Datoriile la buget ale firmelor aflate în procedură de insolvență vor putea fi cesionate către terți doar după plata integrală a prețului către stat, înainte de încheierea contractului de cesiune, preț care nu poate fi mai mic comparativ cu valoarea datoriei, sau după constituirea de garanții, dacă plata va fi efectuată în limita de 3 ani, prevăzută de lege, potrivit unui proiect de ordin al președintelui ANAF. Guvernul a introdus anul trecut în septembrie, prin ordonanță de urgență, posibilitatea cesiunii creanței bugetare, parte a unui pachet mai amplu de modificări la legislația insolvenței.
Proiectul de ordin ANAF impune îndeplinirea următoarelor condiții, conform legii din septembrie, în ce privește cesiunea de creanțe:
- prețul cesiunii să fie cel puțin egal cu valoarea creanțelor bugetare, asigurându-se recuperarea integrală a creanțelor bugetare înscrise în tabelul definitiv de creanțe;
- plata prețului cesiunii și recuperarea creanțelor bugetare să se realizeze într-o perioadă de maximum 3 ani de la data încheierii contractului de cesiune;
- cesionarul să justifice un interes public în vederea cesionării creanței;
- necesitatea constituirii de garanții, cu excepția situației în care plata se efectuează integral până la data încheierii contractului de cesiune.
Ordinul președintelui ANAF va reglementa operațiunile necesare cesiunii de creanță în situația debitorilor aflați în insolvență, fiind constituită o comisie de selecție a cesionarului pentru recuperarea creanțelor bugetare care să analizeze îndeplinirea condițiilor de selecție având în vedere o serie de criterii, dintre care termenul de plată cât mai scurt, oferta cea mai avantajoasă și garanția cea mai favorabilă din perspectiva maximizării recuperării creanțelor bugetare.
Având în vedere faptul că renunțarea la veniturile statului trebuie să se realizeze cu asigurarea maximizării recuperării creanțelor bugetare cu care ANAF s-a înscris în tabelul definitiv de creanțe, s-a prevăzut prin proiectul de ordin constituirea de garanții, întrucât în caz contrar această măsură ar putea implica elemente de natura ajutorului de stat.
ANAF argumentează că ordonanța de urgență a Guvernului din 2018, care a introdus în legislație această modificare, nu exclude posibilitatea constituirii de garanții, în timp ce menționează posibilitatea creditorului bugetar și nu obligația de a cesiona creanțele deținute.
Astfel, prin acest proiect de ordin ANAF vrea să reglementeze constituirea de garanții în anumite condiții, în funcție de termenul propus de cesionar pentru plata prețului cesiunii, astfel:
- fără constituire de garanții, în situația în care prețul cesiunii este plătit până la data încheierii contractului de cesiune;
- cu constituire de garanții, a căror valoare trebuie să acopere:
- cuantumul creanțelor bugetare cu care ANAF s-a înscris în tabelul definitiv de creanțe, precum și valoarea dobânzilor aferente prețului cesiunii calculată potrivit Codului de procedură fiscală, în situația în care plata prețului cesiunii se face într-o perioadă mai mare de 30 de zile de la data încheierii contractului de cesiune;
- cuantumul creanțelor bugetare cu care organul fiscal s-a înscris în tabelul definitiv de creanțe, în situația în care plata prețului cesiunii se face într-o perioadă de până la 30 de zile, inclusiv, de la data încheierii contractului de cesiune.
În cazul garanțiilor de natura scrisorii de garanție/ poliței de asigurare de garanție proiectul de ordin prevede ca perioada de valabilitate a acesteia să fie cu cel puțin 30 de zile mai mare față de ultimul termen de plată stabilit conform contractului de cesiune.
Tipul de garanții ce pot fi constituite și principiile ce au fost avute în vedere la elaborarea proiectului de ordin, sunt cele reglementate de Codul de procedură fiscală.