt deținute de operatori privați (hypermarket-uri, restaurante, hoteluri, etc.) și au un regim de utilizare privat sau semi-privat. Punctele dereîncărcare publice sunt deținute de instituții și reprezintă 10% din total. Subliniem că puterea acestora nu depășește 22kw. Prin urmare, intervenția statului este necesară pentru dezvoltarea unei rețele extinse, sustenabile, care să permită deplasarea între diferite puncte de interes. De asemenea, subliniem că investiția este considerabilă, iar perioada de amortizare a acesteia poate depăși 10 ani. Mai mult, din informațiile pe care le deținem, stațiile de reîncărcare sunt concentrate în localități, iar, prin prezenta măsură de ajutor, dorim interconectarea localităților, astfel încât posesorii demașini electrice să le poată folosi și în afara orașelor”, se mai arată în memorandumul de avizare a schemei.
Mai mult, în memorandum se arată că; ”Luând în considerare informațiile de mai sus, putem observa că instalarea stațiilor de reîncărcare nu s-a făcut cu un scop pur comercial, ci mai degrabă din motive de marketing sau pentruîndeplinirea unor criterii impuse prin directive U.E. Prin urmare, pentru a construi o rețea națională eficientă, intervenția statului este justificată”.
Profit.ro a relatat că anul trecut, Ministerul Mediului a solicitat Comisiei Europene aprobarea pentru 2018 a schemei de ajutor de stat privind finanțarea dezvoltării infrastructurii de reîncărcare a autovehiculelor electrice, în condițiile în care singurele finanțări au fost acordate în 2016.
Atunci, în cadrul sesiunii deschise în perioada 15 septembrie - 15 noiembrie 2016, a fost solicitată finanțare pentru instalarea a aproximativ 150 de stații, 9 solicitanți fiind unități administrativ-teritoriale, iar 39 persoane juridice de drept privat, valoarea totală solicitată fiind de aproximativ 15.000.000 lei. Guvernul nu a finanțat însă decât 9 proiecte, cheltuind doar 1% din bugetul alocat.
Conform unui document oficial, în cadrul sesiuni din 2016, Administrația Fondului de Mediu a încheiat 9 contracte pentru finanțarea a doar 16 stații de reîncărcare a acumulatorilor pentru autovehicule electrice și electrice hibrid pulg-in.
Stațiile de reîncărcare au fost aprobate pentru următoarele localități:
CITEȘTE ȘI Călătorii gratis cu avionul pentru o anumită categorie de persoane
Administrația Fondului de Mediu a lansat, anul acesta, pentru perioada 18 octombrie 2018 - 15 ianuarie 2019, o nouă sesiune de finanțare aferentă Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi propune dezvoltarea și susținerea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic, respectiv stații de reîncărcare pentru vehicule electrice, exclusiv pentru municipii reședințe de județ.
Potrivit Ghidul de finanțare a programului, Guvernul va subvenționa cu cel mult 190.000 lei/ unitate instalarea de stații de încărcare a vehiculelor electrice exclusiv de către primăriile municipiilor reședință de județ și de către cea a Capitalei, banii provenind din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră alocate României de către UE.
Finanțarea este acordată în procent de maximum 90% din cheltuielile eligibile și în limita sumelor maxime ce pot fi alocate pentru fiecare solicitant. Sumele maxime ce pot fi acordate pentru fiecare solicitant sunt stabilite în funcție de numărul de locuitori, conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică și anunțate la data lansării sesiunii de depunere a proiectelor.
Prin program sunt finanțate stațiile de reîncărcare formate din minimum 3 puncte de reîncărcare de putere înaltă, alimentate de același punct de livrare din rețeaua publică de distribuție, din care 2 puncte de reîncărcare permit încărcarea în curent continuu, fiecare la o putere ≥ 50 kW și 1 punct de reîncărcare permite încărcarea în curent alternativ la o putere >22 kW a vehiculelor electrice.