Completare pregătită la Legea prevenirii: Firmele scapă de dispozițiile executorii ale controalelor ANAF până la decizia definitivă a instanței. Cu un argument electoral - simpatia antreprenorilor

Completare pregătită la Legea prevenirii: Firmele scapă de dispozițiile executorii ale controalelor ANAF până la decizia definitivă a instanței. Cu un argument electoral - simpatia antreprenorilor
scris 18 mar 2019

Firmele care se consideră nedreptățite de un control al unei autorități a statului vor putea formula plângere prealabilă în instanță împotriva dispoziției obligatorii emise împotriva lor, iar introducerea acțiunii va suspenda executarea dispoziției obligatorii până la soluționarea definitivă și irevocabilă a cauzei. 

Facilitățile sunt cuprinse într-o inițiativă legislativă care a fost elaborată ca o completare al Legea prevenirii.

Urmărește-ne și pe Google News

Potrivit motivării, proiectul nu se referă la obligațiile curente ale agenților economici, care sunt plătite lunar, trimestrial sau anual, ci la actele individuale emise de instituțiile statului cu atribuții de supraveghere, autorizare sau control al activitații companiilor.

VIDEO DIN CONTROL Case de marcat cu jurnal electronic - Antifrauda a început controale riguroase. În ultimele luni nu a dat nicio amendă pe noile case de marcat CITEȘTE ȘI VIDEO DIN CONTROL Case de marcat cu jurnal electronic - Antifrauda a început controale riguroase. În ultimele luni nu a dat nicio amendă pe noile case de marcat

”Este vorba, în esență, de aplicarea principiului potrivit căruia, orice persoană fizică sau juridică are dreptul să conteste un act individual, nu doar la la instituția care a emis acel act, ci și la o instituție superioară, în cazul de față instanțele de judecată, iar până când această instituție neutră, va stabili care din părți are dreptate, dispozițiile obligatorii din acel act individual, emise în mod unilateral de către instituția statului, să fie suspendate, astfel încât să nu fie afectată activitatea operatorului economic”, arată autorii proiectului.

Ei susțin că, de cele mai multe ori, astfel de acte individuale emise de autoritatea de control sunt cauza solicitărilor companiitor de intrare în procedură de insolvență voluntară întrucât nu au posibilitatea de a achita sumele stabilite fără a le fi dat peste cap planul de afaceri. 

”În urma discuțiilor cu diverși antreprenori, marea lor majoritate au făcut referire la faptul că în urma controalelor efectuate în special de către reprezentanții ANAF (dar și de alte instituții cu atribuții de control și/sau autorizare, în funcție de obiectul de activitate al companiei), inspectorii stabilesc în mod arbitrar diverse sume ca obligații de plată pentru companii, ca urmare a unor interpretări personale ale unor prevederi ale legistăției, regulamentelor, instrucțiunilor sau normelor de aplicare în domeniul respectiv. Compania care se consideră nedreptățită are posibilitatea de a contesta actul de control tot la instituția care a emis actul, iar în 99% din cazuri contestația este respinsă. Ulterior, compania poate ataca actul de contrat în instanță, însă dispozițiile obfigatorii din actul de control sunt executorii, compania neavând posibilitatea să suspende executarea până la emiterea de către instanță a unei decizii definitive și irevocabile, fapt care poate aduce acea companie în pragul insolvenței”, explică inițiatorii.

Prin urmare, soluția propusă de aceștia pentru companii este similară cu cea aplicabilă în cazul suspendării permisului de conducere, care în care care se consideră nedreptățită de o astfel de măsură poate introduce acțiune în instanță și până la pronunțarea unei soluții definitive și irevocabile lși primește permisul de conducere înapoi.

DNA: \ CITEȘTE ȘI DNA: "Atenție" de peste 2 milioane euro din Austria către Sebastian Vlădescu pentru a interveni pe lângă ministrul Transporturilor

Potrivit proiectului de lege, firmele care se consideră nedreptățite pot formula piângere prealabilă împotriva dispoziției obligatorii din actul individual emis, în temeiul Legii contenciosului administrativ, iar soluționarea plângerilor prealabile formulate împotriva dispoziției obligatorii se va face în primă etapă, ca și până acum, de către instituția statului emitentă a actului individual respectiv.

Plângerea prealabilă va suspenda, însă, executarea dispoziției obligatorii, urmând a fi soluționată prin decizie motivată, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării.

Împotriva deciziei autorității va putea fi formulată acțiune în termen de 15 zile iucrătoare de la comunicarea acesteia, tot în temeiul Legii contenciosului administrativ, iar introducerea acțiunii va suspenda executarea dispoziției obligatorii până la soluționarea definitivă și irevocabilă a cauzei, prevede proiectul.

În cazul obținerii unei soluții favorabile, în funcție de caz, atât operatorul economic, cât și instituția statului au dreptul la despăgubiri, majorări și/sau penalități de întârziere, mai prevede proiectul.

EXCLUSIV Cum vrea Guvernul să modifice taxa pe activele bancare. Ultima variantă discutată - surse CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cum vrea Guvernul să modifice taxa pe activele bancare. Ultima variantă discutată - surse

Autorii inițiativei sunt deputații ALDE Ștefan-Alexandru Băișanu, Adrian Mocanu și Daniel Olteanu, care au inițiat recent și un proiect de desființare a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) și revenire la fostele instituții care au reglementat, până în aprilie 2013, piața de capital, a asigurărilor și a pensiilor private - proiect de care conducerea ALDE s-a dezis în mod oficial.

Autorii recunosc în motivarea proiectului că demersul lor are și un motiv electoral, respectiv atragerea voturilor mediului de afaceri.

”Această inițiativă poate fi una parlamentară și ar atrage un capital de simpatie semnificativ din rândul antreprenorilor, care reprezintă electoratul țintă pentru noi”, afirmă parlamentarii.  

viewscnt
Afla mai multe despre
control
dispozitie
executoriu
suspendare
decizie
instanta
definitiva
firme
proiect
lege