Inspectorii Antifraudă au derulat peste 8.200 de controale în primul trimestru al acestui an, cu 60% mai mult comparativ cu perioada similară a anului trecut. Numărul amenzilor a crescut cu 70%, la 3.600, iar valoarea amenzilor și valoarea confiscărilor sunt de câteva ori mai mari. În perioada imediat următoare, Antifrauda va trebui să înceapă controale în urma cărora va aplica direct amenzi de până la 10.000 de lei firmelor care încă nu s-au dotat cu noile case de marcat, cu jurnal electronic. Moralul inspectorilor Antifraudă este, însă, scăzut, în contextul în care direcția are un deficit mare de personal, iar conducerea ANAF și cea a Ministerului Finanțelor au inițiat recent un program de restructurare a ANAF care prevede, după cum a scris aici Profit.ro, și desființarea Antifraudei, prin integrarea în Direcția de Inspecție Fiscală a ANAF.
Nu este clar, încă, modul în care personalul Antifraudă va fi preluat și ce va face la Direcția de Inspecție Fiscală.
Mai multe informații despre desființarea Antifraudei găsiți în acest articol.
Valoarea amenzilor a crescut de peste două ori în perioada analizată, de la 12,2 milioane de lei, la 28,7 milioane lei. Confiscările de bunuri și de sume de bani sunt și ele mai mari de peste patru ori, de la 13,2 milioane lei, la 56,7 milioane lei.
Numărul de sesizări penale, prejudiciile aferente acestora și valoarea măsurilor asigurătorii au scăzut semnificativ, arată datele ANAF.
Urmează amenzi pentru firmele care nu și-au schimbat casele de marcat
Ministerul Finanțelor a prezentat recent un proiect pentru a scoate de sub incidența Legii prevenirii nerespectarea obligației firmelor de a fi echipate cu noile case de marcat cu jurnal electronic. Cum Legea prevenirii nu se va respecta, inspectorii Antifraudă vor merge în control și vor da direct amenzi celor care nu sunt în regulă.
Problema este, însă, că personalul Antifraudei este destul de redus, cu circa un sfert sub cel prevăzut în organigramă, iar oamenii sunt demoralizați de planurile conducerii de a desființa direcția prin integrarea acesteia în Direcția de Inspecție Fiscală.
Mulți angajați au plecat de la Antifraudă în ultimii ani, după ce conducerea a eliminat un spor care le asigura un salariu mai ridicat comparativ cu alți angajați ai ANAF care lucrează, de exemplu, la birou. În plus, în ultimii ani nu au mai fost făcute nici angajări noi.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Codul Fiscal - din nou schimbatAtribuții în ce privește controalele pentru a verifica în ce măsură firmele s-au dotat cu noile case de marcat au Antifrauda și Ministerul Afacerilor Interne, prin anumite structuri ale Poliției. Despre activitatea acestora din urmă, informațiile sunt însă destul de puține.
Astfel, rămâne ca o viitoare campanie de sancțiuni pentru a convinge să intre în legalitate câteva sute de mii de firme, care nu au încă noile case de marcat, să se desfășoare cu inspectori Antifraudă puțini și demoralizați că nu știu ce se va întâmpla, unde vor lucra în perioada următoare și ce anume vor face.