Compania Națională a Uraniului (CNU), aflată în dificultăți financiare, va trebui să dea înapoi ajutorul de stat primit, la fel ca în cazul CFR Marfă, Comisia Europeană urmând să emită o decizie și în cazul CNU, a declarat luni pentru News.ro președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.
”La Compania Națională a Uraniului s-a acordat un ajutor de salvare. Compania nu și-a revenit. Comisia va emite o decizie de recuperare a acelui ajutor de stat și vom trece la restructurare”, a declarat luni pentru News.ro președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.
El spune că a purtat deja discuții la Comisia Europeană pe marginea acestui subiect.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Pentru a recupera banii dați, compania va trebui restructurată”, precizând că nu știe dacă se pune problema unor disponibilizări.
Comisia Europeană a inițiat în luna mai 2018 o investigație aprofundată pentru a evalua dacă diferitele măsuri de sprijin public acordate de autoritățile române Companiei Naționale a Uraniului sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat pentru întreprinderile aflate în dificultate.
La 12 iunie 2017, România a notificat Comisiei un plan de restructurare a CNU. Planul de restructurare prevedea acordarea unui sprijin în valoare de aproximativ 95 de milioane euro (441 de milioane lei) pentru CNU, sub formă de granturi, subvenții, anularea unor datorii și conversie a datoriei în acțiuni. Acest plan succedea unui împrumut urgent sub formă de ajutor pentru salvare în valoare de aproximativ 13,3 milioane euro (62 de milioane lei), acordat pentru menținerea întreprinderii pe linia de plutire, pe care Comisia l-a aprobat în septembrie 2016 cu titlu temporar.
Aceeași situație este și la Complexul Energetic Hunedoara.
”Complexul Energetic Hunedoara a primit un ajutor de stat de salvare. Nu a fost suficient. Trebuie trecut la un plan de restructurare. Comisia a emis anul trecut o decizie de recuperare a acelui ajutor de stat și acum discută planul de restructurare”, a adăugat Chirițoiu.
În cazul CFR Marfă a fost cazul unei ștergeri a datoriilor în 2013.
”Pentru că privatizarea CFR Marfă nu a mai avut loc, iar compania nu s-a restructurat și nu a revenit pe profit, Comisia va cere repunerea pe rol a datoriilor șterse în 2013, decizie care va veni în curând și care va trebui să fie urmată de o restructurare a companiei”, a precizat președintele autorității de concurență.
CFR Marfă se confruntă cu dificultăți financiare cel puțin din 2009.
Bogdan Chirițoiu a vorbit și în luna octombrie, în cadrul unui seminar la Sinaia, de situația dificilă a CFR Marfă.
"Compania are datorii către CFR Infrastructură de peste 400 milioane euro, care sunt datoriile ei vechi, șterse în pregătirea privatizării, privatizare care a eșuat acum câțiva ani. De atunci nu s-a mai întâmplat nimic. La vremea respectivă, Comisia Europeană a acceptat să fie șterse datoriile, pentru ca societatea să fie atractivă pentru privatizare. Asta înseamnă că datoriile vor fi repuse pe rol, cu dobândă", a declarat atunci președintele Consiliului Concurenței.
Comisia Europeană a lansat, la jumătatea lunii decembrie 2017, o investigație aprofundată pentru a determina dacă stingerea de către statul român a datoriilor operatorului de transport feroviar de marfă CFR Marfă și necolectarea datoriilor companiei i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.
CFR Marfă este operatorul istoric de pe piața română de transport feroviar de marfă și este deținut în totalitate de stat. De mai mulți ani, compania se confruntă cu dificultăți economice. Aceasta are un nivel ridicat de îndatorare, în principal față de agențiile naționale de securitate socială și administrare fiscală, precum și față de managerul român de infrastructură feroviară, CFR Infrastructură, care se află, de asemenea, în totalitate în proprietatea statului.
Investigația efectuată de Comisie a avut în vedere o serie de măsuri de ajutor de stat în favoarea CFR Marfă, constând în conversia creanțelor în acțiuni în valoare de 1,669 miliarde lei (circa 360 de milioane euro) în 2013 și necolectarea, cel puțin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale și a taxelor datorate de CFR Marfă, precum și a datoriilor companiei față de CFR Infrastructură.