Jumătate din formularele utilizate de contribuabili în relația cu ANAF au fost transpuse în format digital, potrivit ANAF. Astfel, 54 de formulare au fost digitalizate, iar 55 se află în diferite etape, arată datele Fiscului. Formularele nedigitalizate sunt trimise, din martie, când comunicarea cu ANAF a trecut complet în online, prin formularul de contact al Spațiului Privat Virtual (SPV), serviciul online al Fiscului pentru relația cu contribuabilul.
Formularele rămase sunt, rezultă din informațiile ANAF, cele folosite cu frecvență mai redusă.
De ce este important: ANAF are în derulare un număr mare de proiecte pentru modernizarea activității, inclusiv a relației cu contribuabilii, însă avansul în această privință nu este unul suficient de rapid. Controlul ANAF asupra unor operațiuni cum este digitalizarea formularelor este limitat de faptul că implementarea tehnică este în responsabilitatea Centrului Național pentru Informații Financiare (CNIF), instituție aflată în subordinea Ministerului Finanțelor. De asemenea, CNIF are un deficit mare de IT-iști.
Digitalizarea formularisticii ANAF
Potirivt ANAF, ca măsuri de stimulare a conformării voluntare și, în același timp, ca răspuns la solicitările contribuabililor de îmbunătățire a interacțiunii cu ANAF, de automatizare a proceselor de declarare fiscală și de simplificare, au fost întreprinse demersuri de digitalizare a formularelor fiscale care se depuneau în format letric la registratura unităților fiscale.
La finalul semestrului I 2022, 54 de formulare au fost deja transpuse în format digital, 55 de formulare fiind în curs de dezvoltare, astfel:
- 13 formulare se află în procedura de testare/dezvoltare aplicație;
- 26 formulare au termen de implementare stabilit de CNIF până la finele anului curent;
- 16 formulare fac obiectul unor demersuri suplimentare în vederea stabilirii unui canal electronic de comunicare.
"Formularele care nu sunt încă inteligente trebuie trimise prin SPV, prin secțiunea formular de contact, că doar avem comunicare online cu ANAF, chiar dacă nu avem toate formularele digitalizate. Se trimite o cerere cu formularul atașat în format JPG, PDF sau în arhivă .zip, după caz. Nu avem ce face. La un formular inteligent ai recipisă care îți spune că e validă declarația. La ce trimiți prin formularul de contact nu ai recipisă. Primești doar un răspuns că s-a primit solicitarea și va fi direcționată către departamentul competent să o soluționeze. După care aștepți. Se soluționează și așa, dar mai aștepți câteva zile, să zicem", a declarat pentru Profit.ro consultantul fiscal Cornel Grama.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Guvernul a suplimentat bugetul pentru ajutoare de stat. Companii românești și străine au solicitat statului ajutoare de peste 6 miliarde lei pentru investiții. Statul s-a uitat în portofel și a aprobat...4 proiecte din 193ANAF a mutat de la 1 martie comunicarea în online, chiar dacă nu sunt digitalizate toate formularele
De la 01 martie 2022, transmiterea cererilor, înscrisurilor sau a oricăror altor documente către organele fiscale de către contribuabilii/plătitorii persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, precum și persoane fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent se face exclusiv prin intermediul Spațiului Privat Virtual.
În acest context, ANAF a anunțat că toate documentele pe care contribuabilii trebuie să le transmită ANAF, dar care nu sunt încă digitalizate/disponibile în format electronic, pot fi transmite prin intermediul Formularului de contact accesibil în serviciul Spațiul Privat Virtual.
Pentru transmiterea acestor documente, se selectează categoria ”Asistență și îndrumare de specialitate în domeniul fiscal”.
Pentru a nu exista dificultăți în transmiterea cererilor, înscrisurilor sau a oricăror altor documente către organele fiscale, Centrul Național pentru Informații Financiare a procedat la ridicarea limitei maxime a fișierelor ce pot fi atașate formularului de contact, de la 5 MB la 10 MB.
De asemenea, pentru a facilita transmiterea documentelor, contribuabilii trebuie să aibă în vedere următoarele:
- Scanarea la rezoluție maxim 300 dpi
- Eliminarea automată a paginilor albe (goale)
- Scanarea în alb-negru
- Scanarea într-un fișier format PDF
- Comprimarea fișierului PDF