Spațiul Privat Virtual (SPV), serviciul prin care ANAF comunică online cu firmele și persoanele fizice, a trecut de 1 milion de utilizatori în aprilie. SPV a fost lansat în 2014. Sistemul IT al ANAF se află, însă, inclusiv din cauza creșterii utilizării SPV, sub o presiune uriașă, iar în ultimele luni este aproape constant nefuncțional sau doar parțial funcțional. O rezolvare a acestei situații ar putea veni mai târziu în cursul acestui an, când autoritățile pregătesc, potrivit informațiilor Profit.ro, unele investiții în infrastructura IT a Fiscului. ANAF și Ministerul Finanțelor promovează constant dezvoltarea SPV, dar asta în timp ce rețeaua IT a ANAF are probleme grave și nu mai face față, iar site-ul este căzut extrem de des.
"Serviciul Spațiul Privat Virtual este ușor de accesat, gratuit și disponibil 24 de ore din 24, atât persoanelor fizice, cât și persoanelor juridice sau entităților fără personalitate juridică. SPV permite obținerea informațiilor privind situația fiscală, depunerea electronică a declarațiilor fiscale și primirea electronică a documentelor și a actelor administrativ fiscale. Documentele comunicate prin Spațiul Privat Virtual au aceeași putere juridică, asemenea celor comunicate prin poștă sau la ghișeu", potrivit unui comunicat al ANAF.
Unul dintre motivele principale pentru care utilizarea SPV a crescut accelarat în ultimele luni este că, de anul acesta, Declarația Unică poate fi depusă doar online. Mare parte dintre cei aproximativ un milion de români care au obligația depunerii Declarației Unice și-au făcut începând de anul trecut conturi SPV pentru a depune formularul.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Gradul de utilizare a serviciului a crescut mai accelerat în primele luni ale acestui an.
Gradul ridicat de încărcare a sistemului IT al ANAF a fost semnalat de Profit.ro în martie, problema aceasta fiind și principalul motiv pentru care termenul de depunere a Declarației Unice a fost extins până la 31 iulie.
O presiune mare pe sistemul IT al ANAF pune și trecerea la utilizarea de către firme a noilor case de marcat cu jurnal electronic. Acestea ar trebui să comunice online, în timp real cu ANAF, dar cum ANAF nu are servere pentru acest lucru, firmele transmit datele lunar.
CITEȘTE ȘI Perioada de liniște pentru firme ia sfârșit. Antifrauda trece din 1 mai la amenzi și oprește activitatea firmelor care nu au noile case de marcatFiscul și Ministerul Finanțelor funcționează pe o infrastructură IT compusă din peste 1.900 de servere achiziționate în perioada 1998-2017, încărcate la 99,9% din capacitate, potrivit unui document analizat la finele lunii decembrie de Profit.ro. Platforma IT are un grad de uzură fizică și morală avansată, cu tehnologii vechi și capacități foarte reduse față de necesități.
În plus, acum sunt utilizate de către Finanțe și instituțiile din subordine, preponderent ANAF, circa 500 de aplicații, dezvoltate în timp fără nicio strategie, în diversele tehnologii hardware și software disponibile la momentul respectiv.