Povara dobânzilor este tot mai ridicată pentru stat în contextul în care și datoria publică a explodat în ultimii ani și a depășit, la începutul acestui an, pragul de 50% din PIB. Îndatorarea statului s-a menținut în martie peste 50% din PIB, pentru a treia lună consecutiv peste acest prag, potrivit datelor analizate de Profit.ro.
Guvernanții, care tocmai au bifat, ieri, cea mai mare creștere economică trimestrială din UE, cu o neașteptată creștere a economiei în primul trimestru din 2022 cu 5,2% în termeni trimestriali (comparativ cu trimestrul al patrulea al anului trecut) și cu 6,5% în termeni anuali (comparativ cu primul trimestru din 2021), încearcă să minimalizeze această problemă a dobânzilor, astfel încât să poată împrumuta în continuare fără opreliști sume cât mai mari, însă situația nu este pe departe una bună pentru România. La nivelul de 50%, datoria României, deși a crescut în ultimii ani, este sub media europeană. Problema României este, însă, că veniturile statului sunt printre cele mai reduse din UE, iar dobânzile printre cele mai mari, astfel că povara datoriei publice, calculată ca pondere a costurilor cu dobânzile în veniturile bugetare, este printre cele mai ridicate la nivel european.
De ce este important: Statul nu este un exemplu pentru cetățenii săi și nu trăiește în limitele veniturilor pe care le colectează din taxe și impozite. Guvernanții, indiferent de partid, preferă calea ușoară a împrumuturilor în locul unei corecții a cheltuielilor care ar adcue aparatul de stat mai aproape de nivelul veniturilor, dar i-ar lăsa cu mai puțini bani la dispoziție. O altă variantă ar fi creșterea taxelor pentru a finanța cheltuielile pe care autoritățile le consideră necesare, însă aceasta este o măsură nepopulară.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De asemenea important: O raportare a costului cu dobânzile sau a datoriei publice doar la PIB ascunde în mare parte situația mai gravă a finanțelor României. Pentru a evalua povara datoriei, raportarea trebuie făcută la veniturile statului. Statul român are venituri ca pondere în PIB foarte mici raportat la țările UE, astfel că are și o capacitate mult mai redusă de a susține datorie publică.
Potrivit calculelor Profit.ro pe baza datelor Direcției Generale Afaceri Economice și Financiare a Comisiei Europene (date privind costul cu dobânzile și venituri totale), disponibile în tabelul de mai jos, România ar urma să dea 5,4% din venituri pe dobânzi în acest an. Doar trei țări au o situație mai gravă, Italia - 6,1%, Grecia - 5,5% și Ungaria - 5,41%.
Comparativ cu anul anterior, situația României ar însemna o înrăutățire. În 2021, o povară a datoriei mai ridicată au avut Italia, Portugalia, Ungaria, Grecia și Spania. În timp ce Italia, Portugalia, Ungaria și Spania ar înregistra în 2022 o îmbunătățire a acestui raport, în România și Grecia situația este estimată să devină mai tensionată.
Datele Direcției Generale Afaceri Economice și Financiare a CE reprezintă estimări bazate pe proiecții macroeconomice ale Comisiei, într-un climat economic volatil. De exemplu, dobânzile la care se împrumută statul român se află însă în creștere accelerată, astfel că situația ar putea fi la final de an mai complicată chiar decât cea care reiese din tabelul de mai jos.
2022 | 2021 | 2020 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dobânzi din venituri % | Cheltuieli dobânzi (mld.euro) | Total venituri (mld.euro) | Dobânzi din venituri % | Cheltuieli dobânzi (mld.euro) | Total venituri (mld.euro) | Dobânzi din venituri % | Cheltuieli dobânzi (mld.euro) | Total venituri (mld.euro) | ||
1 | Italia | 6,1 | 53,7 | 882,1 | 7,3 | 60,7 | 831,4 | 7,3 | 57,3 | 786,0 |
2 | Grecia | 5,5 | 4,8 | 87,9 | 5,3 | 4,5 | 84,9 | 6,0 | 4,9 | 82,2 |
3 | Ungaria | 5,4 | 3,8 | 70,2 | 5,6 | 3,5 | 62,0 | 5,4 | 3,2 | 59,6 |
4 | România | 5,4 | 4,7 | 87,1 | 5,1 | 4,0 | 79,2 | 4,3 | 3,1 | 71,8 |
5 | Portugalia | 5,3 | 5,2 | 97,9 | 5,8 | 5,5 | 94,2 | 6,7 | 5,8 | 87,0 |
6 | Spania | 5,0 | 26,8 | 536,6 | 5,2 | 26,3 | 509,7 | 5,4 | 25,2 | 465,4 |
7 | Cipru | 4,1 | 0,4 | 9,7 | 4,3 | 0,4 | 9,3 | 5,9 | 0,5 | 8,5 |
8 | Malta | 3,6 | 0,2 | 5,5 | 4,0 | 0,2 | 5,0 | 4,3 | 0,2 | 4,7 |
9 | Irlanda | 3,5 | 3,4 | 96,7 | 3,4 | 3,2 | 93,1 | 4,5 | 3,8 | 83,6 |
10 | Croația | 3,2 | 0,9 | 28,1 | 3,4 | 0,9 | 26,2 | 4,2 | 1,0 | 23,7 |
11 | Slovenia | 3,0 | 0,7 | 23,4 | 3,2 | 0,7 | 22,2 | 3,9 | 0,8 | 20,5 |
12 | Belgia | 2,9 | 7,4 | 254,5 | 3,5 | 8,4 | 241,8 | 3,9 | 8,9 | 229,0 |
13 | Slovacia | 2,8 | 1,2 | 42,3 | 3,1 | 1,2 | 39,1 | 3,0 | 1,1 | 36,9 |
14 | Zona euro | 2,7 | 158,8 | 5.885,9 | 3,0 | 169,3 | 5.611,4 | 3,2 | 171,8 | 5.307,4 |
15 | Uniunea Europeană | 2,6 | 179,4 | 6.902,6 | 2,9 | 189,1 | 6.565,6 | 3,1 | 190,9 | 6.195,4 |
16 | Polonia | 2,5 | 6,4 | 254,3 | 2,7 | 6,4 | 234,6 | 3,2 | 6,9 | 217,5 |
17 | Franța | 2,1 | 28,2 | 1.329,9 | 2,2 | 28,9 | 1.285,0 | 2,4 | 29,6 | 1.210,4 |
18 | Austria | 1,9 | 4,0 | 209,8 | 2,3 | 4,5 | 198,1 | 2,7 | 5,0 | 184,9 |
19 | Bulgaria | 1,8 | 0,5 | 28,1 | 1,6 | 0,4 | 25,6 | 1,3 | 0,3 | 23,2 |
20 | Cehia | 1,7 | 1,8 | 103,9 | 1,9 | 1,8 | 95,9 | 1,8 | 1,6 | 89,6 |
21 | Letonia | 1,5 | 0,2 | 13,4 | 1,6 | 0,2 | 12,2 | 1,8 | 0,2 | 11,4 |
22 | Germania | 1,0 | 17,7 | 1.709,0 | 1,2 | 19,0 | 1.625,1 | 1,3 | 21,0 | 1.566,9 |
23 | Danemarca | 1,0 | 1,7 | 171,6 | 1,4 | 2,4 | 169,3 | 1,0 | 1,7 | 166,4 |
24 | Țările de Jos (Olanda) | 0,9 | 3,6 | 384,4 | 1,1 | 4,0 | 365,2 | 1,5 | 5,4 | 351,0 |
25 | Finlanda | 0,7 | 1,0 | 135,4 | 1,0 | 1,3 | 132,0 | 1,3 | 1,6 | 122,5 |
26 | Lituania | 0,5 | 0,1 | 21,8 | 1,0 | 0,2 | 20,1 | 1,7 | 0,3 | 17,7 |
27 | Luxemburg | 0,3 | 0,1 | 32,6 | 0,3 | 0,1 | 30,9 | 0,4 | 0,1 | 28,0 |
28 | Suedia | 0,3 | 0,7 | 273,4 | 0,2 | 0,4 | 261,3 | 0,6 | 1,4 | 236,3 |
29 | Estonia | 0,0 | 0,0 | 12,9 | 0,0 | 0,0 | 12,2 | 0,0 | 0,0 | 10,8 |
sursă date: Direcția Generală Afaceri Economice și Financiare/Comisia Europeană, calcule Profit.ro
CITEȘTE ȘI Numărul angajaților la stat a urcat cu aproape 2.300 în martie, respectând media lunară a Guvernului Ciucă, și a depășit borna din decembrie 2010, anul tăierilor de salarii din acordul cu FMIDobânzile din aprilie cele mai mari din UE, cu puțin peste Ungaria. Dobânzile României pe termen lung au trecut în mai de 8%
Dobânzile pe termen lung ale României s-au situat la 6,61% în aprilie, potrivit datelor Băncii Centrale Europene (BCE), cu puțin peste Ungaria, care se află la 6,59%. Polonia are un cost cu dobânzile pe termen lung de 5,96%.