Guvernul va amâna termenul de la care vor fi aplicate firmelor amenzi pentru lipsa caselor de marcat cu jurnal electronic ori a imprimantelor fiscale, Ministerul Finanțelor anunțând în această seară că va propune amânarea și confirmând astfel informațiile transmise anterior de Profit.ro. Noile case de marcat devin obligatorii din iunie pentru companii mari și mijlocii, dar, cum a anunțat anterior Profit.ro, nu pot fi astăzi cumpărate. Planul gândit la acest moment este o ordonanță de urgență care să amâne data de la care firmele pot fi amendate.
De ce este important: Aproximativ 27.000 de firme mari și mijlocii trebuie să aibă astfel de echipamente funcționale de la 1 iunie, printre acestea fiind, de exemplu, marile lanțuri de retail sau de benzinării. Chiar dacă acestea vor reuși să le cumpere, nu vor avea timp să le pună și în funcțiune, proces de asemenea destul de complex.
Mai este interesant: În total, aproximativ 800.000 de case de marcat cu jurnal electronic vor trebui schimbate, majoritatea covârșitoare, însă, până la 1 august, întrucât companiile care au ca termen 1 iunie utilizează preponderent imprimante fiscale. Efortul pentru instalarea a 800.000 de case de marcat într-un termen scurt este imens, inclusiv ca personal, astfel că Ministerul Finanțelor și ANAF ar trebui să urmărească atent cum decurge procesul și să intervină unde este necesar pentru ca lucrurile să se desfășoare optim.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Prin amânarea doar a datei de la care vor fi aplicate amenzi, autoritățile vor să evite o nouă prorogare, a cincea începând din 2015, a termenelor de la care casele de marcat devin obligatorii, 1 iunie pentru companii mari și mijlocii și 1 august pentru cele mici. Finanțele se tem că o nouă amânare ar induce firmelor ideea că nu trebuie să se grăbească la cumpărarea aparatelor, dar nu doresc nici să le amendeze, întrucât punerea în vânzare a noilor case a fost întârziată, iar firmele care trebuie să cumpere echipamentele nu au de unde să le procure efectiv, cu numai câteva săptămâni înaintea datei limită.
Proiectul de ordonanță de urgență anunțat oficial în această seară de Finanțe prevede amânarea cu 3 luni a aplicării sancțiunii prevăzută de lege pentru nedotarea cu noile aparate de marcat electronice fiscale, pentru a permite operatorilor economici să achiziționeze, să fiscalizeze și să testeze aparatele de marcat cu jurnal electronic.
Astfel, în cazul contribuabililor mari sau mijlocii, amenda va fi aplicată începând cu 1 septembrie 2018 în loc de 1 iunie 2018, iar în ceea ce privește contribuabilii mici, aceasta va fi valabilă de la 1 noiembrie 2018 în loc de 1 august 2018. După expirarea acestor intervale, sancțiunea poate fi aplicată doar pentru faptele săvârșite începând cu 1 septembrie 2018, respectiv 1 noiembrie 2018, după caz.
CITEȘTE ȘI Reguli dure pregătite pentru consultanți fiscali, contabili, bănci și avocați, vor fi afectate și multinaționaleleDe asemenea, va fi amânată cu 3 luni, până la 1 noiembrie 2018, aplicarea sancțiunii prevăzută de lege pentru comercializarea de către distribuitorii autorizați a vechilor aparate de marcat, astfel încât, dacă va fi cazul, operatorii economici care își deschid noi afaceri sau puncte de lucru să poată achiziționa un aparat de marcat, în caz contrar aceștia riscând blocarea activității.
Totodată, va fi prelungită cu 3 luni, până la 31 octombrie 2018, termenul limită până la care își mențin valabilitatea avizele/autorizațiile privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu rolă jurnal, termenul în vigoare fiind 31 iulie 2018.
"În această perioadă de grație, organele de control urmează să realizeze acțiuni cu caracter preventiv și de îndrumare, în baza art. 151 alin.(4) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală", anunță Finanțele.
Cât sunt amenzile
Amenzile pentru firmele care nu respectă această obligație, conform legislației în vigoare, sunt cuprinse între 8.000 de lei și 10.000 de lei. La amendă se adaugă și suspendarea activității operatorului economic la unitatea de vânzare până la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal și prezentarea dovezii de plată a amenzii sau a jumătate din cuantumul acesteia, după caz, precum și confiscarea sumelor pentru care nu au fost emise documente justificative.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Fiscul cere 100 milioane lei de la peste 300.000 de români, printre care avocați și contabili. Un nou val de decizii de impunere, așteptat și în acest anPrimul val, cel care trebuie să aibă noile echipamente fiscale operaționale de la 1 iunie, va include 3.000 de mari contribuabili și în jur de 24.000 (conform celor mai recente date disponibile) de contribuabili mijlocii. Potrivit informațiilor Profit.ro, aceste firme au nevoie de până la 30.000 de aparate fiscale noi, preponderent imprimante fiscale.
După achiziție, casa de marcat/imprimanta fiscală trebuie înregistrată la Fisc și montată de personalul specializat al distribuitorului. Acest proces ar putea, de asemenea, dura foarte mult, întrucât nici ANAF și nici distribuitorii nu au suficienți angajați pentru a face față schimbării unui număr atât de mare de aparate fiscale în termen atât de scurt.
Imprimantele fiscale sunt sisteme mai performante și mai scumpe, folosite de obicei de firmele mari, în timp ce casele de marcat sunt utilizate de firmele mai mici. Imprimantele fiscale pot fi folosite conectate la dispozitive cum ar fi smartphoneuri, laptopuri sau tablete.
Până la momentul publicării acestui articol, nicio firmă de distribuție de aparate de marcat fiscale nu a primit avizul final pentru a putea vinde. Mai multe firme au aprobările tehnice și se află în prezent în analiza unei comisii de la Ministerul Finanțelor, comisie care ar trebui să acorde cât de curând avizele de vânzare.
CITEȘTE ȘI Firmele - avertizate să se pregătească pentru viitoarele condiții: Cât de scumpe vor fi casele de marcat cu jurnal electronicCine ar trebui să aplice amenzile
Controlul funcționării și utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, constatarea contravențiilor, precum și aplicarea sancțiunilor sunt atribuții ale structurilor din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și ale structurilor Inspectoratului General al Poliței Române.