Antreprenorii resping noul cost pregătit de stat firmelor: va avea un impact deosebit asupra startup-urilor, sub amenințarea dizolvării, și va descuraja inițiativa antreprenorială

Antreprenorii resping noul cost pregătit de stat firmelor: va avea un impact deosebit asupra startup-urilor, sub amenințarea dizolvării, și va descuraja inițiativa antreprenorială
scris 13 mai 2019

Consiliul Național al IMM respinge ideea ca toate societățile comerciale să fie obligate să încheie o poliță de asigurare de răspundere profesională care să acopere unele riscuri financiare presupuse de o eventuală intrare în insolvență sau dizolvare, măsură pregătită la nivelul Guvernului și anunțată recent de Profit.ro, avertizând că aceasta va avea un impact deosebit asupra startup-urilor, care riscă să nu își mai poată desfășura activitatea, fiind sub amenințarea dizolvării, în același timp având loc și o descurajare a inițiativei antreprenoriale.

"Societățile sunt obligate să încheie anual asigurare de răspundere profesională care să acopere cel puțin cheltuielile de derulare a procedurilor de insolvență, dizolvare, lichidare și radiere judiciară", prevede un proiect de act normativ deja redactat la nivelul Guvernului și care schimbă Legea societăților comerciale, prezentat recent de Profit.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a modificării, firmele înregistrate în registrul comerțului vor fi obligate să încheie asigurarea de răspundere profesională. Neîndeplinirea obligației de înregistrare va putea duce la dizolvarea firmei respective.

Teodorovici reia ideea revenirii în țară a românilor care muncesc în străinătate. Șeful Finanțelor propunea plafon de 5 ani CITEȘTE ȘI Teodorovici reia ideea revenirii în țară a românilor care muncesc în străinătate. Șeful Finanțelor propunea plafon de 5 ani

"Acest tip de asigurare nu trebuie confundat cu asigurarea de răspundere profesională, încheiată de avocați, notari, medici etc., prin care se acoperă răspunderea pe care și-au asumat-o contractual față de clienți/beneficiari pentru prejudiciile cauzate acestora. De asemenea, nu este clar care sunt societățile de asigurări care vor dori să vândă această asigurare start-up-urilor și IMM-urilor în general, fiind cunoscut faptul că acestea sunt supuse cel mai des riscului de încetare a activităților. Pe piața asigurărilor constatăm că nu există la ora actuală astfel de servicii oferite IMM-urilor, societățile de sigurare nefiind interesate în oferirea acestui tip de poliță. În puținele cazuri în care asigurătorii sunt de acord să ofere astfel de polițe, acestea sunt oferite companiilor care au și alte tipuri de polițe cumpărare și dețin un lung istoric de colaborare cu asigurătorul respectiv, coroborat cu faptul că nu se oferă această asigurare pentru toate obiectele de activitate (practic se oferă doar unora din marile companii). Nu este clar care va fi costul acestei asigurări care să acopere cel puțin cheltuielile de derulare a procedurilor de insolvență, dizolvare, lichidare și radiere judiciară, întreprinzătorii fiind obligați să achite costuri pe care nu le pot controla, ele ținând de voința altor companii private", arată organizația, care amintește că la acest moment există Fondul de lichidare, constituit conform Legii 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență.

Legea în cauză prevede că „Toate cheltuielile aferente procedurii instituite prin prezenta lege, inclusiv cele privind notificarea, convocarea și comunicarea actelor de procedură efectuate de administratorul judiciar și/sau de lichidatorul judiciar, vor fi suportate din averea debitorului” și că „În lipsa disponibilităților în contul debitorului, se va utiliza fondul de lichidare”.

Fondul de lichidare este finanțat de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justiției, și din preluarea a 2,0% din sumele recuperate în cadrul procedurilor de insolvență, inclusiv din fondurile obținute din vânzarea bunurilor din averea debitorului.

Consiliulnu susține introducerea de noi costuri pentru IMM-uri și propune, pentru finanțarea fondul de lichidare, majorarea la 4% de la 2% a sumelor recuperate în cadrul procedurilor de insolvență, inclusiv din fondurile obținute din vânzarea bunurilor din averea debitorului, în situația în care sumele necesare nu sunt suficiente pentru fondul de lichidare, iar bugetul de stat nu are capacitatea de susținere a acestuia. Astfel, costurile necesare acoperirii cheltuielilor de derulare a procedurilor de insolvență, dizolvare, lichidare și radiere judiciară sunt suportate de întreprinderile aflate în această situație  și nu de toate societățile.

Legea societăților prevede de mai mult timp obligativitatea încheierii de asigurări de răspundere profesională, dar de către administratorii și managerii companiilor pe acțiuni.

Numărul de companii dizolvate a crescut în primele 11 luni ale anului trecut cu 13,94%, la 32.115 companii, față de 28.186 firme în perioada similară din 2017, conform datelor centralizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC).

Cele mai multe dizolvări au fost înregistrate în municipiul București - 6.289 firme (în creștere cu 14,87% față de primele 10 luni din 2017) și în județele Timiș - 1.725 (plus 23,57%), Cluj - 1.707 (plus 39,23%) și Constanța - 1.488 (plus 5,31%). Numărul cel mai mic de firme dizolvate a fost înregistrat în județele Covasna - 192 (plus 26,32%), Harghita - 181 (minus 48,14%) și Mehedinți - 215 (minus 22,10%).

viewscnt
Afla mai multe despre
insolventa
faliment
dizolvare
legea societatilor
asigurare de raspundere profesionala
onrc
registrul comertului